معجزه توت فرنگی در بیماری‌های التهابی روده

بررسی‌های جدید محققان نشان می‌دهد که خوردن کمتر از یک فنجان توت فرنگی در روز می‌تواند علائم بیماری‌های التهابی روده را بهبود بخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری‌های التهابی روده (Inflammatory bowel disease) گروهی از بیماری‌هایی هستند که سبب التهاب جدار روده بزرگ و روده باریک می‌شوند. شایع‌ترین این بیماری‌ها شامل بیماری کولیت زخمی و بیماری کرون است. بیماری کرون علاوه بر آنکه روده بزرگ و روده باریک را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند بر دهان، مری، معده و مقعد نیز اثر بگذارد، اما کولیت زخمی در درجه اول روده بزرگ و راست روده را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. علائم این بیماری‌ها شامل درد و گرفتگی معده، اسهال، کاهش وزن، خونریزی مقعدی، کم خونی و زخم است.

همچنین باکتری‌های مضر روده در مبتلایان به التهابات روده‌ای افزایش یافته و از میزان باکتری‌های خوب در آنها کاسته می‌شود. موضوع مهم دیگر اینکه التهاب مزمن روده در طولانی مدت با افزایش خطر ابتلا به سرطان روده نیز مرتبط است. هانگ شیائو، رهبر گروه تحقیق در این باره می‌گوید:"زندگی بدون تحرک و عادت‌های غذایی بد نظیر مصرف زیاد شکر، روغن‌های حیوانی و رژیم‌های غذایی کم فیبر، خطر ابتلا به التهاب کولون و التهاب‌های رودهای را افزایش میدهد."

در سال‌های اخیر، اثرات بالقوه توت فرنگی بر سلامتی افراد توسط محققان مورد بررسی قرار گرفته است؛ برای مثال اثر ضدالتهابی توت فرنگی در افرادی که دارای چاقی شکمی هستند و همچنین نقش توت فرنگی در کاهش دردهای استئوآرتریت در افرادی که دارای اضافه وزن هستند. علاوه بر این، محققان تأثیر مثبت توت فرنگی را بر سلامت قلب و عروق ارزیابی کرده‌اند. اما بررسی‌های جدید محققان دانشگاه ماساچوست نشان می‌دهد که اضافه شدن توت فرنگی به رژیم غذایی افراد، نقش موثری در کاهش التهابات روده‌ای دارد. یافته‌های به دست آمده حاکی از آن است که خوردن سه چهارم یک فنجان توت فرنگی در روز، باعث کاهش وزن شده و علائم بیماری‌های التهابی روده مانند اسهال خونی را کاهش می‌دهد.

کد خبر 351367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.