۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳
شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند

نمایشنامه "شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند" نوشته "محمدرضا آریانفر" در سالروز آتش‌سوزی سینما رکس آبادان خوانده می شود.

به گزارش ایمنا، فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس آبادان بیست و هشتم مردادماه ۱۳۵۷ درحالی اتفاق افتاد که در سانس پایانی این سینما، فیلم گوزن‌ها اکران می‌شد. اکنون با گذشت ۴۰ سال از این حادثۀ تلخ و در پنجاه و هشتمین برنامه پاتوق تئاتر خانه هنرمندان اصفهان، نمایشنامه "شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند" نوشته "محمدرضا آریانفر" در خانه هنرمندان اصفهان خوانده می شود تا یادی باشد از شهدای سینما رکس که  بی‌گناه در آتش خشم سوختند.

در این برنامه هم‌چنین کتاب نمایشنامه "شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند" نیز رونمایی خواهد شد. این نمایشنامه به واقعه سینما رکس اشاره می‌کند که نویسنده در آن از تخیل خود نیز برای بهتر شدن نمایشنامه استفاده کرده‌ است.

در بخشی از این نمایشنامه آمده است که "امان از گوزن‌ها، سینما رکس و صدای لیک و سنج و دمامی که بی‌گاه دست مرا می‌گیرند و به گورستان آبادان می‌بردند، گورستانی که پر است از بوی لیک، گریه و چهره‌هایی که زیر لایه‌ای از اشک و گل برق می‌زد. گورهای بی‌نام، اجساد سوخته بی‌نام، گورهای انفرادی، گروهی و دسته‌جمعی و زنان مویه‌گری که جز زلف پریشان برای پنجه‌های باد ندارند. سنج‌ها. امان... امان از دمام‌ها و پدران و مادران و خواهرانی که خاک به خاک و گور به گور، دنبال ردی از سوخته خود بودند و نمی‌یافتند. من با این تصاویر پیر شدم و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم که چنین دنیای پس از شصت ‌سالگی‌ام را آشفته کنند که پناه ببرم به کلماتی که بوی خاکستر می‌دهند و همیشه می‌اندیشیدم هرگز سراغ من و خواب‌های من نخواهند آمد."

خوانش نمایشنامه "شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند" و رونمایی از کتاب این نمایشنامه،  ازسوی خانه تئاتر حوزه هنری اصفهان یک‌شنبه ۲۸ مردادماه در خانه هنرمندان اصفهان، واقع در خیابان آبشار اول، پارک ایثارگران برگزار می شود.

کد خبر 351092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.