آمریکا به دنبال بین المللی کردن تحریم‌های ایران است

یک استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: پیش بینی دقیق رفتار و نظر کشورهای دیگر، بعد از بازگشت کامل تحریم‌های آمریکا امکان پذیر نیست، اما به نظر می‌رسد که آمریکا نتواند به طور کامل صادرات نفت ایران را صفر کند و به تمام انتظارات خود در این زمینه برسد.

علی بیگدلی، در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تشکیل «کارگروه اقدام علیه ایران» در وزارت خارجه آمریکا گفت: سیاست عمومی ترامپ این است که مسئله ایران را به یک پدیده بین المللی تبدیل کند؛ مرحله اول تحریم‌ها خیلی ارزش بالایی نداشت که بتواند ایران را تحت فشار جدی قرار دهد و شاید آمریکایی‌ها نتوانستند به تمام انتظارات خود دست پیدا کنند.

وی افزود: اکنون با قرار گرفتن در آستانه مرحله دوم تحریم‌ها که بسیار سنگین است، آمریکایی‌ها برای رسیدن به انتظارات خود، هیئت‌هایی را به برخی کشورها اعزام کرده‌اند.

 بیگدلی با اشاره به یهودی بودن «برایان هوک»، رییس گروه اقدام علیه ایران و «استیون منوچین»، وزیر خزانه داری آمریکا، تصریح کرد: فشار لابی یهودی‌ بر کاخ سفید زیاد است و به دلیل اینکه ترامپ با کمک یهودی‌ها به ریاست جمهوری رسید، حال تلاش می‌کند که پاسخ مطلوبی به آنها بدهد تا در انتخابات میان دوره‌ای پارلمان و در انتخابات آینده ریاست جمهوری باز هم بتواند از حمایت آنها بهره مند شود .

وی اظهار کرد: با توجه به ناکامی‌های ترامپ در کره شمالی و جنگ تجاری با چین، روسیه و حتی اتحادیه اروپا، رییس جمهور آمریکا ناچار است که دست به اقدامی بزند تا بتواند در یک حوزه دیگر امتیاز بگیرد و این امر برای موفقیت ترامپ در عرصه سیاسی آمریکا اهمیت بسیار دارد.

وی افزود: بنابراین آمریکا تمام تلاش خود را می‌کند که بتواند از همراهی‌های بین المللی بهره مند شود، اما میزان موفقیت آن مشخص نیست؛ ترامپ به سمت و سویی می‌رود که سایر کشورها را به تسلیم در برابر آمریکا تهدید و وادار کند و حتی حاضر است به کشورهایی مانند ترکیه، چین و روسیه باج بدهد تا آنها را وادار کند از سیاست آمریکا علیه ایران پیروی کنند.

بیگدلی یادآور شد: در این دو ماهه باقی مانده به مرحله دوم تحریم‌ها، پیش بینی دقیق رفتار و نظر کشورهای دیگر، امکان‌پذیر نیست، اما به نظر می‌رسد آمریکا نمی تواند به طور کامل صادرات نفت ایران را صفر کند و به تمام انتظارات خود در حوزه تحریم‌های ایران دست یابد.

کد خبر 351109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.