توسعه شهری بر مبنای مبدل‌های ترافیکی

تراکم پراکندگی مراکز شهری موجب شده که حمل‌ و نقل عمومی نتواند در بسیاری از مسیرها با خودروهای شخصی رقابت کند.

به گزارش ایمنا، ترافیک وسایل نقلیه موتوری و اثرات منفی ناشی از آن تنها می‌تواند با ایجاد یک شبکه حمل ‌و نقل عمومی و خدمات هوشمند، کارآمد و یکپارچه تعدیل و موازنه شود.

رشد جمعیت و گسترش شهرها سبب شده که مدیران برای نقاط جاذب جمعیت همچون مراکز شهرها و مناطق ویژه، برنامه‌ریزی منطقی انجام دهند؛ به‌گونه‌ای که منجر به کاهش زمان و هزینه‌ سفر و ارتقاء کیفیت مقاصد سفر شود.

شبکه‌های حمل ‌و نقل عمومی باید خدمات دقیق ارائه کند، دستیابی به شبکه یکپارچه، نیازمند امکانات مناسب برای جابه‌جایی بین انواع مختلف وسیله نقلیه است؛ تقویت، بهبود و تسهیل استفاده از وسایل نقلیه مختلف باعث ارائه خدمات بهتر برای نیازهای آینده با اجتناب از پیچیدگی زیاد شده و درعین‌حال موجب افزایش عملکرد و جذابیت می‌شود.

مبدل‌های ترافیکی شهری باارزش بخشیدن به مسئله حمل‌ و نقل، امکان تغییر نوع حمل ‌و نقل بین ایستگاه‌ها را تسهیل می‌کند. کتاب «هاب‌های شهری» از جمله کتاب‌هایی است که برای تغییر نگرش مدیران، مشاوران، طراحان، برنامه‌ریزان و شهرسازان شهری تألیف و ترجمه شده و می‌تواند شروعی جدید در نگاهی نوگرایانه در پارامترهای توسعه‌ شهری روان‌گرا باشد.

کتاب حاضر نتایج پروژه «هاب شهری» را که در اروپا اجرا شد، به‌صورت خلاصه ارایه می‌کند، در این پروژه، گره‌های حمل ‌و نقل چندسامانه‌ای در شهرهای مختلف اروپا به‌منظور شناسایی اقدامات مناسب، مورد ارزیابی قرار گرفت.

این کتاب، هاب‌های شهری را از منظر راهبردی و عملیاتی بررسی کرده و ضمن معرفی فعالیت‌ها و کاربری‌های ترکیبی، با در نظر گرفتن گره‌های ترافیکی و نیز سیستم‌های حمل ‌و نقل عمومی و پیاده‌مدار و همچنین عملکرد این‌گونه مکان‌ها به‌عنوان مبدل‌های ترافیکی در نقاط خاص و ویژه شهری به لحاظ تراکم جمعیتی، به بحث پیرامون نحوه‌ پیاده‌سازی این‌گونه مکان‌ها توسط مدیران و به خصوص پیشرانان شهری می‌پردازد.

 این کتاب توسط «آندره مانزن و فلوریدا دی چیامو» نگارش و توسط مهرداد کیهانفر و فرزاد مومنی از کارشناسان شهرسازی اصفهان به فارسی ترجمه شده است.

کد خبر 351111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.