۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
سنگ‌هایی پیش پای ازدواج

یک مشاور ازدواج سه عامل روحیه مادی گرایی، نبود توجه به توحیدمحوری و ارتباطات نامناسب را دلیل تاخیر در ازدواج دانست.

حجت‌الاسلام جمشیدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه سه عامل مهم در تاخیر در ازدواج جوانان امروزی تاثیرگذار است، اظهار کرد: افزایش روحیه مادی گرایی اصلی‌ترین دلیل این امر است که افزایش قیمت‌ها، شرایط بی ثبات اقتصادی و کمتر شدن روحیه قناعت نیز به آن دامن می‌زند.

وی کمرنگ شدن اعتقادات جوانان نسبت به گذشته را نیز دومین عامل عدم گرایش به ازدواج در سن مناسب اعلام کرد و ادامه داد: امروزه روحیه توحیدمحوری و توجه به اینکه خدا در زندگی انسان از جهت رزق و روزی و مسائل معنوی چه نقشی دارد،‌ کم رنگ شده است. متاسفانه معنای توحیدمحوری کاملی در زندگی انسان‌ها نیست و افراد تصور می‌کنند اگر هر چیزی را  با تلاش شخصی‌شان  و فکر و تدبیر به دست آوردند، می‌توانند روی آن حساب کنند.

این مشاور ازدواج با تاکید بر اینکه با خدا در زندگی بیگانه شده‌ایم، گفت: در قرآن کریم ذیل آیه ۳۲ سوره مبارکه نور مستند داریم که خداوند می فرمایند: " وَأَنْکِحُوا الْأَیامَی مِنْکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِنْ یکُونُوا فُقَرَاءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ " به این معنا که  اگر شما بر پایه این اعتقاد ازدواج کنید و مشکل اقتصادی داشته باشید، به خدا اعتماد کنید چرا که این اعتماد باعث می‌شود زندگی شما غنی شود.

وی اضافه کرد: انسان عاقل غیر از اینکه باید در زندگی تدبیر اقتصادی داشته باشد باید به خدانیز توکل کند چرا که هر گونه بی‌توجهی به اعتقاداتو ارزش‌های دینی بر روی ازدواج تاثیر منفی می‌گذارد.

حجت‌الاسلام جمشیدیان توسعه ارتباطات نزدیک انسان‌ها با یکدیگر، باز شدن روابط اجتماعی و از طرفی ولنگاری جنسیتی و جنسی را عامل سوم تاخیر در ازدواج اعلام کرد و گفت: این نوع ارتباطات بخش زیادی از نیازهای عاطفی جوانان را برطرف کرده و در نتیجه افراد ترجیح می‌دهند تا موضوع کاملا جدی نشده سراغ ازدواج نروند.

شناخت بیشتر از یکدیگر عامل حساسیت بیشتر در ازدواج

 وی با بیان اینکه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی زمینه شناخت بیشتر انسان‌ها از یکدیگر را فراهم کرده و از این رو جوانان با حساسیت بیشتری نسبت به شناخت انسان‌ها رفتار می‌کنند، افزود: در این شرایط انسان‌ها از روابط، رفتارها و خلقیات یکدیگر آگاه هستند و در خلقیات خوب و بد در کنار یکدیگر همگرا شده‌ و حساسیت آن‌ها در رفتارها و اخلاق‌ها بالا رفته است.

این مشاور ازدواج با تاکید بر اینکه اگر در یک جامعه صالح مسائل اقتصادی، تجملات و خواسته‌ها مشکل جدی ایجاد نکند و جامعه  در یک حالت ایده‌آل و نرمال باشد، کیفیت زندگی شهروندان افزایش می‌یابد، افزود: گسترش ارتباطات و ایجاد شناخت بیشتر اتفاق خوبی است اما از سویی باید توجه داشت که افزایش شناخت رویکرد انسان‌ها در خصوص ازدواج را از ساختنی به خواستنی تغییر داده به گونه‌ای که انتظار دارند هنگام ورود به زندگی مشترک همه چیز از جمله اخلاق و رفتار شخص مقابل برایشان مهیا باشد، نه اینکه سراغ زندگی رفته و آن را بسازند و در نتیجه ازدواج کمتر و سخت‌تر صورت می‌گیرد .

وی با بیان اینکه زمانی که افراد  شناخت کمتری از یکدیگر داشته باشند، خود به خود به صورت روانی درخواست‌های کمتری نیز از همدیگر دارند، گفت: اما زمانی که  شناخت بیشتری وجود داشته باشد  کم و کاستی‌ها بیشتر دیده می‌شود و در نتیجه انتظارات بالا می‌رود.

حجت‌الاسلام جمشیدیان ادامه داد: به میزان افزایش شناخت، سخت‌گیری بیشتر می‌شود چون انسان‌ها با اینکه می دانند هیچ زندگی از ابتدا کامل نیست به دنبال یک زندگی کامل هستند و تلاش می‌کنند تا یک زندگی کامل دریافت کنند.

هزینه‌های ازدواج بالاست

وی به لزوم مشاوره پیش از ازدواج تاکید کرد و گفت: امروز هزینه‌های ازدواج اعم از هزینه‌های اقتصادی و روحی روانی بالا است و ازدواج نکردن بهتر از یک ازدواج بد است، شخصیت انسان‌ها پیچیده شده و به سختی می‌توان راست و دروغ گفته‌هایشان را تشخیص داد، در این شرایط مشورت و استفاده از نظر افراد با تجریه می‌تواند در کاهش پرداخت هزینه‌های روحی و روانی و حتی اقتصادی تاثیر به سزایی داشته باشد.

این مشاور ازدواج با تاکید بر اینکه از طریق بررسی رفتارهای شخص مقابل نمی‌توان به شخصیت او پی برد، تصریح کرد: با رفتارشناسی نمی توان به صفت شناسی رسید، مگر اینکه خود شخص روانشناس و روانکاو حرفه‌ای و بسیار با تجربه باشد که از رفتارهای مختلف طرف مقابل  به صفات او پی ببرد.

وی افزود: افرادی هستند که بعد از چند سال تعامل با یکدیگر ازدواج می‌کنند اما بعد از چند ماه طلاق می‌گیرند، این افراد فقط در دوران خوشی کنار هم بوده  و معمولا خودشان را انسان‌های با وجاهتی نشان داده‌اند و نمی خواهند در چشم شخص مقابل، فرد نامطلوبی به نظر بیایند لذا  وقتی زیر یک سقف می روند واقعیت رفتارها که همان خلقیات فرد است، نمایان می شود.

وصال مدفن عشق است

حجت‌الاسلام جمشیدیان با بیان اینکه وصال، مدفن عشق است و به هم رسیدن باعث می‌شود حقیقت وجودی فرد نمایان شود و تفاوت رفتاری بین زمان قبل و بعد از ازدواج ایجاد شود، افزود: باید توجه داشت که گفت‌وگو و ارتباط، قول و قرار، تکیه به داشتن زندگی خوب و پرداختن به ایده آل‌ها با روحیه کمال گرایی انسان، ضمانتی برای یک ازدواج سالم نیست.

وی ادامه داد: قول طرفین در خصوص تغییر خلقیات بعد از ازدواج ضمانت اجرایی ندارد چرا که چطور ممکن است شخصیتی که چندین سال با یک صفت خاصی زندگی کرده و آن صفت تمام خلق وخو و شخصیت وی شده است با یک قول و بدون تمرین و تربیت تغییر کند؟

این مشاور ازدواج تصریح کرد: برای داشتن یک ازدواج خوب و سالم ارتباط و گفت‌وگو لازم است، ولی به عنوان یک مسیر جدی و یک دلیل تام و کامل نیست. بنابراین به منظور صفت شناسی و خلق شناس باید به کسانی مراجعه کرد که بتوانند این کار را انجام دهند. پیچیدگی ازدواج امروز و سختی‌ها ومشکلات آن  ضرورت مشاوره را به صورت جدی تایید می‌کند.

فرهنگی به نام چشم و هم چشمی

وی درباره فرهنگ هزینه کردن توسط خانواده‌ها خاطرنشان کرد: در منطق دین بر شخصیت انسان‌ها، چهار منطق حکمت،منفعت، محبت و قدرت حاکم است که هر کدام زاویه نگاه انسان‌ها به محیط اطرافشان را نشان می‌دهد. در جامعه ما فراوانی منطق قدرت زیاد است یعنی مسایل اجتماعی وجاهت اجتماعی آبرو پرستیژ کلاس کار برای خانواده‌ها اهمیت دارد، خانواده‌ها درخصوص هزینه کردن برای ازدواج  بیشتر ترجیح می‌دهند خودشان را تحت فشار اقتصادی قرار دهند اما مورد قضاوت بد دیگران قرار نگیرند. این همان منطق چشم و هم‌چشمی است که هر هزینه‌ای را متقبل شوند تا جایگاهی که دیگران از آن‌ها متصور هستند، افول نکند.

حجت‌الاسلام جمشیدیان با اشاره به اینکه منطق چشم و هم چشمی  یکی از آفت‌های جدی است که سر راه رفتار و اعتقادات خانواده‌ها قرار گرفته، ادامه داد: اگر کسی  فقط با منطق  قدرت رفتار کند و نفع خویش و  زیبایی زندگی را کنار بگذارد، مدار زندگی‌اش قضاوت دیگران شده و سعی می‌کند به صورتی ازدواج را رقم بزند، ولو پر هزینه که در نگاه دیگران دچار قضاوت نامطلوب نشود و همیشه بهترین باشد.

وی با بیان اینکه چنانچه در زندگی هزینه اقتصادی از هزینه تربیت بالا رود پایه‌های زندگی متزلزل خواهد شد، ادامه داد:  اگر چشم و هم چشمی کنار گذاشته شود و کمتر به قضاوت دیگران توجه شود می‌توان یک زندگی معقول زیبا و با هزینه منطقی ساخت.

کد خبر 351304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.