فساد به برخی مسئولان بالایی کشور رسیده است

معاون اول رییس جمهوری گفت: شرایط کشور شرایط خطیری است وبه جهت اقتصادی در مقطع خاصی قرار گرفته ایم، اما به معنای آن نیست که در بن بست باشیم، حتی به شرایط بحرانی هم ورود پیدا نکرده ایم.

به گزارش ایمنا، اسحاق جهانگیری در جمع مدیران و کارکنان ایرنا گفت: کشور ظرفیتهای فراوان و کم نظیری از لحاظ منابع طبیعی، انسانی و مدیریتی در کشور وجود دارد. ظرفیت های، فرهنگی و تمدنی بزرگی داریم که می تواند پشتوانه ملت در روزهای سخت باشد.

معاون اول رییس جمهوری اظهار گفت: کشوری هستیم که رتبه اول را از نظر منابع نفت وگاز در اختیار داریم. در منابع طبیعی و ذخائر معدنی و فلزات جزء ۱۰ کشور اول دنیا هستیم و از نظر حدود جغرافیایی از خلیج فارس تا منطقه خاورمیانه در منطقه بزرگی قرار داریم .

 شرایط کشور بحرانی نیست

جهانگیری اضافه کرد: ما به عنوان کشوری ۸۰ میلیون نفری در میان کشورهای کوچک همیشه نشان داده ایم که در دوران سخت از آنها حفاظت و حراست کرده ایم. در همین دوران اخیر وقتی که صدام در یک چشم به هم زدن کویت را به صورت کامل به تصرف خود درآورد پناهگاهی که کویتی ها به آن پناه آوردند جمهوری اسلامی ایران بود. در همین اتفاقی که به اسم گروه های تکفیری و داعش برای کشورهای منطقه اتفاق افتاد، کشوری که توانست با کمک مردم و دولت های منطقه آن را از بین ببرد ایران بود.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به ظرفیتهای کشور در حوزه های دانشگاه ها، نخبگان و ظرفیت تمدنی اظهار کرد:امروز هیچ کدام از کشورهای بزرگ دنیا نه می‌توانند و نه گفته اند که نقش تمدنی و تاریخی ایران موثر نبوده است. با چنین کشوری وقتی از سر لجاجت دست به اقداماتی می‌زنند حتما ظرفیت‌هایی وجود دارد که بتواند این بحران‌ها را پشت سر بگذارد.

جهانگیری خاطرنشان کرد:ما جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشتیم، حمله به هواپیمای مسافربری را دیده ایم. در همان مقطع آمریکایی ها حمایت می کردند، اروپایی ها حمایت می کردند، شوروی سابق حمایت می کرد، کشورهای عرب منطقه پول می‌دادند. عربستانی‌ها یکی از بنادر مهم خود را در اختیار صدام قرار داده بودند که بتواند تمام تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کند. ایران آن دوران را پشت سر گذاشته است لذا برای ایران شرایط  فعلی بحرانی نیست، اما خطیراست.

وی تصریح کرد: باید همه نیروهایی را که در چارچوب جمهوری اسلامی تعریف می‌شود زیر یک چتر قرار دهیم. زمان آن نرسیده که بتوانیم مجموعه های بزرگی را از پیکره جمهوری اسلامی جدا کنیم و بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده است. امروز کسی که دلسوز ایران و جمهوری اسلامی است می داند هیچ موضوعی برای کشور واجب تر از اتحاد ملی و انسجام و تفاهم ملی نیست.

جهانگیری گفت: به عنوان کسی که یک مسئولیت اجرایی مهمی بر دوش دارد، می دانم امروز زندگی مردم دچار مشکل است. می دانم فشارهای اقتصادی که به خانوارها وارد می‌شود آنها را در چه شرایطی قرار می دهد. می دانم با همین سیاست جدید ارزی چه شرایطی برای واحدهای تولیدی کشور پیش آمده و پیش خواهد آمد. می دانم وضعیت اشتغال چگونه است و با همین شرایط چه اتفاقات دیگری می تواند رقم بخورد.

فساد به برخی مسولان کشور رسیده است

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به مساله فساد در کشور اشاره کرد و گفت: فساد در کشور وجود دارد و متاسفانه بزرگ شده و به برخی مسوولین بالای کشور رسیده است، در دوره ای که می شد و می بایست جلوی فساد را می گرفتند ، نگرفتند و برخی مسوولین کشور را آلوده کردند.

جهانگیری افزود: راه مبارزه با فساد این بود که با کسانی که به فساد آلوده شده اند بدون تبعیض و بدون این که به کدام طیف و شخصیت وابسته است؛ برخورد شود. اگر با مسوولینی که دامن جمهوری اسلامی را به فساد آلوده کردند به موقع برخورد می شد امروز این گونه نبود که مبارزه با فساد به یک دغدغه عمومی ملت تبدیل شود. خیلی از کسانی که امروز مدعی و طلبکار شده اند وقتی به سیستم دوره مسوولیت های آنها نگاه می کنیم بیشترین فسادها در آن دوران ها اتفاق افتاده است.

بدون خط قرمز با فساد مبارزه شود

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: امروز هم راه این است که با فساد بدون هیچ خط قرمز و تبعیضی در قوای سه گانه و در همه جا مبارزه شود. هر کدام از سیاست هایی که در پیش می گیریم ممکن است در آن رانتی وجود داشته باشد. وقتی که نقش دولت در اقتصاد پررنگ است به صورت طبیعی رانت هم وجود دارد .بنابراین مهم این است کاری کنیم که این رانت در جهت منافع عموم مردم توزیع شود.

وی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم بر این مبنا حرکت کردیم. هم مبارزه زیرساختی و قانونی را در دستور کار قرار دادیم و سعی کردیم به جهت زیرساختی و قانونی راهکاری پیش بگیریم که این راهکار منجر به از بین رفتن فساد شود یا حداقل از توسعه فساد جلوگیری کند.

لایحه شفافیت و تعارض به مجلس فرستاده می شود

وی گفت: لایحه شفافیت در حال آماده شدن است تا در روزهای آینده به مجلس فرستاده شود. لایحه شفافیت با این هدف به مجلس فرستاده می شود که در واقع مکلف شویم تمام مسایل عمومی کشور به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد.

جهانگیری افزود: لایحه تعارض به منافع در روزهای آینده نهایی می شود که به مجلس فرستاده شود که مدیریتی که در مسوولیت قرار می گیرد آنجایی که منافع شخصی اش با منافع عمومی تعارض پیدا می کند، منافع شخصی را ترجیح ندهد.

وی ادامه داد: این دو لایحه از لوایح تعیین کننده ای هستند که می تواند ساختار کشور را سالم کند. در کنار آن دولت الکترونیک ایجاد می شود که همه سامانه هایی که در بخش پولی و بانکی و گمرکی می توانست نظام کشور را سالم کند به صورت الکترونیکی عمل کند.

کد خبر 351160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.