۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
بوق‌هایی که بوق نیست!

«بوق زدن» یک رسم ناپسند است، برای سلام کردن، به نشان صمیمیت، خداحافظی و حتی فحاشی! رسمی که روی اعصاب انسان‌ رژه می‌رود...

به گزارش ایمنا، این روزها بوق زدن در خیابان‌های شهر به فرهنگ غلطی تبدیل شده است، یکی برای آدرس گرفتن، راننده تاکسی‌برای سوارکردن مسافر، دیگری هنگام داشتن عجله پشت چراغ قرمز و ... مدام بوق می‌زند غافل از اینکه این رفتار ناخوشایند بر سلامت شهر و شهروندان تاثیر منفی دارد و حق داشتن آرامش را از سایر شهروندان سلب می‌کند.

این رسم ناپسند را بسیاری از ما هنگامی که ته مانده وداع میهمانان همسایه به نشان صمیمیت، به کوچه کشیده شده و به جهت سپاسگزاری، بوق ممتدی به جای دست تکان دادن در نیمه شب نواخته می‌شود، بارها تجربه کرده‌ایم؛ گویی بسیاری از ما فراموش می‌کنیم بوق خودروها برای استفاده در مواقع ضروری بوده و استفاده نابه جا از آن بر خلاف مقررات است؛ همه ما غافل هستیم که همین صداهای ناهنجار چه تاثیر بدی بر اعصاب و روان‌مان می‌گذارد و کلافگی را میهمان ناخوانده رفتارمان می‌کند.

«داریوش احمدی» که به واسطه شغلش ساعات زیادی از روز را رانندگی می‌کند، می‌گوید: « خیلی از بوق استفاده می‌کنم، چون از ترافیک شهر خسته‌ام، از رانندگی‌های افراد مبتدی عصبی می‌شوم، حتی رانندگی برخی افراد که ادعای حرفه‌ای بودن دارند، هم افتضاح است، به همین خاطر بوق زدن آرامم می‌کند.» اما «محمد اسدی» معتقد است: «برخی رانندگان برای آزار و اذیت مردم بوق می‌زنند یا می خواهند مدل های جدید بوق را به رخ دیگران بکشند. پشت چراغ راهنمایی بلافاصله بعد از سبز شدن چراغ، دست روی بوق می‌گذارند، انگار ما خود سبز شدن چراغ را نمی‌بینیم.»

«علی رضایی» دیگر شهروند اصفهانی می‌گوید: « این روزها بوق زدن نوعی ارتباط برقرار کردن است، بوق کوتاه نشانه سلام، بوق طولانی و کش‌دار نشانه اعتراض و ... تا زور بالای سرمان نباشد، قانون را رعایت نمی‌کنیم، اگر برای برخورد با بوق زدن های گاه و بیگاه و استفاده از بوق‌های گوش خراش قانونی وجود دارد، باید اجرا شود تا مثل بستن کمربند ایمنی نتیجه آن را در شهر ببینیم.»

۷۰ درصد بوق زدن‌های رانندگان بدون دلیل است

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه آلودگی‌های صوتی تهدیدی فراموش شده است، می‌گوید: متأسفانه در سال‌های گذشته تمرکز مسئولان بر رفع آلودگی‌های هوا بوده و از آلودگی صوتی شهرها غافل شده‌اند.

علیرضا صلواتی با بیان اینکه منابع ثابت و متحرک عامل ایجاد آلودگی‌های صوتی به شمار می رود، ادامه می‌دهد: کارگاه‌ها، راه آهن و فرودگاه‌ها منابع آلاینده صوتی ثابت و وسایل نقلیه موتوری سبک و سنگین، ترافیک خیابان‌ها و بزرگراه‌ها به عنوان منابع آلاینده صوتی متحرک به شمار می روند.

وی با بیان اینکه نیمی از آلودگی‌های صوتی کلان‌شهر اصفهان ناشی از سروصداهای ناهنجار موتورسیکلت‌ها، ۳۰ درصد مربوط به خودروهای شخصی، ۲۰ درصد مربوط به کارگاه‌ها و نزدیک به دو درصد به واسطه صداهای خودروهای سنگین و اتوبوس‌های شهری است، تصریح می‌کند: در بزرگراه‌های شهر اصفهان آلودگی صوتی۲۰ درصد بیشتر از سایر نقاط است که متأسفانه به دلیل سرعت خودروها ایجاد می‌شود؛ شهروندان می‌توانند با انجام به موقع معاینه فنی خودرو و امتناع از بوق زدن‌های بی‌جا، به کاهش آلودگی صوتی کمک کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان در حال حاضر۱۰ ایستگاه سنجش آلودگی صدا در نقاط مختلف شهر اصفهان راه‌اندازی شده است، خاطرنشان می‌کند: هدف از نصب این ایستگاه‌ها داده‌های مطمئن و استاندارد از آلودگی صوتی شهر اصفهان است، البته نرم افزار و اپلیکیشن اطلاع‌رسانی آلودگی صوتی و هوا نیز رونمایی شده تا شهروندان آگاه باشند در کدام نقاط شهر، آلودگی‌های صوتی و هوا وجود دارد.

صلواتی با بیان اینکه امروزه آلودگی صوتی در شهر اصفهان از حد میانگین بالاتر است، می‌گوید: امسال در پویش مردمی ترافیک برای کاهش بوق‌زدن‌های بی جا برنامه‌ خواهیم داشت و طرح تشویقی شهروندان به استفاده نکردن از بوق را از طریق فرهنگسازی و گوشزد کردن تاثیرات منفی بوق زدن‌های بی جا به شهروندان اجرا خواهیم کردم تا به سمت شهری آرام حرکت کنیم.

وی ادامه می‌دهد: بررسی‌ها نشان داده ۷۰ درصد بوق زدن‌های رانندگان شهر بدون دلیل است، پلیس راهور باید با جدیت بیشتری در این باره اعمال قانون کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان با بیان اینکه در نقاط پیرامونی شهر با توجه به تردد خودروهای سنگین، آلودگی صوتی بیشتری وجود دارد، اظهار می‌کند: آلودگی صوتی در مناطق هفت، هشت و ۱۵ شهرداری اصفهان به دلیل تردد خودروهای سنگین و وجود کارخانجات مختلف بیشتر از سایر نقاط شهر است.

جریمه بوق‌های شیپوری طبق قانون

رییس پلیس راهور استان اصفهان نیز در این باره به ایمنا می‌گوید: پلیس با رانندگانی که از بوق‌های غیرمجاز یا به اصطلاح شیپوری استفاده کنند، برخورد کرده و مطابق قانون جریمه می‌کند؛ شاید برخی احساس می‌کنند هر بوقی که تا حدودی صدای بلند داشته باشد، مجاز نیست، در حالی که در آیین‌نامه بوق‌های غیرمجاز معرفی شده است.

سرهنگ رضا رضایی ادامه می‌دهد: برخی از فروشندگان لوازم جانبی خودرو، بوق‌های گوش خراش نصب می‌کنند که باید از طریق اتحادیه و اماکن با آنها برخورد شود، اما پلیس در صورت مشاهده رانندگان متخلف در استفاده از این بوق‌ها برخورد قانونی را انجام خواهد داد.

در مقابل توریست خارجی خجالت می‌کشیم 

یک کارشناس حمل و نقل در این باره به ایمنا می‌گوید: آلودگی صوتی از جمله مشکلات زیست محیطی آزاردهنده در محیط‌های شهری و حتی غیرشهری به شمار می‌رود و از جمله منابع ایجاد آن خودروها، هواپیماها، موتورهای دیزل قطار و ... است؛ "بوق خودرو" یکی از هفت عاملی است که از خودرو به صورت ناخواسته ایجاد می‌شود، اینکه گفته می شود به صورت ناخواسته، دلیل آن است که به هر صدای ناخواسته و آزار دهنده، آلودگی صوتی گفته می‌شود.

غلامرضا شیران با بیان اینکه آلودگی صوتی ناشی از انجین موتور؛ بوق، لاستیک و ... برای انسان آزاردهنده است، ادامه می‌دهد: آلودگی صوتی می‌تواند عوارض زیادی همچون بالارفتن فشار خون و قندخون و حتی سکته‌های مغزی را به دنبال داشته باشد و باعث اختلال دستگاه گوارش و حتی زخم معده شود؛ همچنین آلودگی صوتی آستانه شنوایی انسان‌ها را نیز پایین می آورد، انسان‌ها از خود بی‌خود شده، بی‌حوصله و پرخاشگر می‌شوند.

وی تاکید می‌کند: بوق‌زدن به تحقیق از موضوعاتی است که تمام جوامع بشری از این موضوع به نحوی تنفر دارند، این‌که در شهرها رایج شده خداحافظی، خبردادن، رسیدن، سلام کردن و یا فحاشی‌کردن از طریق بوق انجام شود، کمال بی‌اطلاعی از موضوعات زیست‌محیطی ناشی از آلودگی صوتی است؛ جالب اینجا است که اهمیت موضوعات آلودگی صوتی را حتی مسئولان و قانون‌گذاران ما درک نکرده‌اند، یعنی آن‌قدر صدای بلند شنیدهاند که یا گوش‌هایشان نمی‌شنود و یا اینکه از عواقب آن بی‌خبر هستند.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه در خیابان‌های شهرهای مترقی با خودروهایی که بیش از حد مجاز صوت بلند داشته باشند یا در محل‌های ممنوعه از بوق استفاده کنند، برخورد جدی صورت می‌گیرد، اضافه می‌کند: متأسفانه در کشور ما به استانداردهای آلودگی صوتی که برای سلامت روح، فیزیک و روان انسان مضر است، پرداخته نشده، در واقع به استانداردهای جهانی دقت نمی‌کنیم و به همین دلیل در موضوعات عمرانی و ساخت و سازها کمتر به مضرات آلودگی‌های صوتی می‌پردازیم.

شیران می‌گوید: همین موضوعاتی که برای ما مهم نبوده و البته مدیران به آن توجه نداشته‌اند، از تعریف آلودگی صوتی تا استانداردهای آلودگی صوتی که در واقع سلامت مردم و جامعه را تضعیف می‌کند، سبب می‌شود جوانان و رانندگان ما نسبت به این موضوع بی‌اطلاع باشند و یک تاکسی و یا یک مسافرکش با نصب یک بوق دلخراش بخواهد از این طریق مسافر خودش را و یا ماشین‌های دیگر را متوجه کند.

وی با تاکید بر اینکه در شهرهای ما متأسفانه پلیس با موضوعاتی ناشی از آلودگی صوتی با بوق برخورد نمی‌کند، خاطرنشان می‌کند: بارها در شهر خودروهایی را دیده‌ام که بوق‌های گوش خراش نصب کرده‌اند و بیخ گوش پلیس بوق می‌زنند و پلیس برخوردی با متخلفان ندارد، بوق‌هایی که می‌تواند باعث سقط جنین  یک زن باردار و یا سکته بیماران قلبی شود.

وی تصریح می‌کند: استفاده از بوق‌های نابه هنجار نشانه ضعف فرهنگی، ناآگاهی و بی‌احترامی به حقوق شهروندی است که متأسفانه نه قانون گذار متوجه است تا برای آن قانون مدنی وضع کند و نه پلیس به عنوان مجری و اعمال کننده قانون با آن برخورد می‌کند؛ این در حالی است که محیط شهری خوب یک محیط شهری آرام با کمترین مزاحمت برای شهروندان است.

این کارشناس حمل و نقل با طرح این سؤال که تاکنون پلیس چه زمانی و کدام خودرو را به دلیل آلودگی صوتی جریمه کرده است؟ می‌گوید: استانداردهای آلودگی صوتی سطح شهر در روز نباید از ۵۵ یا ۵۰ دسی بل و در شب نباید بیشتر از ۴۵ دسی بل باشد، این در حالی است که هر بوق ناهنجار خودروهای غیرمجاز ۶۰ تا ۷۰ دسی‌بل در لحظه و یا آنی برای شهروندان آلودگی صوتی ایجاد می‌کند.

وی تاکید می‌کند: اهرم‌های قانونی در ارتباط با استفاده نابه جا از بوق خودروها باید به صورت قوی‌تر اجرا شود، مدیران و مسئولان ابزارهای مدیریتی را به کار گیرند، نگویند که کارهای مهم تری دارند، مسئولان نباید خودشان را تبرئه و از انجام وظایف خود شانه خالی کنند.

شیران تاکید می‌کند: با وضعیت کنونی باید در مقابل توریست خارجی خجالت بکشیم، در مقابل کودکان و زن باردار و پیرمردی که در کنار خیابان قدم می زند و با این صداها مواجه می‌شود، باید خجالت زده باشیم.

به گزارش ایمنا، متاسفانه امروزه آلودگی صوتی به خصوص صدای بوق خودروها به قدری با زندگی شهری عجین شده که اگر روزی در مکانی آرام و عاری از این صداها قرار بگیریم، با خود خواهیم گفت چه سکوتی... گویی زندگی بدون وجود صداهای ناهنجار برای ما غیرعادی، نامأنوس و دور از ذهن است.

گزارش از راضیه کشاورز، خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 351265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا/ 43 ساله از حسین آباد IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    0 2
    مورد داشتیم چنان بوق شیپوری روی موتور یه صدا دراومده که پلیس از جا پریده؛ من باور نمی کنم پلیس برخوردی کرده باشه