آیا وحشت‌زدگی باعث حمله قلبی می‌شود؟

حمله پانیک و حمله قلبی از جمله بیماری‌هایی هستند که علائم آن‌ها شبیه یکدیگر است؛ اگرچه مبتلا شدن به حمله قلبی، باعث ایجاد حمله پانیک می‌شود اما گاهی تشخیص این دو بیماری از یکدیگر گمراه کننده و دشوار است.

به گزارش سرویسترجمه ایمنا، وحشت‌زدگی یا حمله پانیک (Panic attack)، نوعی بیماری روانی از گروه اختلالات اضطرابی است که با هجوم ناگهانی وحشت به بیمار بروز پیدا می‌کند. این حملات معمولا بیش از چند دقیقه طول نمی‌کشند و با علایمی مانند تپش قلب، عرق کردن، احساس تنگی نفس و فشردگی در قفسه سینه، لرزش، احساس از دست‌دادن تعادل یا گیجی همراه است.

نشانه های حمله پانیک آنقدر گسترده است که افراد فکر می‌کنند دچار سکته قلبی شده‌اند. علائم حمله قلبی شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، عرق کردن و ...است. اما چگونه می توان تفاوت میان این دو نوع حمله را تشخیص داد؟ با در نظر گرفتن چند فاکتور تفاوت میان این دو بیماری، آسان‌تر می‌شود.

اگر چه درد قفسه سینه در هر دو حمله وجود دارد، ویژگی‌های درد اغلب متفاوت است. هنگامی که فرد دچار وحشت‌زدگی می‌شود، درد قفسه سینه معمولا مانند خنجر خوردن، تیز است و به وسط سینه منتقل می‌شود. اما درد قفسه سینه ناشی از حمله قلبی با احساس فشار همراه است. همچنین درد قفسه سینه که به علت حمله قلبی رخ می‌دهد، در مرکز قفسه سینه ایجاد شده و می‌تواند از سینه به بازو، فک و یا شانه‌ها منتقل شود. از دیگر مواردی که به شناخت تفاوت میان این دو نوع حمله کمک می‌کند، آغاز و مدت زمان علائم است. هر دو شرایط می‌توانند ناگهانی و بدون هشدار ایجاد شوند.

گاهی اوقات حملات قلبی به دلیل انجام کارهای فیزیکی نظیر کوهنوردی و یا بالا رفتن از پله‌ها رخ می‌دهد. درد در حمله پانیک معمولا حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد، اما در حمله قلبی مدت زمان بیشتری طول کشیده و به تدریج بدتر می‌شود. برای مثال در شروع حمله قلبی، درد قفسه سینه متوسط است و بعد از چند دقیقه بسیار شدید می‌شود.

پرسشی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که آیا حمله پانیک، باعث ایجاد حمله قلبی می‌شود یا خیر؟ در واقع وحشت زدگی، باعث حمله قلبی نمی‌شود، بلکه انسداد یک یا چند رگ خونی قلب است که منجر به وقفه جریان خون حیاتی شده و در نتیجه حمله قلبی رخ می‌دهد. اگرچه حمله پانیک باعث حمله قلبی نمی‌شود، استرس و اضطراب در توسعه بیماری عروق کرونر موثر هستند. بررسی‌های صورت گرفته توسط محققان نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در مبتلایان به اختلالات اضطرابی به دلیل تغییر اندک ضربان قلب(HRV)، افزایش می‌یابد.

کد خبر 351085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.