هردو تحریمیم، اما این کجا و آن کجا؟!

در شرایط تحریم و فشارهای بین المللی، یکی از فاکتورهای اساسی که می تواند میزان اثر گذاری تحریم‌ها را بالا ببرد یا به عکس کاهش دهد، رویکرد مردم به آثار و نتایج تحریم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اقدامات دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و تحریم‌های بی حد و حساب این کشور نه تنها این روزها گریبان اقتصاد ایران را گرفته، بلکه یکی از کشورهای همسایه، یعنی ترکیه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و هر دو کشور را در شرایط تلاطم اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت دلار قرار داده است.

هر چند با آغاز این تحریم‌ها، مقامات هر دو کشور ایران و ترکیه از مردم خواستند برای مقابله با سیاست‌های تحریمی آمریکا به کمک دولت بشتابند، اما در عمل واکنش‌های اجتماعی در این دو کشور تا حد زیادی متفاوت بوده است؛ در حالی که مردم ترکیه به منظور حمایت از سیاست‌های دولت خود و مقابله با جنگ تجاری ایالات متحده آمریکا، اقدام به تحریم متقابل کالاهای آمریکایی و اقدامات نمادینی همچون پاره کردن دلار و شکستن گوشی‌های آیفون کرده‌اند، رویکرد جامعه ایرانی به تلاطم بازار ارز و طلا تا حد زیادی متفاوت بوده است.

مردم می‌خواهند مشکلاتشان را رفع کنند؛حتی از مسیر نادرست

حیدر علی حجتی، سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان در رابطه با تفاوت عملکرد مردم ایران و ترکیه در قبال بحران ارزی به خبرنگار ایمنا می گوید: باید دید رفتار مردم ترکیه واقعا چگونه بوده؛ چرا که ممکن است بخشی از مطالبی که در مورد عملکرد مردم این کشور منتشر شده یک شانتاژ تبلیغاتی باشد، اما اگر حتی فرض بگیریم که حمایت آنها از دولت واقعیت باشد، این اقدام در نتیجه اعتماد به عملکرد دولت ترکیه در دو دهه گذشته است که وضعیت اقتصادی این کشور را در ردیف چند کشور برتر  قرار داده است؛ هر چند اخیرا این وضعیت مالی و اقتصادی  دچار آسیب شده است.

حجتی معتقد است که در ایران هم در زمان انقلاب این اعتماد بین مردم و دولت وجود داشته و مردم نهایت ایثار گری و از خود گذشتگی را در جنگ تحمیلی از هر نظر نشان داده اند، اما در حال حاضر متاسفانه به وضعیتی رسیده‌ایم که اعتماد مردم کم رنگ شده و علت آن نیز سیاست‌های نادرست به کار گرفته شده است. مردم احساس می کنند که واقعیت ها به آنها گفته نمی شود و این امر باعث می شود که تلاش کنند تاخودشان مشکلاتشان را به تنهایی و حتی از مسیر نادرست رفع کنند.

مردم ترکیه برای مقابله با کاهش ارزش لیر، دلارهای خود را تحویل دولت دادند

مردم ایران هویت سابق خود را از دست داده اند

احمد بخشایشی اردستانی، استاد دانشگاه و عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: مردم ترکیه از هویت جمعی بهتری برخوردار هستند؛ البته این نخستین بار نیست که ترکیه در چنین وضعیتی قرار می گیرد؛ قبلا نیز در دوره‌ای ارزش لیر نسبت به دلار به شدت سقوط کرد و مردم این کشور طعم مشکلات اقتصادی را چشیدند؛ لذا زمانی که اردوغان از آنها خواست که دلارها را بفروشند و لیر بخرند تا ارزش پول ملی کشورشان  افزایش پیدا کند، سریع اقدام کردند و برای حمایت از دولت به صحنه آمدند.

وی معتقد است: مردم ایران نیز در دهه اول انقلاب به خوبی در صحنه بودند و کمک می کردند و هرکس متناسب با شرایطش فرهنگ گذشت و ایثار را به نمایش می گذاشت، اما در این دو دهه اخیر، مردم نیز همراستا با برخی از مسئولان به سمت نوعی اشرافیت و زندگی تجملی رفته اند و هویت سابق خود را از دست داده اند.

آتش زدن نمادین دلار در ترکیه

تا با فساد مقابله نشود، رفتار مردم همین است

بخشایشی تأکید کرد: بخشی از فرهنگ جامعه ایرانی متاثر از مسئولان است، زمانی که آقا زاده‌ها شأن خود را اینگونه به مردم نشان می‌دهد و پست‌های مدیریتی را اشغال می کنند، طبیعی است که مردم هم مسیر خود را در پیش بگیرند و به فکر خود باشند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، اولین مشکل را فسادهای داخلی می داند و معتقد است: مقابله با فساد و رانت باید به طور مشخص انجام شود  و تا اثر آن در جامعه دیده نشود، اعتماد جمعی هم حاصل نمی شود.

مشکل ما اعتماد است

فضل الله صلواتی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در رابطه با رویکرد متفاوت مردم ایران و ترکیه نسبت به بحران ارز و طلا می گوید: مردم هر دو کشور از وضعیت تلاطم بازار ارزی و مالی ناراضی هستند، اما در این میان رویکرد مردم ترکیه بیشتر به سمت استقلال و مقابله با آمریکا است.

وی با اشاره به هجوم مردم ترکیه برای فروش دلار و طلا در بحران ارزی معتقد است:چنین اقداماتی نشانه آن است که مردم ترکیه به دولت خود اعتماد دارند و در ایران هم اگر دولت بتواند اعتماد مردم را جلب کند، مردم ما هم دست به چنین اقدام‌هایی می زنند.

صف‌های طولانی خرید دلار در ایران

مردم ایران توجیه نیستند

رسول حامدیان، دبیر جامعه اسلامی مهندسان استان اصفهان  نیز در تحلیل رویکرد متفاوت مردم ایران و ترکیه می گوید: واکنش مردم ترکیه نشان می دهد که آنها به دولت خود اعتماد دارند،اما مردم ایران اعتماد خود را نسبت به مسولان اجرایی از دست داده اند. مشکلی که کشور ما دارد این است که علی رغم توصیه رهبری به مسئولان در رابطه با توضیح مسائل کشور برای مردم،  اطلاع رسانی و شفاف سازی ضعیف  است و مردم توجیه نیستند.

وی تأکید می کند که از دیگر مواردی که به بی اعتمادی مردم دامن می‌زند، برخورد قاطع نکردن با مفاسد و رانت‌ها توسط مسئولان است. مردم در اصل نظام تردیدی ندارند، اما به این روش ها اعتراض دارند و سرمایه اصلی نظام، یعنی سرمایه اجتماعی همچنان باقی است.

کد خبر 351323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    0 0
    جالب بود واقعا