خسارات ناشی از خاموشی‌ها بررسی می‌شود/اصفهان رتبه دوم صرفه جویی در برق

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: از ۱۹ مردادماه خاموشی در برنامه‌ها نداشته‌ایم و از ابتدای شهریورماه ساعات کار ادارت به صورت قبل بازمی گردد؛ برآوردی از میزان خسارات خاموشی ها نداریم اما طبیعتاً تعداد شکایات زیاد است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید علاقمندان  امروز _دوشنبه ۲۹ مردادماه_ در جمع خبرنگاران با اشاره به سرویس‌دهی شرکت توزیع برق استان اصفهان به حدود یک میلیون و ۴۲۵ هزار مشترک، اظهار کرد: در حال حاضر همه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند استان اصفهان حداقل خدمات را دریافت می‌کنند. همچنین در شاخص‌هایی از جمله تلفات، میزان خاموشی به ازای هر مشترک و خدمات غیرحضوری به ۸۵ درصد  اهداف پیش‌بینی شده شرکت رسیده‌ایم و امیدوار هستیم در سال آینده ۱۰۰ درصد اهداف محقق شود.

وی ادامه داد: علیرغم تلاش‌های بسیار زیاد، صنعت برق کشور و استان اصفهان به واسطه نیاز به تعامل و همراهی بیشتر مردم باید ارتباط خود را با مشترکان افزایش دهد و از اصحاب رسانه می‌خواهیم تا جدای از مبحث اطلاع‌رسانی، به‌صورت دوطرفه نیازهای شرکت به مردم و نیازهای مردم از شرکت توزیع برق را به ما منعکس کنند تا بتوانیم اهدافمان را به سمت رفع نیازها سوق دهیم.

آگاه‌سازی مشترکین از نوع و میزان مصرف خود

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به اجرای ۲۵۰ پروژه با هزینه‌ای بالغ بر ۵۴ میلیارد تومان در سال ۹۷، گفت: این پروژه‌ها که در هفته دولت ابه بهره برداری می رسد  و اکثریت آن‌ها در ۲۳ شهرستان در جهت توسعه شبکه و افزایش تعداد مشترکین جدید به انجام رسیده است. یک سوم پروژه‌ها در حوزه تعمیر و نگهداری تأسیسات است که می‌تواند به کاهش خاموشی‌ها و تلفات منجر شود. پروژه‌های شرکت به نسبت مشترکین تقسیم‌بندی شده است و به تبع آن نیز در کاشان و شرکت‌های بزرگ پروژه‌ها بیشتر و در شرکت‌های کوچک نیز تعداد پروژه‌ها کمتر است. یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که امسال موفق به انجام آن شدیم نصب کنتورهای هوشمند در قالب مرکز داده فهام در منطقه مرکزی کشور است.

 نصب سامانه نیرونگار و فهام برای مشترکین دیماندی

علاقمندان با بیان اینکه تا کنون از مجموع ۲۵ هزار مشترک دیماندی، حدود ۲۰ هزار مشترک را به کنتور فهام مجهز کرده‌ایم و ظرف مدت سه ماه آینده تمامی مشترکان دیماندی مجهز به کنتور فهام می‌شوند. افزود: با توجه به اینکه تعداد مشترکان دیماندی استان اصفهان جزو بیشترین مشترکان دیماندی در ایران هستند و همچنین شرکت توزیع برق استان اصفهان در حوزه کنتورهای هوشمند پیشتاز بوده است، مرکز "داده ابر ششم" کشور در شرکت توزیع برق استان اصفهان مستقر و در حال راه‌اندازی است. کنتور فهام اطلاعات مشترکین را بدون حضور مأمور برق در منازل یا ادارات و محل کار افراد، جمع‌آوری و در اختیار متخصصان و کارشناسان شرکت قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با بیان اینکه ۶۶ درصد انرژی‌ در بخش مولد مصرف می‌شود، تصریح کرد: حدود ۴۲ درصد انرژی در بخش صنعت و ۲۴ درصد انرژی در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد که به همین دلیل پایداری انرژی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هوشمندسازی به‌عنوان یکی از اهداف اصلی شرکت توزیع برق استان اصفهان مطرح و در حال پیگیری است.

وی گفت: شرکت توزیع برق استان اصفهان در جهت تعامل با مردم اولین قدم مؤثر را که در کشور نیز منحصر به فرد است برداشته و نرم افزار و سامانه‌ای به‌نام "نیرونگار" طراحی کرده است. در فاز نخست، این نرم‌افزار به صورت اپلیکیشن برای مشترکین دیماندی و در فاز دوم برای تمامی مشترکان استان اصفهان نصب می‌شود.

علاقمندان ادامه داد: سامانه "نیرونگار" این قابلیت را دارد که اطلاعات مربوط به مشترک را همان طور که کارشناسان در مرکز شرکت قرائت می کنند، برای مشترکان نیز نمایش دهد و همچنین هرگونه اتفاقی مانند قطعی برق یا مشکلات دیگررا به مشترکان اطلاع رسانی کند. نصب سامانه "نیرونگار" و سامانه "فخیم" برای تعدادی از مشترکین دیماندی آغاز شده است.

کاهش میزان تولید نسبت به مصرف در سال ۹۷

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان با اشاره به فعالیت سه شرکت در صنعت برق استان اصفهان که برق منطقه‌ای که مشترکین بزرگی از جمله فولاد، ذوب آهن، سیمان شرکت همدانیان و سیمان سپاهان را سرویس‌دهی می‌کند، گفت: شرکت توزیع برق استان اصفهان حدود ۵۰ درصد بار استان  و ۱۰ درصد تولید کشور و ۱۰ درصد مصرف کشور را به‌عهده دارد.

علاقمندان ادامه داد: مصرف برق کل کشور در ساعات اوج مصرف تابستانی حدود ۵۶ هزار مگا وات است که حدود ۵ هزار مگا وات مربوط به استان اصفهان است. امسال به دلیل کمبود آب و از دست دادن شماری از نیروگاه های سدها در خوزستان و اصفهان، نتوانستیم از نیروگاه اسلام‌آباد به طور کامل بهره‌برداری کنیم، میزان تولید از میزان مصرف در استان کمتر شد.

وی در خصوص میزان صرفه‌جویی‌ها در استان اصفهان، اظهار کرد: با توافق با صنایع، ادارات و سایر ارگان‌ها توانستیم ۴۱۰ مگاوات صرفه‌جویی در میزان مصرف برق داشته باشیم. همچنین حدود ۳۰۰ مگا وات نیز در ساعات پیک بار و به دلیل خاموشی‌ها نیز  در مصرف برق صرفه‌جویی داشته‌ایم. تا سال گذشته و طبق ارزیابی‌ها شرکت توزیع برق استان اصفهان در حوزه توافق و صرفه‌جویی‌های داوطلبانه‌ای که مجموعه صنایع و مردم استان با شرکت توزیع برق استان اصفهان داشته‌اند، توانستیم رتبه دوم کشوری را به دست آوردیم.

رسیدگی به شکایات مردیم از طریق قانون

علاقمندان تصریح کرد: تقسیم‌بندی خاموشی‌های اخیر به صورت یکسان در همه نقاط کشور بوده است و تنها سعی شده در منطقه گرمسیر خوزستان میزان خاموشی‌ها کمتر از سایر نقاط باشد.خوشبختانه از ۱۹ مردادماه و با اعلام وزیر، خاموشی در برنامه‌ها نداشته‌ایم و در تمامی کشور از ابتدای شهریورماه ساعات کار ادارت به صورت قبل بازگردانده می‌شود.

مدیرعامل و رییس هیئت مدیره شرکت توزیع برق استان اصفهان در مورد شکایات مربوط با خاموشی‌های اخیر، خاطرنشان کرد: برآوردی از میزان خسارات نداریم اما طبیعتاً تعداد شکایات زیاد بوده است و سامانه ۱۲۱ و سامانه رسیدگی به شکایات مردمی شکایات را ثبت و رسیدگی می‌کنند. در خصوص پرداخت خسارات ناشی از خاموشی‌های اخیر نیز با توجه به قرارداد و توافقات با صنایع، طی مراحل قانونی بررسی می‌شود.

۲۵ میلیارد تومان بدهی و ۱۸۰ میلیارد تومان طلب

وی در مورد بدهی‌های شرکت توزیع برق استان اصفهان، ادامه داد: بدهی شرکت توزیع برق استان اصفهان به حوزه پیمانکاران و تأمین‌کنندگان اجناس، حدود ۲۵ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اما در مقابل مبلغ ۱۸۰ میلیارد تومان مطالبات شرکت از فروش انرژی به صنایع و ادارات است. طلبکاران شرکت توزیع برق استان اصفهان بیشتر تولیدکنندگانی از جمله کنتورسازان و تأمین‌کنندگان کابل و تیر هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه علیرغم آنکه مشترکین خانگی با اولین اخطار، پرداخت‌های به موقع دارند اما میزان بدهی تعداد زیادی از صنایع افزایش زیادی داشته است و از میزان مصرف یک ساله آن‌ها نیز بالاتر رفته است، برخی از صنایع پرداختی به شرکت توزیع برق استان نداشته‌اند البته با توجه به شرایط استان و هماهنگی با استانداری تمام تلاشمان را انجام داده‌ایم که همچنان به آن‌ها خدمت رسانی کنیم اما در مقابل صنایع نیز باید پرداخت قبوض برق خود را در اولویت قرار دهند.

علاقمندان اضافه کرد: میزان مطالبات در صنعت کشور به بالای ۵ هزار میلیارد تومان رسیده است اما بزرگترین عاملی که باعث بروز مشکلات در صنعت برق و قطعی برق می‌شود، این است که چرخه اقتصاد صنعت برق به خاطر بدهی بالای صنایع و ارگان‌ها و همچنین به دلیل قیمت‌گذاری که به صورت تکلیفی اِعمال می‌شود نمی‌تواند چرخه سالمی باشد و متأسفانه در اکثر مواقع دچار مشکل می‌شویم.

عدم موفقیت نظام پله‌ای برای جلوگیری از پرداخت‌های به موقع مشترکین

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان افزود: اهرم شرکت توزیع برق استان اصفهان برای کم کردن مصرف برق، نظام پله‌ای قبوض است و مشترکین پرمصرف به صورت پلکانی مبلغ بیشتری را باید پرداخت کنند اما متأسفانه نظام پله‌ای نتوانسته از مصرف بیش از حد تعدادی از مشترکین تجاری جلوگیری کند. مجوز قطع برق داریم اما با توجه به مسائل جامعه، حجم بیکاری، مسائل اقتصادی، برق مشترکینی که مصرف بیش از اندازه‌ ‌دارند و بدهی‌های خود را پرداخت نمی‌کنند قطع نمی‌کنیم و سعی داریم با تعامل بتوانیم مبالغ را از مشترکین دریافت کنیم.

وی تصربح کرد: یکی از کارهایی که باید شرکت‌های توزیع برق طبق قوانین انجام دهند برق‌رسانی به مردم است. برق رسانی در محدوده شهرها و روستاها توسط شرکت توزیع برق به صورت کامل انجام می‌شود و در خارج از شهرها و روستاها احداث شبکه و نیرورسانی توسط متقاضی انجام می‌شود و این قانون از ابتدا وجود داشته است که گاها از آن به عنوان طرح اهدایی یاد می شود.

علاقمندان گفت: متوسط قیمت برقی که شرکت توزیع برق استان اصفهان به مشترکین می‌فروشد ۹۸ تومان است. ترکیب مشترکین خانگی، کشاورزی، صنعتی، عمومی و تجاری و ... است که بالاترین نرخ از مشترکین تجاری و پایین‌ترین نرخ مربوط به مشترکین کشاورزی است در صورتی که وزارت نیرو چندین برابر نرخی که انرژی را به فروش رسانده می‌شود را از پنل‌های خورشیدی می‌خرد.

سنجش میزان تلفات نسبت به ابعاد کشورها

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان گفت: ظرف مدت هفت سال گذشته تلفات شبکه برق در کل کشور، از ۲۴ درصد به ۱۱ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر تلفات استان اصفهان ۷.۶ درصد است.  در برنامه‌ای شرکت توزیع استان اصفهان تلفات را حدود ۷.۱ پیش‌بینی کرده‌ایم و تلفات شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ۶.۷ درصد است.

فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از سرقت سیم‌های برق

وی گفت: بخشی از تلفات، فنی نیست و مربوط به دست‌اندازی از شبکه‌ها و مصرف بدون کنتور ایجاد می‌شود که البته در استان و شهرستان اصفهان این تلفات به یک درصد هم نمی‌رسد. خوشبختانه هر ساله میزان سرقت تجهیزات که قالباً سرقت سیم‌های هوایی و گاهاً ترانس و موتور است، در حال کاهش است. این مبلغ در سال ۹۷ بیش از صد میلیون تومان هم نبوده است و امسال نیز در حال کاهش بود اما در شرایط کنونی و با توجه به افزایشی که در نرخ مس ایجاد شده است یکی از نگرانی‌های ما بالارفتن آمار سرقت‌ها است.

علاقمندان گفت: طولانی‌ترین شبکه‌ها و در دسترس‌ترین شبکه را در استان اصفهان داریم و قالب شبکه‌های ما روی زمین و در دسترس است. سیم‌ها بیت‌المال است و هرکدام از شبکه‌ها، برق صدها منزل را تغذیه می‌کند که در صورت سرقت هر یک از آن‌ها زمان بازگرداندن آن حدود ۱۰ برابر زمانی است که برای یک اتفاق صرف می‌شود و گاهاً به واسطه یک سرقت، ساعات زیادی برق قطع و خسارت زیادی وارد می‌آید. امیدواریم فرهنگ سرقت نیز مثل فرهنگ استفاده نکردن غیرمجاز که در استان به‌خوبی جا افتاده، ایجاد شود.

کد خبر 351340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.