۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
افرا، قربانی سکوت صحنه فرشچیان

صحنه آماده است تا قربانی‌شدن حق در مقابل سکوت را به رخ بکشاند، سکوتی که برخی برای قربانی نشدنِ خود پیش می‌گیرند و دیگران را در صحنه قربانی می‌کنند. ماجرایی که به صحنۀ فرشچیان و نمایش افرا تمام نمی‌شود بلکه ماجرای هر روز جامعه است، اما حقیقت، روزی جلوه‌نمایی خواهد کرد...

به گزارش ایمنا، نمایش "افرا" به نویسندگی "بهرام بیضایی" پس از ۱۲ سال به کارگردانی "احسان جانمی" روی صحنه رفته است. این نمایشنامه اگرچه در قالب رئالیستی پرداخت شده، اما تمثیلی است از طبقات اجتماعی جامعۀ ایران و جریان ھای فکری که در آن قالب است.

احسان جانمی در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: نمایش افرا یک درام اجتماعی درباره شخصی به نام "افرا سزاوار" است که قربانی ظلم و سکوت دیگران می شود. این نمایش با یک پایان خوش  که سزاوار "افرا سزاوار" است، رقم می خورد.

کارگردان نمایش "افرا" افزود: تئاتر افرا با مدت زمان دوساعت آنچنان خوش ریتم پیش می رود که تماشاگر احساس نمی کند که دو ساعت متوالی در حال تماشای یک نمایش است و این ریتم خوب از نمایشنامۀ پر قدرت بهرام بیضایی و اجرای دقیق هنرمندانی نشات می گیرد که در این کار به ایفا نقش می پردازند.

وی با اشاره به طراحی صحنه این نمایش گفت: دکور کاربردی این اثر که در آن اشیا حالتی بیانگر و توضیح دهنده و تفسیر کننده دارند به مخاطب کمک می کند تا موقعیت ها و مکان های متفاوتی را بفهمد و در ذهن تصویر کند چرا که تعدد لوکیشن ها در نمایش افرا زیاد است و کار را برای ما سخت می کند، اما با این ترفند از پس این کار بر آمدیم.

جانمی افزود: طراحی لباس با طراحی صحنه هماهنگ است و تلاش شده است که با رنگ‌بندی خاصی نمایش را به مخاطب انتقال دهیم، هم‌چنین استقبال خوب مخاطبان نشان دهنده موفقیت خوب این اجرا است و از طرفی نیز به دلیل اینکه مسئولین شهر برای اولین بار از این تئاتر استقبال کردند و حرکتی در جامعه از نخبگان سیاسی و خبرنگاران اتفاق افتاده است این جریان به مردم نیز منتقل می شود.

کارگردان نمایش افرا با بیان اینکه افرا یکی از شاهکارهای تاریخ نمایشنامه نویسی ایران است، تصریح کرد: مدت زمان طولانی برای یک نمایش جدی خیلی سخت است و شاید این مدت زمان برای یک نمایش کمدی یا جُنگ کار آسانی باشد، اما اجرای یک اثر تراژدی با دو ساعت زمان کار سختی است. این اثر با تعداد پرسوناژهای بالا و نزدیک به ۴۰ نفر عوامل مرتبط، توانسته مخاطب خوبی را به خود جذب کند.

 به گزارش ایمنا، نمایش "افرا" نوشته بهرام بیضایی و با کارگردانی احسان جانمی تا سوم شهریورماه ساعت ۱۹:۴۵ در سالن اصلی مجموعه فرهنگی و هنری استاد فرشچیان به روی صحنه می‌رود.

کد خبر 351165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آ تیموری DK ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    0 0
    این نمایش را دیدم به آقایِ جانمی و گروهشان خسته نباشید میگویم بسیار زیبا و دلپسند بود