۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵
درک بوی غلط را جدی بگیرید

اگر شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که بوهای غلط را استشمام می‌کنید، جالب است بدانید که ادراک بوی غلط (Phantom odor perception) بسیار رایج تر از آن است که افراد فکر می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دانشمندان اپیدمیولوژی و آمار زیستی در موسسه ملی ناشنوایان و اختلالات ارتباطی (NIDCD) به تازگی یک مطالعه در مورد ادراک بوی غلط (POP) و چراییِ وقوع این اختلال در برخی افراد، انجام دادند. جودیت کوپر، مدیر اجرایی موسسه NIDCD می‌گوید:" اغلب مشکلات حس بویایی نادیده گرفته می‌شود، در حالی که آن‌ها می‌توانند تأثیر زیادی بر اشتها، اولویت‌های غذایی، درک بویایی سیگنال‌های خطرناک مانند آتش سوزی، نشت گاز و مواد غذایی فاسد داشته باشند. "

در بررسی‌های صورت گرفته، محققان داده‌های تحقیقات نظر سنجی تغذیه و بهداشت ملی را ارزیابی کرده و اطلاعات بیش از هفت هزار نفر با سن بالای ۴۰ سال و در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ را گردآوری کردند. در پرسشنامه این سؤال مطرح شده بود: "آیا شما نیز گاهی اوقات بوی ناخوشایند، بوی بد یا بوی سوختن را زمانی که چنین چیزی وجود ندارد، استشمام می‌کنید؟ طی این مطالعه ۶.۵ درصد از افراد مبتلا به ادراک بوی غلط با سن متوسط بالای ۴۰ سال، تشخیص داده شدند؛ این یعنی از هر ۱۵ نفر یک نفر با این مشکل مواجه است.

نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که حس بویایی با افزایش سن، بدتر می‌شود و زنان ۶۰- ۴۰ سال، دو برابر مردان به POP مبتلا می‌شوند. همچنین دانشمندان دریافتند که ادراک بوی غلط در اثر مشکلات سلامتی و شرایط پایین اجتماعی و اقتصادی افزایش می‌یابد، زیرا چنین افرادی بیشتر در معرض آلاینده‌های محیط زیست و مواد سمی قرار گرفته، سلامت کلی آن‌ها در معرض خطر قرار می‌گیرد و آمادگی ابتلا به POP در آن‌ها ایجاد می‌شود. به گفته محققان افرادی که دچار خشکی دهان هستند، سه برابر بیشتر از سایرین دچار POP می‌شوند.

همچنین جراحات وارده به سر نیز خطر ادراک بوی غلط را افزایش می‌دهد، به گونه‌ای که ۱ نفر از ۱۰ نفری که در اثر ضربه سر، بی‌هوش می‌شوند این عارضه را تجربه می‌کنند. علاوه بر این یافته‌های جدید نشان می‌دهد آسیب صورت، بینی یا جمجمه، بدون از دست دادن هوشیاری منجر به POP نمی‌شود. نتیجه بررسی‌های جدید به تازگی در مجله " JAMA Otolaryngology" منتشر شده است.

کد خبر 351083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.