از مردم پوزش می طلبم/ کشور وارد فضای جنگ اقتصادی شده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به موارد مطرح شده از سوی استیضاح کنندگان، پاسخ هایی را با آمار و ارقام ارائه داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایمنا، مسعود کرباسیان در جلسه علنی امروز یکشنبه -۴ شهریور- که به استیضاح وی اختصاص یافته در سخنان خود گفت: تنوع سوالات نمایندگان بسیار است و سعی می‌کنم هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذارم، در این بین حدود ۷ سوال مربوط به اداره امور اقتصاد کشور، سیاست‌های اقتصادی و تقویت توان تولید ملی بود که به طور حتم برخی از این سوال‌ها مربوط به مأموریت و وظایف دستگاه‌های بسیاری است، اما خود را موظف به پاسخگویی به آنها می‌دانم.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری وضعیت اقتصادی تحت تأثیر اثرات روانی تحریم و سوء استفاده‌های داخلی دچار نوسان شد، افزود: باید میان برخی مشکلات به وجود آمده تفکیک قائل شد. متأسفانه در شرایط فعلی به جای اینکه توان خود را در بهبود وضعیت معیشتی مردم بگذاریم باید با حمله‌های اقتصادی دست و پنجه نرم کنیم.

کرباسیان با بیان اینکه برخی از مشکلات به وجود آمده در حوزه اقتصاد برون‌زا بوده و تحت کنترل دولت نیست، تصریح کرد: همچنین برخی دیگر از مشکلات به وجود آمده ناشی از آسیب‌های ساختاری نیست؛ بلکه بدعهدی‌ نظام سلطه سبب ایجاد چنین شرایطی شده است البته که نمی‌توان انتظار داشت مسائل به وجود آمده در طول یک سال گذشته به راحتی حل و فصل شود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با تأکید بر اینکه مشکلات به وجود آمده در کشور ما برای کشورهای دیگر همسایه نیز به وجود آمد، گفت: اثرات تحریم در این کشورها به مراتب مخرب‌تر از کشور ما بود، بدیهی است که اگر منسجم‌تر عمل می‌کردیم، امروز تلاطم کمتری را شاهد بودیم، رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۶ برابر ۳.۷ درصد بود که این میزان در حال حاضر پیشرفت داشته است.

وی با اشاره به اینکه آمارها در این حوزه طبق گزارش‌های موسسات بین‌المللی است، افزود: نرخ رشد تشکیل سرمایه ناخالص پس از مدت‌ها مثبت شد که این روند نیز حاکی از پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه اقتصاد است.

ریشه های فساد را باید در امضاهای طلایی جست

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه وزارت متبوعش، پرونده های تخلف و فساد را به دور از هیاهو دنبال کرده است، گفت: در یک پرونده چندین عضو هیئت مدیره و متخلفان را که بیش از ۲۰ نفر هستند، به مراجع قانونی معرفی کردیم. ریشه های فساد را باید در امضاهای طلایی جست. تراکنش های مشکوک بانکی را تشخیص دادیم، به همین جهت توسعه سامانه های هوشمند مبارزه با پولشویی تسهیل شده و مجوزدهی دولت به مردم و کسب و کار را از روز نخست پیگیری کردیم. تمام دستاوردهای مذکور در دوره کمتر از یک سال به دست آمده است.

کرباسیان با بیان اینکه راه ما در زمینه شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد کشور ادامه دارد، تاکید کرد: استقرار نظام حاکمیت شرکتی در بنگاه های دولتی، افشای اطلاعات اقتصادی برای جلوگیری از رانت و تبعیض و بودجه ریزی عملیاتی سه گام برای ادامه راه شفاف سازی خواهد بود.

وی خطاب به نمایندگان گفت: شما بهتر می دانید اکنون که کشور وارد فضای جنگ اقتصادی شده است دشمن تمامی سنگرها و خاکریزهای اقتصادی و اجتماعی را از بازار گرفته تا صنعت، تجارت و فضای مجازی مورد هدف قرار دهد؛ آمریکا در تلاش است با تحریم سیستم بانکی ایران شریان های اقتصادی کشور را مسدود کند تا به این وسیله مردم را تحت فشار قرار داده و در نهایت ناآرامی ها را افزایش و دولت و نظام را با مشکل مواجه کند.

باور کنید که وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شدیم

این عضو کابینه دولت ادامه داد: باور کنید که وارد یک جنگ اقتصادی تمام عیار شدیم و قصد این جنگ اقتصادی تحمیلی ایجاد مزاحمت نیست؛ بلکه کیان نظام را نشانه رفته است؛ مشاور کاخ سفید گفته دولت ترامپ با اخراج بانک مرکزی ایران از سیاست های سیستم مالی دنیا در حال اجرای طرح ایجاد تورم در ایران و کاهش ارزش ریال است تا نارضایتی ها و ناآرامی ها را افزایش دهد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ترامپ برای عدم خرید نفت ایران کشور به کشور پیام می فرستد؛ خزانه داری آمریکا شرکت به شرکت مذاکره می کند برای خروج از همکاری با ایران؛ دشمنان نظام به ویژه آمریکا با صرف میلیاردها دلار برای تبلیغات و جوسازی علیه ایران در سطح دنیا سعی دارد طول تحریم را بر سر مردم ایران بگستراند.

وی تأکید کرد: وزیر خزانه داری آمریکا که از مدافعان شناخته شده رژیم صهیونیستی است با تلاش ۱۶ دستگاه اطلاعاتی آمریکا تلاش گسترده ای را آغاز کرده و با اعزام هیئت های اقتصادی و امنیتی به تمامی کشورهای طرف ایران و همسایگان تلاش خود را دنبال می کند؛ بنابراین باید با برنامه ریزی و سرعت عمل به پیش رفت.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: بنده در پایان به دلیل مشکلات ایجاد شده از مردم کشورم پوزش می طلبم و از تمامی تلاش های همکارانم در وزارت اقتصاد دفاع می کنم؛ زیرا تلاش های شبانه روزی آن ها را دیده ام بنابراین اگر بتوانم از شما عزیزان رأی اعتماد مجدد بگیرم تلاش می کنم با مشورت گرفتن از نخبگان اقتصادی بر مشکلات فائق آیم، اما اگر رأی شما غیر از این بود همچنان در خدمت نظام اسلامی خواهم بود.

کد خبر 351727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.