مقاوم‌ترین برج مسکونی جهان در زلزله‌خیزترین نقطه

آسمان خراش ۱۰۱ طبقه‌ای تایپه با ارتفاع بیش از پانصد متر، یکی از مقاوم‌ترین ساختمان‌های مسکونی جهان در برابر زلزله است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، برج تایپه ۱۰۱ (Taipei ۱۰۱) که برای شش سال متوالی لقب بلندترین ساختمان جهان را از آن خود کرده بود، همچنان بنایی بی نظیر و منحصر به فرد به شمار می‌رود و به عنوان سمبل نمادین کشور تایوان شناخته میشود. این ساختمان یکی از زیباترین سازه‌های جهان است که در شورای ساختمان‌های سبز آمریکا  (US Green Building Council) بالاترین سطح را در مقیاس طراحی محیط زیست و انرژی  به خود اختصاص داده است. آسمان خراش ۱۰۱ طبقه‌ای تایپه در کشور تایوان قرار دارد و پس از برج خلیفه دبی، بلندترین برج جهان محسوب می شود. این برج در منطقه‌ای زلزله‌خیز ساخته شده است تا میزان مقاومت خود را به نمایش بگذارد. جالب است بدانید که سرعت برخی از توفان‌های این منطقه بیش از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است و گاهی در این منطقه سالی ۲۰۰ بار زلزله رخ می‌دهد.

در واقع راز مقاومت این برج در کره فولادی به وزن ۶۶۰ تن است که در بین طبقه ۸۷ تا ۹۲ به ۱۶ بازوی فولادی آویخته شده‌است. این پاندول غول پیکر، تعادل ساختمان را در برابر زلزله‌های بسیار شدید و توفان‌های مهیب که در این منطقه امری عادی و همیشگی است، حفظ می‌کند. این ساختمان ۵۰۸ متر ارتفاع دارد و از زمان ساخت آن در سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۰ به لحاظ ارتفاع و بلندی از برج خلیفه پیشی گرفت و به عنوان بلندترین ساختمان جهان شناخته شد.

عنوان قبلی بلندترین ساختمان جهان مربوط به برج‌های پتروناس در کوالالامپور Petronas Towers in Kuala Lumpur بود که در مجموع ۸۸ طبقه داشت و پیش از  برج‌های پتروناس، برج ویلیس (Willis Tower) در شیکاگو، برای ۲۵ سال صاحب این عنوان بود. ساختمان تایپه ۱۰۱ برای ۱۲ سال متوالی لقب سریع ترین آسانسورهای جهان را نیز از آن خود کرده است. این آسانسورها بیش از ۶۰ کیلومتر در ساعت و یا تقریبا حدود ۳۸ مایل در ساعت سرعت دارند.

کد خبر 351686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.