رعایت نکردن بهداشت دهان، تنفس سالمندان را به خطر می‌اندازد

یافته‌های جدید محققان ژاپنی نشان می‌دهد که باکتری‌های موجود در میکروبیوتای زبان بر نحوه تنفس سالمندان اثر می‌گذارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان ژاپنی اثرات رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان را بر سلامت تنفسی افراد سالخورده نشان می‌دهد. به گفته دکتر یوشیهیسا یاماشیتا، رهبر گروه تحقیق از بخش بهداشت دهان و دندان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه کیوشوی ژاپن، میکروبیوتا (microbiota) معرف مجموعه‌ای از گونه‌های میکرو ارگانیسم است که در قسمت‌های مختلف مانند سطوح و لایه‌های عمقی پوست، دهان، ریه، واژن و روده زندگی کرده و بر سلامت کل بدن تاثیر می‌گذارد.

در واقع باکتری‌های موجود در میکروبیوتای زبان نه تنها در سلامت روده‌ها موثر است، بلکه بر نحوه تنفس برخی از میکروارگانیسم‌ها نیز اثر می‌گذارد. مواردی نظیر بلعیدن دشوار و برگشت سرفه (cough reflux) ممکن است باعث شود سالمندان، نوعی باکتری را هنگام تنفس وارد بدن کنند که منجر به عفونت‌های ریوی نظیر پنومونی شود. دکتر یاماشیتا و تیم تحقیقاتی او به منظور بررسی تأثیر بهداشت دهان و دندان بر سلامت سالمندان، میکروبیوتای زبان را در ۵۰۶ فرد سالمند ۷۰ الی۸۰ ساله مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها با استفاده از تکنیک پیشرفته توالی ژنوم موسوم به"۱۶S rRNA genetic sequencing"، غلظت و ترکیب میکروبیوتای سالمندان را تعیین کردند.

باکتری‌های اصلی که در این تحقیق شناسایی شدند شامل Prevotella histicola, Veillonella atypica, Streptococcus salivarius و Streptococcus parasanguinis می‌شوند که در بررسی‌های پیشین ارتباط میان این میکروارگانیسم‌ها و افزایش خطر مرگ ناشی از پنومونی شناسایی شد. این باکتری‌ها بیشتر در میان افراد سالخورده با پلاک‌های دندانی بیشتر، حفره‌های بیشتر و دندان‌های کمتر یافت شد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد میزان قارچ‌های میکروبیوتا در میان شرکتکنندگان تحقیق و افرادی که از دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کردند، بیشتر است.

یافته‌های جدید حاکی از آن است که میکروبیوتای dysbiotic بیشتر بر روی زبان سالمندانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند، شکل می‌گیرد و عدم تعادل میکروبیوتای زبان با افزایش مرگ و میر ناشی از  پنومونی مرتبط است.

کد خبر 351175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.