احیاء کانون گردشگری اصفهان با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان

حفظ و نگهداری بناها و بافت‌های تاریخی همواره از نظر میراث‌فرهنگی و هویت ملی جوامع اهمیت زیادی دارد، از این رو چند سالی است که بافت‌ها و بناهای تاریخی به عنوان یک اصل پذیرفته شده جهانی نه فقط به عنوان میراث‌فرهنگی و هویت ملی بلکه به عنوان ثروت فرهنگی مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به دنبال پایتخت شدن اصفهان در دوران صفویه، زمینه توسعه و گسترش این شهر فراهم شد در واقع این توسعه بر اساس طرحی صورت گرفت که نظم فضایی و کالبدی آن، اقتدار حکومت مرکزی را به نمایش گذاشت. میدان نقش جهان در ابعاد ۵۱۰×۱۶۵متر، دولتخانه صفوی در غرب آن به وسعت تقریبی۴۰ هکتار و محور چهارباغ از باغ جهان نما تا باغ هزارجریب به طول ۴/۵ کیلومتر، سه عضو شاخص از سازمان فضایی اصفهان هستند.

وجود این همه بناها و بافت‌های تاریخی در اصفهان دریچه‌ای به سوی رونق گردشگری و زنده‌سازی فضاهای شهری است، اما برخی از این بافت‌های تاریخی باید احیا شود. محدوده دولتخانه صفوی نیز یکی از این بافت‌های تاریخی است که نیازمند احیاء است تا هویت سازمان فضایی گذشته اصفهان در دوره صفوی حفظ شود.

چهارباغ عباسی نیز یکی از خیابان‌های تاریخی اصفهان است که باید به هویت گذشته خود را بازیابد. این خیابان در عصر شاه عباس اول طراحی شده است. شوالیه شاردن جهانگرد معروف فرانسوی که در دوره‌ سلطنت شاه عباس دوم و شاه سلیمان صفوی مدت زیادی را در ایران بوده، از چهارباغ به عنوان گردشگاه مشجر عمومی اصفهان نام برده و ضمن توصیف چهارباغ می‌گوید: « این خیابان زیباترین معبری است که تاکنون دیده و شنیده‌ام.» در همین راستا شهرداری اصفهان احیاء و پیاده‌راه سازی چهارباغ را در دستور کار قرار داده است. احداث پیاده‌راه در این خیابان که از نظر تاریخی دارای قدمت و اهمیت است به پویایی و زنده شدن هویت این محور کمک بالایی خواهد کرد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان در این باره اظهارکرد: خیابان چهارباغ کانون گردشگری اصفهان است از این رو پیاده‌راه سازی این محور به معرفی هویت فرهنگی شهر کمک می‌کند.

ایرج مظفر از روند پیشرفت پروژه پیاده‌راه سازی چهارباغ گفت: فاز نخست پروژه پیاده راه سازی چهارباغ عباسی حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا محدوده قطار شهری ( ضلع شرقی پیاده راه) ظرف مدت شش ماه از ۱۵ فروردین ماه تا مهرماه سال ۹۶ انجام شد.

فاز دوم پیاده‌راه حدفاصل میدان انقلاب تا آمادگاه در ضلع شرقی و غربی، از ابتدای شهریورماه ۹۶ آغاز و تا اردیبهشت ماه ۹۷ تکمیل شد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان اضافه کرد: فاز سوم پیاده‌راه ضلع غربی حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا خیابان آمادگاه از دوم تیرماه ۹۷ آغاز و تا مهرماه ۹۷ تکمیل می‌شود. فاز چهارم طرح نیز شامل پیاده‌روهای ضلع غرب و شرق چهارباغ از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و تا آبان‌ماه تکمیل خواهد شد.

وی هزینه اجرای این طرح را ۲۰ میلیارد تومان عنوان و تاکید کرد: خیابان‌هایی مانند چهارباغ آبرو و اعتبار شهر تاریخی اصفهان هستند و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در طول سال ضمن بازدید از اماکن تاریخی اصفهان از این خیابان‌ها عبور کرده و در پیاده رو این خیابان‌ها تردد دارند، از این رو ایمن سازی پیاده‌روهای خیابان چهارباغ عباسی از جمله شرایط مورد نیاز برای اجرای طرح پیاده‌راه کردن این خیابان به شمار می رود.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان افزود: حجم خاکبرداری این پروژه ۲۴ هزار و ۹۷۶ مترمکعب، حجم بتن ریزی چهار هزار و ۲۶۴ مترمکعب و جدول گذاری سه هزار و ۲۱ مترطول است، همچنین ۱۱هزار مترمربع فضای سبز، شش عدد حوض و آبنمای طولی در محور چهارباغ پیش بینی شده است.

مظفر تصریح کرد: پیاده‌راه سازی ضلع غربی چهارباغ پیش از برگزاری جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به بهره برداری می‌رسد و بقیه طرح تا آبان‌ماه برای استفاده شهروندان تکمیل می‌شود.

کد خبر 351590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.