۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
پایانی برای سینما رکس آبادان

همه در فیلم غرق شده اند و به "سید رسول" که آمده است تا آتشی که به زندگی‌اش زده شده را خاموش کند، غبطه می‌خورند، اما این آتشی نیست که با دستان "سیدرسول" خاموش شود؛ آتشی که نه تنها پرده و گوزن‌ها را در بر گرفت بلکه در لحظه‌ای آبادان را که در دل تاریکی شب فرو رفته بود چون روز روشن کرد...

به گزارش ایمنا، اطلاعات روز بعد دردناک‌ترین تیتر را زد:

۶۰۰ نفر را در سینما رکس آبادان زنده زنده سوزاندند

به این ترتیب تنها به فاصلۀ کشیدن یک کبریت و گُر گرفتن آتش، تمام خانه های آبادان رخت عزا بر تن کردند و در لحظاتی که هر کس به امید پیدا کردن جسمی زنده در میان شعله ها چشم می دوخت، دستی کبریت را در جیب پنهان کرد و هراسان از شعله‌های آتشی که به پا کرده می‌گریخت تا مبادا این آتش دامنش را شعله ور کند. دستی که بیش از ۶۰۰ نفر را همراه با "سیدرسول" و "قدرت" در فیلم "گوزن‌ها" در یک صحنه به آتش کشید و این پایانی برای سینما رکس آبادان بود.

اکنون ۴۰ سال از فاجعه سینما رکس می گذرد و امروز در سالگرد این فاجعه مروری بر خاطرات تلخ و شیرین این سینما می کنیم، سینمایی که پس از "گوزن ها" دیگر خاموش شد و سرنوشت غم انگیزی برای آن رقم خورد.

- سابقه سینما در آبادان به سال ۱۳۳۵ بر می گردد و این شهر با بیش از ۱۳ سینمای عمومی و شش سینمای متعلق به شرکت نفت بیش‌ترین سالن سینما را پس از تهران داشته است.

- سینماهای تاج، نفت، گلستان، بهمن‌شیر و سینما پیروز به شرکت نفت وابسته بودند و سینماهای شیرین، خورشید، رکس، متروپل، نیاگارا، شهناز، ساحل، کیهان و سهیلا، سینماهای آبادان برای استفادۀ عموم بشمار می رفتند.

- قبل از پیروزی انقلاب آبادان را شهر سینماها می گفتند.

- سینما رکس یکی از سینماهای آبادان برای استفاده عموم بود.

- زیربنای سینما رکس ۷۰۰ متر مربع و تعداد صندلی آن ۶۸۰ نفر بود و این سینما درجه دو و استیجاره ای بوده است.

- سینما رکس در خیابان امیری آبادان قرار داشت.

- سال ۱۳۵۷ فیلم گوزن ها به کارگردانی و نویسندگی مسعود کیمیایی به روی پرده این سینما رفت. در این فیلم بهروز وثوقی و فرامرز قریبیان به ایفای نقش پرداخته اند.

- ۲۸ مرداد سال ۵۷ و در آخرین سانس این سینما حدود ساعت ۲۱:۴۵ فیلم گوزن ها درحال نمایش بود که سینما رکس در شعله های آتش سوخت.

- در  آتش سوزی سینما رکس  ۶۷۷ نفر کشته شدند؛ کشته شدگان سینما شهید محسوب شدند و همچنان برای بزرگداشت آنان مراسم گلباران بر مزارشان برگزار می‌شود.

- واقعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان و موضوع طعنه‌دار فیلم گوزن ها که تنها سه سال پس از واقعه سیاهکل به پرده رسید، شایعات زیادی را در خصوص این فیلم دامن زد.

- حسین تکبعلی‌زاده متهم ردیف اول آتش‌سوزی سینما رکس آبادان بود. او همراه با سه برادر به نام های یدالله، فرج و فلاح بذرکار به عنوان عاملان آتش سوزی سینما رکس شناخته شدند. هر سه برادر حسین در آتش سوزی سینما سوختند و خود او نیز به دار مجازات آویحته شد.

- بقایای سینما در سال ۱۳۸۴ تخریب و این سینما به مجتمع تجاری تبدیل شد و به این ترتیب سینما رکس آبادان به تاریخ پیوست.

به گزارش ایمنا، سیاست در روزهایی از تاریخ سایۀ خود را بر روی فرهنگ و هنر افکند و فاجعه‌ای را رقم زد که پایانی برای یک شهر بود... شهری که یکی از پرجاذبه ترین شهرهای ایران به شمار می رفت و با داشتن سینماهای متعددش شُهره بود، اما به ناگاه فرهنگ، غریبانه دستمایه‌ای برای سیاست شد و سینما رکس آبادان رخت بربست...

کد خبر 351167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.