برنامه‌ای برای توسعه فضای سبز شهر اصفهان نداریم

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: درختان ریه‌های تنفسی شهر هستند در این راستا برای حفظ این ریه‌ها باید از پساب به جای آب چاه‌ها استفاده شود.

فروغ مرتضایی‌نژاد درگفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بسیاری از چاه‌هایی که تامین‌کننده آب زیرزمینی است، خشکیده و یا شور شده است، بنابراین با توجه به حجم فضای سبز شهر اصفهان باید استفاده از منابع آب پایدار در دستور کار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پساب سپاهان شهر و شاهین شهر از جمله منابعی هستند که پس از تصفیه برای آبیاری فضای سبز شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد، افزود: بر اساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک، استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز مانعی ندارد، بنابراین درصددیم تا در سال آینده با جایگزینی این منبع آب پایدار، میزان استفاده از منابع آب زیرزمینی را کاهش دهیم.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان افزود: در شرایط کنونی برای آبیاری فضای سبز تدابیری همانند استفاده از ترکیبات ضد استرس و تنش زا در قالب دستورالعمل‌های شیمیایی و فیزیکی در نظر گرفته شده است، این دستور العمل‌ها همچون استفاده از اسیدیونیک، کودپتاسه و هوادهی چمن موجب شده با وجود کم‌آبی، شهر همچنان سبز بماند.

 مرتضایی‌نژاد وجود درخت و فضای سبز برای شهری صنعتی مانند اصفهان را بسیار ضروری دانست و ادامه داد: باید برای سرزندگی و حفظ این فضای سبز تلاش کرد، زیرا اگر درختان از بین بروند شهر اصفهان واجد شرایط سکونت برای شهروندانش نخواهد بود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ای برای توسعه فضای سبز شهر اصفهان نداریم، گفت: درخت بلوط همیشه سبز و داغداغان که به آب چندانی نیاز ندارد؛ جایگزین درختان خشکیده در سطح شهر شده است، زیرا این درختان نیاز به آب کمتری دارند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به وسعت چمن‌کاری در سطح شهر خاطرنشان کرد: طی یک برنامه پنج ساله باید نسبت به حذف چمن‌های کنونی و جایگزینی چمن‌های مقاوم اقدام کرد، در این خصوص نیز قراردادهایی با شرکت‌های خصوصی و سازمان تحقیقات کشاورزی بسته شده است.

مرتضایی‌نژاد اضافه کرد: یک پنجم چمن‌های سطح شهر با چمن‌های مقاوم جایگزین شده است و جایگزینی مابقی سطح چمن بسته به فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب دارد؛ چیپس چوب از جمله جایگزین‌هایی است که می‌توان به جای چمن فضاهای حاشیه خیابان‌ها مورد استفاده قرار گیرد و مصرف آب را ۷۰ درصد کاهش دهد.

وی در خصوص میزان آب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان گفت: نیاز آبی شهر ۵۴ میلیون متر مکعب در طول یکسال است، اما در سال ۹۶ با در نظر داشتن شرایط کم آبی میزان آب مصرفی به ۳۸ میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرد.

مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر اصفهان با اشاره به دستور العمل‌های آبی ارسال شده به مناطق شهرگفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تا پایان سال آبی جاری میزان آب مصرفی فضای سبز شهر اصفهان به یک سوم کاهش پیدا می‌کند و به ۲۵ تا ۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

 مرتضایی نژاد خاطرنشان کرد: ۱۷۰ تانکر، شبانه روز در حال آبگیری و پر کردن مخازن برای آبیاری فضای سبز شهر اصفهان هستند تا شهر همچنان سبز بماند.

کد خبر 351319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.