حفظ منابع طبیعی رونق اقتصادی را به همراه دارد

لنجان-فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه نقش و اهمیت منابع طبیعی در توسعه و پیشرفت اقتصادی بر کسی پوشیده نیست،گفت:بسیاری از تخریب ها و چالش های عرصه های طبیعی ناشی از سهل انگاری و دخالت های انسانی است و بر همین اساس باید با فرهنگ سازی و تشریح نتایج تخریب عرصه های طبیعی، در مسیر حفظ ان حرکت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، مهدی صفرخانلو در آیین کلنگ زنی عملیات اجرایی طرح آبخیزداری در لنجان منابع طبیعی را مظهر عشق و زندگی دانست و اظهار کرد: شهرستان لنجان حدود ۱۱۷ هزار هکتار وسعت دارد که از این میزان حدود ۴۵ هزار هکتار جزء اراضی ملی به شمار می آید.

وی افزود: کشور ایران عمدتاً دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک با بارندگی متوسط و پراکنش نامناسب توأم با سیل است و شهرستان لنجان نیز همین شرایط را دارد، بنابراین در صورتی که بتوان آب حاصل از بارندگی را کنترل و به نحو مطلوب هدایت و برنامه ریزی کرد، می توان سالانه بخشی از آن را جذب و به درستی بهره برد.

فرماندار شهرستان لنجان با اشاره به کلنگ زنی طرح های آبخیزداری تصریح کرد: امروز کلنگ یکی از طرح های آبخیزداری در روستای حاج الوان به زمین زده شد، این طرح در مساحت ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار و با اعتبار 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی خواهد شد که حجم آبگیری آن ۱۵۰ هزار متر مکعب است.

وی ادامه داد: طبق گزارش کارشناسان در این طرح عملیات گابیون بندی، سنگ، ملات و خشکه چین با هدف جلوگیری از فرسایش خاک، هدر رفت آب های سطحی و تغذیه سفره های زیر زمینی انجام می شود و مدت زمان اجرای این طرح آبخیزداری تا پایان سال ۹۷ ماه بوده و با بهره برداری از آن ۱۷۰ نفر در روستای حاج الوان به صورت مستقیم از مزایای این طرح بهره مند خواهند شد.

صفرخانلو پدیده تغییر اقلیم و گرمایش زمین، کمبود آب شیرین و بیابان زایی سه چالش عمده جهانی به شمار می آید، اضافه کرد: هدف از اجرای این پروژه ها حفاظت آب و خاک، کاهش فرسایش و رسوب، جلوگیری از بروز سیلاب، کنترل و نفوذ روان آب در زمین، کاهش خطرات سیل و تغذیه قنوات، چشمه ها، چاه ها و کاهش اثرات خشکسالی است که با توجه به مشکلاتی که امروز در حوزه آب با آن مواجه هستیم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به پدیده تغییر اقلیم  و تاثیر آن بر افزایش متوسط دما و ایجاد بارش های ناگهانی و سیل آسا در سال های اخیر عنوان کرد: یکی از طرح های آبخیزداری که در گذشته در روستای حاج الوان اجرایی شده بود نیز با مساحت ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار با اعتبار هشت میلیارد ریال است که حجم آبگیری آن ۱۵۰ هزار متر مکعب بوده و شاهد هستیم ثمرات بسیاری را به همراه داشته است.

فرماندار شهرستان لنجان با بیان اینکه نقش و اهمیت منابع طبیعی در توسعه و پیشرفت اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، خاطرنشان کرد: بسیاری از تخریب ها و چالش های عرصه های طبیعی ناشی از سهل انگاری و دخالت های انسانی است و بر همین اساس باید با فرهنگ سازی و تشریح نتایج تخریب عرصه های طبیعی، در مسیر حفظ این نعمت خدادادی حرکت کنیم و در این میان مشارکت مردم در حفظ، حراست، احیاء و اصلاح عرصه های طبیعی امری ضروری است.

وی با بیان اینکه نهادینه کردن فرهنگ حفظ محیط زیست راهکاری مهم برای صیانت از منابع طبیعی است، تاکید کرد: مردم باید بدانند استفاده عاقلانه و منطقی از منابع طبیعی در برنامه های توسعه ای و جلوگیری از تخریب و عدم استفاده غیر مسئولانه از این منابع می تواند مسئولان را در دستیابی به اهداف عالی و توسعه همه جانبه کمک کند.

کد خبر 351794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.