شماره جدید «هنر موسیقی» منتشر شد

شماره مربوط به تیرماه و مردادماه مجله «هنر موسیقی» با سرمقاله «مهدی ستایشگر» راهی کیوسک‌های مطبوعاتی شد.

به گزارش ایمنا، شماره ۱۷۲ مجله «هنر موسیقی» در ۱۱۲صفحه، به صاحب‌امتیازی، مدیرمسئولی و سردبیری مهدی ستایشگر راهی کیوسک‌های مطبوعاتی شده است.

در این شماره مژگان زرین‌نقش به‌عنوان مدیر اجرایی، سعید فروتن و امیرمهدی مصلحی به عنوان طراح گرافیکی همکاری داشته‌اند.

سرمقاله به قلم مهدی ستایشگر، «باید بتوان صدای ساز را درآورد» گفت‌وگوی منتشر نشدۀ داریوش صفوت با استاد احمد عبادی، «متولیان موسیقی بیشتر به فکر اجراهای نمایشی هستند» گفت‌وگو با بهنام وادانی، ‌«سنجه‌های گزینش شعر در موسیقی ایرانی» به قلم مهدی فیروزیان، «همیشه در حال آموختن هستم» گفت‌وگوی علی شیرازی با رضا رضایی‌پایور، «ترجمان تصویری موسیقی؛ بررسی و شناخت جایگاه گرافیک دیزاین در کاربرد موسیقی» به قلم امیرمهدی مصلحی، «حساب دستان؛ نگاهی بر دستان‌بندی تار و سه‌تار از روی توابع ریاضی» به قلم فاضل مستخدمین حسینی، «کارتووون ماه» به قلم محمدرضا ثقفی، ‌«شهر بی‌نوا؛ نگاهی بر جایگاه موسیقی در شهر معاصر ایرانی» اثر فریدون فراهانی و «آیا شعر از نوعی موسیقی بهره‌مند است یا نه؟ در پاسخ به نظرگاه محسن حجاریان» به قلم سعید یعقوبیان در این شماره از مجله هنر موسیقی به چاپ رسیده است.

هم‌چنین «آواز در کتاب کوچه شاملو» که نگاهی بر کاربردهای عامیانه واژه‌آواز دارد، «شیوه سنجش زیبایی‌شناسی موسیقی» به قلم شهاب جعفری، «اتفاق بی‌سرانجام؛ درباره کنسرت آنسامبل اینترنوا» به قلم محمد خلیلیان، «هنری روبه زوال؛ نگاهی بر روند منفی ساخت ساز دف» به قلم محمد طریقت، «این سازها عرق شما را درمی‌آورد» به قلم یان فیشر با ترجمه آرشام قادری، «علامه‌های پوشالی و نوابغ کوچک؛ آموزش‌های کسب کارانه در عرصه موسیقی» به قلم محمدعلی پورخصالیان، «واگویه‌های یک روح خسته عاصی؛ چهار جستار درباره آلبوم بی‌هوا» به قلم بامداد رکنی، «ترانه شیرین قدیمی عشق؛ ساختار، موتیف و تکنیک‌های موسیقایی در رمان اولیس جویس» به قلم محمد برفر، «گروه بوستن و فرآیند ضبط چند لایه»، به قلم محسن گلتاش و «کیل کپوزسازی از خانواده زهی‌های ناخنی» ‌ به قلم آتاکان دلیگز با ترجمه امیرحسین ایرانشاهی، از دیگر مطالب منتشر شده در این شماره است.
 
در این مجله در بخشی از مصاحبه با احمد عبادی، او خطاب به جوانان علاقه‌مند به موسیقی می‌گوید: «نصحیت من به جوانان این است که نگذارند این ساز ملی ما از بین برود، نگذارند سنت قدیم ما از بین برود؛ به چیزهای جدید زیاد تکیه نکنند. بیشتر سنتی بزنند و اگر هم چیز جدیدی (خارجی) ‌در ساز وارد می‌کنند از آن سریع بگذرند و نگذارند وارد ساز شود، چیزهای غربی یا عربی را وارد نکنیم...»
 
در بخشی از صفحه ۲۲ این نشریه و به قلم مهدی فیروزیان درباره سنجه‌های گزینش شعر در موسیقی ایرانی آمده است: «برگزیدن شعر برای آواز و تصنیف، کاری آسان‌نما ولی دشوار است. بسیاری از آهنگسازان و خوانندگان برای گریز از سختی، راه آسان را برمی‌گزینند و از شعرهایی که پیش از ایشان در موسیقی به کار رفته و پسندیده شده‌اند، سود می‌جویند. راست آن است که –وارونه پنداشت برخی خرده‌گیران که خوانندگان و آهنگسازان را برای بهره‌گیری از شعرهای آشنا می‌نکوهند- اگر سنجه‌های گوناگون گزینش شعر را بشناسیم و از تنگناهای پدیدآمده در پی پاسداشت این سنجه‌ها آگاهی داشته باشیم، درخواهیم یافت که یافتن شعری شایسته برای اجرای موسیقایی (به‌ویژه در آواز، در برابر تصنیف) چندان آسان نیست.»
 
در میانۀ مجله امیرمهدی مصلحی در مقاله‌ای با عنوان «ترجمان تصویری موسیقی» به بررسی و شناخت جایگاه گرافیک دیزاین در کاربرد موسیقی پرداخته است. در بخشی از این متن می‌خوانیم: «موسیقی بیشتر در قالب سفارش‌هایی چون روی جلد آلبوم موسیقی، پوستر برای کنسرت و نشانه یک گروه موسیقی، در گرافیک دیزاین طرح می‌شود. البته ممکن است سفارش‌هایی چون دفترچه راهنمای کنسرت هم طرح شود اما چنین سفارش‌هایی از حیث عملکردی و مصرفی بودن مانند دیزاین روی جلد یک آلبوم موسیقی جدی و چالش‌برانگیز نیست.»
 
«هنری رو به زوال» مطلبی به قلم محمد طریقت است که نگاهی بر روند منفی ساخت ساز دف دارد. در مقدمه این مطلب آمده است: «با نگاهی گذرا به سیر تحول ساختار ادوات موسیقی این نکته آشکار است که وجود نوازدگان و سازندگان در کنار یکدیگر به عنوان عواملی جدایی‌ناپذیر محسوب می‌شوند که جدا فرض کردن و یا ارجح دانستن هر یک بر دیگری امری غیرممکن است. وابستگی این دو در کنار یکدیگر به‌قدری است که کوچک‌ترین تغییری در ساختار ساز باعث بروز تغییراتی در شیوه نوازندگی خواهد شد و برعکس.»
 
در صفحه پایانی این مجله طرح جلد و نام هشت کتاب انتشارات هنر موسیقی آمده است. «موسیقی ایرانی شناسی» به قلم خسرو جعفرزاده، «رباب‌رومی؛ مولانا و موسیقی»، به قلم مهدی ستایشگر، «عنتری، قطعه‌ای برای سه‌ویلن»، به قلم علی رهبری، «قطعاتی برای سنتور»، ‌ اثر مهدی ستایشگر، «پهلوان تار»، اثر ارشد تهماسبی، «برای عود؛ ۲۲ قطعه»، به قلم محمدرضا ابراهیمی، «موسیقی ایرانی در شعر سایه»، اثر مهدی فیروزیان و «سلام؛ ۱۶ قطعه برای سه‌تار»، اثر محمدجواد کسائی نام این کتاب‌هاست.
 
شماره ۱۷۲ مجله «هنر موسیقی» در ۱۱۲ صفحه و به قیمت ۱۵ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

کد خبر 351410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.