مسکو: محموله دوم سوخت هسته ای برای ارسال به ایران آماده است

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام اینکه محموله دوم سوخت هسته ای برای ارسال به ایران آماده شده، اعلام کرد: این کشور به برجام پایبند است و به تمام تعهدات خود در چارچوب این توافق بین المللی عمل می کند.

به گزارش ایمنا، در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: روسیه به انجام تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام، استمرار داده و شرکت دولتی روس اتم به اجرای طرح ها برای تأمین شرایط برجام ادامه می دهد.

این بیانیه در بخش دیگری آورده است: «طرح مشترک روسیه و ایران برای تغییرات در دو مجموعه سانتریفوژ در مرکز سابق غنی سازی اورانیوم در فردو برای تولید ایزوتوپ های ثابت با موفقیت اجرایی می شود؛ این ایزوتوپ ها برای مصارف صنعتی و درمانی استفاده خواهند شد.»

وزارت خارجه روسیه خاطر نشان کرده است: در خاک روسیه سوخت هسته ای با غلظت تا ۲۰ درصد اورانیوم برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران نگهداری می شود.

در بیانیه همچنین تصریح شده است: بازگشت این سوخت هسته ای به ایران با محموله های کمتر از ۵ کیلوگرم به درخواست طرف ایرانی و پس از تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه شرایط پیش بینی شده برای این منظور در برجام اجرا شده، انجام می شود. محموله نخست در اوایل سال ۲۰۱۷ به ایران تحویل شد و هم اکنون مقدمات برای ارسال محموله دوم سوخت هسته ای به ایران فراهم می شود.

روسیه همچنین اعلام کرده که به اجرای بند سوم برجام شامل مجموعه هایی از همکاری ها با ایران در عرصه انرژی هسته ای صلح آمیز کمک می کند. تمام همکاری ها با ایران در چارچوب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و نیز تحت کنترل کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می شود.

روسیه در بیانیه خود بر عزم این کشور برای اتخاذ تدابیر لازم به منظور حفظ و اجرای کامل برجام تأکید کرده است.

منبع:ایرنا

کد خبر 351095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.