گردو و بادام باغبهادران بازار را تسخیر می کند

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان گفت: تولید محصولاتی چون گردو و بادام نقش بسیار مهمی در افزایش درآمد غیرنفتی دارد، به همین دلیل باید به سمتی حرکت کرد تا این محصولات در شهرستان لنجان به ویژه بخش باغبهادران به یک برند تبدیل شود.

مهدی صفرخانلو در گفت و گو با خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان با اشاره به ظرفیت های گردشگری بخش باغبهادران اظهار کرد: این بخش به دلیل همجواری با رودخانه زاینده رود دارای طبیعتی بکر و زمین های حاصلخیز است و این مهم فرصت بسیار مناسبی را برای کشاورزان این منطقه  فراهم کرده تا با کاشت انواع محصولات کشاورزی در فصل های مختلف سال نقشی مهم در رونق کشاورزی استان، اقتصاد منطقه و اشتغالزایی جوانان داشته باشند.

وی با بیان اینکه وجود درختان بادام و گردو رونق خوبی را به باغات روستاهای بخش باغبهادران بخشیده افزود: مردمان این منطقه با رسمی کهن به استقبال برداشت محصول از درختان رفته و حتی به دلیل حال و هوای خاص برداشت محصول، بسیاری از افراد برای مشاهده روند برداشت گردو و بادام راهی روستاهای باغبهادران می شوند.

فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه گردوی و بادام تولید شده در باغبهادران صادر می شود، تصریح کرد: ۷۰۰ هکتار از باغات شهرستان لنجان را درختان بادام از نوع ربیع شاهرودی، محبعلی و مامایی تشکیل داده که سالانه هزار تن محصول از این باغات برداشت می شود و از این مقدار حدود ۵۰ درصد، به دلیل مرغوبیت صادر می شود.

وی با بیان اینکه ۶۰۰ هکتار از باغات شهرستان را درختان گردو تشکیل داده است، گفت: سالانه یک هزار و ۲۰۰ تن گردو از این باغات برداشت می شود و ۲۵ درصد آن صادر می شود.

صفرخانلو با بیان اینکه برداشت محصول گردو از درختان براساس یک آیین کهن در میان مردمان لنجان به "گردو تکون" معروف است، عنوان کرد: معرفی این رسم های کهن می تواند در جذب گردشگر باشد به همین دلیل جشنواره ای را با عنوان جشنواره "گردو و بادام" به میزبانی شهر باغبادران در تاریخ هشتم و نهم شهریور ماه برگزار می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در کنار معرفی آداب و رسوم کهن مردمان دیار باغباردان هدف دیگر برگزاری این جشنواره حمایت عملی از تولیدات داخلی و محصولات روستاییان است چراکه در کنار اجرای برنامه های شاد از دیگر برنامه های جانبی فروشگاهی برای معرفی و فروش گردو و بادام با نرخ ویژه جشنواره و همچنین عرضه محصولات روستایی، شامل عسل، غذاهای محلی و صنایع دستی در نظر گرفته شده است.

فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه باید با معرفی محصولات مهمی چون گردو و بادام باغبهادران بازار را تسخیر کنیم، یادآور شد: با توجه به اینکه تولید این محصولات  نقش بسیار مهمی در افزایش درآمد غیرنفتی دارد، باید به سمتی حرکت کرد که این محصولات در شهرستان لنجان به ویژه بخش باغبهادران به یک برند تبدیل شود و در گام بعد به بحث سرمایه گذاری ورود پیدا کنیم تا همچون پسته ظرفیت های صادارت آن نمایان شود.

کد خبر 351795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.