وکیل ترامپ اعتراف کرد، رییس ستادش گناهکار شناخته شد

همزمان با تور انتخاباتی ترامپ، وکیل سابقش به ارتکاب جرم به دستور او اعتراف کرده و رییس سابق ستادش هم از سوی هیئت منصفه گناهکار شناخته شد.

به گزارش ایمنا، در حالی که سه‌شنبه «دونالد ترامپ» در تلاش برای حفظ اکثریت جمهوری‌خواه کنگره آمریکا برای سخنرانی انتخاباتی در مسیر ویرجینیای غربی بود، هیئت منصفه‌ای در آمریکا «پال منافورت» رییس سابق ستاد انتخاباتی او را در چندین فقره جرم گناهکار اعلام کرد. این تنها خبر بد سه‌شنبه برای ترامپ نبود، چراکه تنها دقایقی بعد اعلام شد «مایکل کوهن» وکیل سابق ترامپ هم به ارتکاب چندین جرم اعتراف کرده و گفته این اقدامات را به دستور شخص ترامپ انجام داده است.

به نوشته روزنامه «واشنگتن‌پست»، هیئت منصفه رسیدگی‌کننده به پرونده تخلفات اقتصادی و مالیاتی منافورت روز سه‌شنبه پس از سه هفته بررسی پرونده، اعلام کرد از مجموع ۱۸ فقره جرم مورد بررسی، به اتفاق آرا به این جمع‌بندی رسیده که رییس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در دست کم ۸ فقره جرم، که همگی به فرار مالیاتی و تخلف مالی مربوط هستند، گناهکار است. اعضای هیئت منصفه در ۱۰ فقره جرم دیگر هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند.

بر اساس تصمیم دادگاه رسیدگی‌کننده به این پرونده، قرار است حکم منافورت روز ۱۲ دسامبر سال جاری میلادی (۲۱ آذر ۹۷) اعلام شود.

منافورت که از ماه ژوئن در بازداشت به سر می‌برد، اولین عضو از ستاد انتخاباتی و نزدیکان ترامپ است که رسما گناهکار شناخته می‌شود. این، تنها دادگاه وی نیست و قرار است در ماه سپتامبر هم او برای پاسخگویی به اتهامات دیگری از جمله خودداری از اعلام لابی‌گری برای اوکراین و تلاش برای ممانعت از شهادت دادن یکی از شهود، در دادگاهی در واشنگتن حاضر شود.

روز سه‌شنبه در حالی که رسانه‌ها در حال پوشش دادگاه منافورت بودند، اعلام شد که کوهن هم که تا چندی پیش مخزن اسرار ترامپ به شمار می‌رفت، با دادگاهی در نیویورک به توافق رسیده در ازای اعتراف به جرایمش، تخفیف مجازات دریافت کند. بر اساس این توافق، او به ارتکاب دستکم ۸ فقره جرم اعتراف کرده است.

تخلف مالیاتی، جمع‌آوری فراتر از سقف قانونی کمک‌های مالی انتخاباتی، ارائه اظهارنامه نادرست به یک موسسه مالی و دریافت منابع غیرقانونی برای ستاد انتخاباتی از جمله جرایمی است که کوهن به آن‌ها اعتراف کرده است. از بین این جرایم، دستکم دو مورد مستقیما به شخص ترامپ مرتبط هستند.

کوهن هرچند از ترامپ نام نبرده، اما اعتراف کرده که به «دستور نامزد یک سمت فدرال» تلاش کرده تا به «استورمی دنیلز» بازیگر فیلم‌های مستهجن و «کارن مک دوگال» مدل نشریه «پلی بوی» حق‌السکوت بدهد تا آن‌ها درباره روابط نامشروعشان با ترامپ، به رسانه‌ها چیزی نگویند. به گفته کوهن، این اقدام با هدف جلوگیری از اثرگذاری منفی این اخبار بر نتیجه انتخابات، صورت گرفته است.بر اساس توافق کوهن و دادگاه، وکیل سابق ترامپ ممکن است به حداکثر ۵ سال حبس محکوم شود.

منابع رسانه‌ای نوشته‌اند که ممکن است ترامپ برای جلوگیری از افشای بیشتری اطلاعات در مورد عملکرد ستاد انتخاباتی‌اش و مختل کردن روند تحقیقات، تا ساعاتی دیگر از اختیاراتش استفاده کرده و کوهن و منافورت را «عفو» و آن‌ها را از فرآیند رسیدگی قضایی خارج کند. ترامپ که همین حالا هم از سوی رسانه‌ها به «ممانعت از پیشروی روند قضایی» متهم شده، با چنین اقدامی بیش از پیش خود را در معرض این اتهام قرار می‌دهد.

با تحولات اخیر، ترامپ بیش از هر زمان دیگر با تهدید تلاش دموکرات‌ها برای استیضاح مواجه است. «استیو هرمان» خبرنگار بخش انگلیسی شبکه «صدای آمریکا» نوشته حتی در «فاکس نیوز»، شبکه حامی و مورد علاقه ترامپ هم کارشناسان در حال بحث درباره فرآیند استیضاح یک رییس جمهور هستند.

منبع: فارس

کد خبر 351447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.