آقای کرباسیان لباس وزارت اقتصاد به تن شما نمی‌آید

نمایندگان موافق استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی در محورهای مرتبط به استیضاح دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی «ایمنا»، در جلسه علنی امروز یکشنبه -۴ شهریور- که به استیضاح مسعود کرباسیان اختصاص یافته، حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین شهر به عنوان نخستین موافق استیضاح پشت تریبون قرار گرفت و گفت: هر چه اندیشه کردم امروز از کجای اقتصاد برای شما بگویم بی نتیجه ماند؛ از گرانی مواد غذایی یا خودرو یا بازار عنان بریده ارز و سکه یا رکود تورمی که کمر تولیدکنندگان را شکسته یا عدم شفافیت و یا خروج سرمایه های هزاران میلیاردی. اینقدر لیست بلند بالایی شد که تصمیم گرفتم از زبان و برنامه های خودتان که در مرداد ۹۶ به مجلس ارایه کردید، بگویم.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس ادامه داد: شما که وزیر شدید دلار ۳۸۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید و متوسط قیمت یک متر مسکن با حداقل ۶۵ درصد افزایش به متری ۸ میلیون تومان رسید. روزانه یک هزار میلیارد تومان به نقدینگی کشور افزودید. بالاترین میزان نقدینگی کشور یعنی ۱/۶ تریلیون تومان را تجربه کردیم. رشد اقتصادی را به ۳ تا ۴ درصد کاهش دادید. نرخ تورم نقطه به نقطه نشان می دهد در خردادماه به ۱۳/۷ رسیده است یعنی ۹۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. این رشد در برخی زیربخش ها که تاثیر زیادی از تلقی مردم از تورم دارد بسیار قابل توجه است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پایان گفت: قدرت خرید مردم را حداقل ۵۰ درصد کاهش دادید. نقش شما در تهیه و ابلاغ بسته اول ارزی کشور چیست؟ اگر نقش داشتید بر چه اساسی مفاد آن را تهیه کردید. ۹ تا ۱۸ میلیارد دلار ارز کشور را به تاراج دادید و ۵۷ تن طلا و سکه را از دست دادیم. اگر نقش نداشتید شما چه وزیر اقتصادی هستید که در تیم اقتصادی دولت نقشی ندارید.

خریداران سکه مالیات نمی دهند، اما یک بقال باید بدهد

سید هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه دیگر نماینده‌ای بود که در موافقت با استیضاح سخن گفت و تاکید کرد: گلایه‌ای از رییس جمهور دارم. شأن وزارت اقتصاد در کابینه به هماهنگ کننده چند اداره تقلیل پیدا کرده است. ما انتظار داشتیم یک اقتصاددان در رأس وزارت اقتصاد قرار می گرفت، اما به بحث تخصص در این باره توجه نشده؛ ما هر جا از متخصص استفاده نکردیم آسیب دیدیم.

وی افزود: می‌دانید مردم تحت فشار اقتصادی هستند؟ می‌دانید ریشه بیکاری و گرانی در وزارتخانه شما است؟ می‌دانید واحدهای تولیدی و اصناف ما یا توسط بانک‌ها گرفتار شده‌اند یا توسط اداره دارایی و مالیات شما؟

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: آیا می‌دانید کسانی که ۴۰ هزار سکه خریده‌اند مالیات نمی‌دهند، اما یک بقال باید از دارایی‌ خود مالیات بدهد؟ آیا می‌دانید برخی از تولیدکنندگان در زندان هستند؟ آقای کرباسیان شما انسان خوش برخوردی هستید، اما لباس وزارت اقتصاد به تن شما نمی‌آید.

روحیه اشرافیگری خاوری در بدنه مدیران اقتصاد جاری است

هدایت‌الله خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک نیز به عنوان موافق استیضاح، گفت: آیا وضع اقتصادی مردم را نمی‌بینیم و صدای مستضعفان را نمی‌شنویم؟ چه‌طور است که در این اوضاع بد اقتصادی زندگی توده‌های مردم سخت‌تر و زندگی برخی بهتر و شیرین‌تر می‌شود؟

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی با بیان این که معاون بانک و بیمه و شرکت‌های دولتی در این وزارتخانه بیشتر در سفر خارجی به سر برده وعملکردش خروجی مشخصی نداشته، تصریح کرد: در بیمه‌ها هم وضعیت خوبی حاکم نیست و شاهد صدور بیمه‌نامه برای هواپیمایی آسمان بدون دریافت حق بیمه سنوات قبل و سال جاری بودیم؛ در حالی که این شرکت باید ۲۸ میلیارد تومان خسارت می‌داد.

اختلاس، قاچاق و تخلفات گسترده در گمرک بیداد می‌ کند

وی در عین حال یادآور شد: دختر یکی از مسئولان خودروی ۳۵۰ میلیونی را با ۱۰۰ میلیون تخفیف به قیمت ۲۵۰ میلیون و با وام چهار درصد دریافت کرده، در حالی که در این مملکت فوق‌ لیسانس‌ها به دنبال نظافتچی بودن هستند. امروز اگر آقای خاوری نیست، اما روحیه اشرافیگری او در بدنه مدیران اقتصاد جاری است.

خادمی با طرح این سوال که فرزند بیست و چند ساله مشاور رییس جمهور در شرکت زیرمجموعه وزارت اقتصاد چه می‌کند، اظهار کرد: اختلاس، قاچاق و تخلفات گسترده در گمرک بیداد می‌ کند. در سال‌هایی که آقای کرباسیان در گمرک بود چه گذشت که بازرسی پرده از قاچاق سازمان یافته ۱۵ تریلیون دلاری برداشت و چرا بایگانی گمرک و اسناد سال ۹۲ و ۹۳ آتش گرفت.

پیش فروش سکه ارزش پول ملی را کاهش داد

عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول به عنوان دیگر موافق استیضاح گفت: در شرایطی که مجلس قانون بهبود کسب و کار را تصویب کرد، دولت به جای این‌که نقدینگی را براساس این قانون به سمت تولید ببرد، آن را به سمت پیش فروش سکه برد و نتیجه آن شد که عده‌ای به ثروت‌های نجومی دست پیدا کنند و ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد.

وی  با بیان این‌که دولت بدون توجه به توصیه‌های مکرر و خیرخواهانه نخبگان کشور را به این وضعیت رسانده است، افزود: اقدامات دولت و وزیر اقتصاد باعث شد که نتوانید مهم‌ترین دغدغه رهبری یعنی بهبود وضعیت معیشت و رفع بیکاری را عملیاتی کنید.

خرید پراید بی‌کیفیت  با ۳۶ میلیون تومان عدالت است؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ندادن اطلاعات ارزبگیران دولتی به دستگاه قضایی از سوی وزارت اقتصاد گفت: آقای وزیر شما عضو شورای اقتصاد هستید که در آن به کشاورزان ظلم کردید. چرا این شورا با افزایش قیمت‌ تضمینی محصولات کشاورزان مخالفت کرد، اما در مقابل آن موافقت کرد که قیمت خودروهای بی‌کیفیت داخلی افزایش پیدا کند؟ مردم ناچارند خودروی بی‌کیفیت پراید را با ۳۶ میلیون تومان بخرند آیا این عدالت است؟

ارزش ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده است

حجت الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم و بهارستان نیز در موافقت با استیضاح وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: آقای کرباسیان شما برای اجرای ماده سه برنامه ششم توسعه مبنی بر رشد اقتصادی سالانه هشت درصد و ضریب جینی ۰/۳۴درصد در سال پایانی برنامه چه کردید؟. اگر انجام شده است دقیقا متوسط رشد سالانه را اعلام کنید و بگویید وزارت خانه شما چه کار کرده است؟

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی افزود: شما یک سال است سکان دار این وزارت خانه هستید. سوال دوم من این است که مقدار نقدینگی در مقابل تولید ناخالص داخلی، کالا و خدمات چقدر است؟ در ابتدای دولت یازدهم نقدینگی ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بود و در سال ۱۳۹۵ به ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید یعنی ۳/۵ برابر شد و آخر سال ۹۶ به ۱۶۰۰هزار میلیارد تومان رسید. یعنی تقریبا ۴ برابر از تولید ناخالص بیشتر است. نقدیگنی ما ۴/۵ برابر تولید و خدمات است. این امر یعنی خالی شدن جیب و افت سرمایه مردم.

نوروزی تصریح کرد: این امر یعنی ۱۰۰ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان تبدیل شده است. وقتی اینگونه باشد سرمایه سرگردان به سمت مسکن و سکه و خودرو می رود و به تورم تبدیل می شود. شما برای مقابله با این امر چه کار کردید؟

وی افزود: در ماده ۲۱ قانون برنامه دولت موظف شده در جهت توسعه فعالیت های صنعت بیمه و بهبود فصای کسب و کار و گسترش بخش غیر دولتی بر اساس قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سهام دولت در شرکت های بیمه در دوسال اول اجرای قانون برنامه از طریق عرضه سهام در بازار سرمایه و سازمان خصوصی سازی به بخش غیر دولتی واگذار شود. این در حالی که طبق گزارش کمیسیون ویژه ۲۰ درصد از این قانون اجرا شده، شما برای بهبود فضای کسب و کار نسبت به واگذاری بنگاه های دولتی چه کار کردید؟

کد خبر 351718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.