۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
ورودی شرق سامان می یابد

مجموعه پروژه میدان شهدای هسته‌ای به عنوان یکی از ابرپروژه‌های شهر اصفهان به صورت سه پروژه تعریض خیابان سلمان‌فارسی، ساماندهی میدان شهدای هسته‌ای و تعریض خیابان ارغوانیه حدفاصل تقاطع ارغوانیه تا میدان شهدای هسته‌ای تعریف شده است.

به گزارش ایمنا، اواخر سال ۹۴ با تصمیم مدیریت شهری اصفهان کلنگ احداث میدان شهدای هسته‌ای به زمین زده شد، این مکان یکی از ورودی‌های مهم شهر است، اما به گفته مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان آن زمان بر اساس منابع مالی شهرداری و شرایط خاص حاکم بر شهرداری، برای تامین اعتبارات این پروژه پیش بینی لازم انجام نشد، البته با توجه به منابع مالی شهرداری و تحقق درآمد در صدد هستیم که تا پایان سال‌جاری فاز اول پروژه شامل ادامه خیابان مشتاق سوم یا سلمان فارسی و میدان شهدای هسته‌ای را به اتمام رسانده و در اختیار شهروندان قرار دهیم.

محدوده جغرافیایی منطقه ۴ شهرداری اصفهان، از شمال به میدان احمد آباد در مسیر خیابان جی تا تقاطع خیابان همدانیان، از جنوب به پل اشکاوند در مسیر زاینده رود تا میدان بزرگمهر، از شرق به قسمتی به حدفاصل باغ رضوان تا جاده انرژی اتمی و قسمتی به کمربندی شرق و از غرب به میدان بزرگمهر در محور خیابان بزرگمهر تا میدان احمدآّباد منتهی می شود. به منظور آگاهی از روند اجرایی پروژه میدان شهدای هسته ای، پروژه های شاخص منطقه، فضای سبز و بحران آب با  «رضا اخوان» مدیر منطقه چهار شهرداری اصفهان به گفت و گو نشستیم.

دلیل کُندشدن روند اجرای پروژه میدان شهدای هسته‌ای چیست؟

اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام از اهداف مهم شهرداری است، پروژه میدان شهدای هسته‌ای بی شک در اولویت برنامه‌های منطقه چهار قرار دارد. این پروژه شامل یک مجموعه پروژه است که یک اَبَرپروژه محسوب می‌شود و شامل ادامه خیابان سلمان فارسی، میدان شهدای هسته‌ای، خیابان روشن دشت و خیابان ارغوانیه بخشی از پروژه است. در اواخر سال ۹۴ براساس تصمیم مدیریت شهری وقت، مقرر شد این منطقه به عنوان یکی از درایگاه‌های اصلی شهر ساماندهی و آزادسازی شود و این خیابان، خیابان‌های اطراف و میدان احداث شود. در پروژه‌های عمرانی شهر آزادسازی و تملک بیش از ۹۵ درصد هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

متأسفانه آن زمان با توجه به منابع مالی شهرداری و شرایط خاص حاکم و درآمد آن، پیش‌بینی لازم انجام نشده بود و برآورد برای این پروژه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است، در حالی که این عرصه، برای آزادسازی ها نیاز اساسی به درآمد شهرداری دارد و با میزان درآمد شهرداری، گره خورده است.

متأسفانه، در اثر رکود اقتصادی و بالتبع تأثیر آن بر شهرداری اصفهان، این پروژه، با استقراض شروع شده است؛ یعنی مراحل اولیه اجرای پروژه، اقدامات اجرایی، در جاهایی که نیاز به آزادسازی نداشته، توسط عمران شهرداری با استقراض به صورت دریافت تسهیلات از بانک شهر و منابع دیگر انجام شده است.

در ادامه، خیابان روشن دشت حد فاصل کانال آب تا میدان شهدای هسته‌ای، مراکز تجاری با سال‌ها سابقه که کسبه زیادی، آنجا مشغول هستند، باید آزادسازی شود، البته آزاد سازی فعالیتی دوسویه است. بخش عمده فرایند آزادسازی، بر عهده مردم و مالکان است و ما انتظار داریم با همکاری اهالی محل، به خصوص اهالی محله‌های‌پینارت و روشن دشت، بتوانیم به مرور، بر اساس وضع مالی و تحقق درآمد شهرداری، این بخش را آزادسازی کنیم.

بخش عمده‌ای از آزادسازی خیابان مشتاق سوم یا سلمان فارسی، همچنین بیش از ۸۰ درصد آزادسازی میدان شهدای هسته‌ای، انجام شده است، اما برای خیابان ارغوانیه هنوز اقدامی انجام نشده است؛ امیدواریم به تدریج، بر اساس منابع مالی شهرداری و تحقق درآمد، تا پایان امسال، فاز اول این پروژه شامل ادامه خیابان مشتاق سوم یا سلمان فارسی و میدان شهدای هسته‌ای را به پایان برسانیم و در اختیار شهروندان قرار دهیم.

ارزیابی شما از منطقه چهار چیست؟ در این منطقه چه پتانسیل‌هایی وجود دارد؟

منطقه چهار شهرداری اصفهان از مناطق شرقی شهر اصفهان است. مساحت این منطقه حدود هفت هزار و ۵۰۰ هکتار است و از این میزان یک هزار و ۱۰۵ هکتار در محدوده قانونی شهر و شش هزار و ۳۵۰ هکتار، در حریم حفاظتی قرار دارد.

در حریم حفاظتی به با توجه به قانون برای صدور پروانه ساختمانی مجوز نداریم، اما ساماندهی، نگهداری و حفاظت آن بر عهده شهرداری است. شهرداری در محدوده شهر، بر حسب قانون برای صدور مجوز و پروانه ساخت و فعالیت های عمرانی و خدماتی اجازه دارد. منطقه چهار شهرداری اصفهان یکی از مناطق استراتژیک شهر است که برای سرمایه گذاری پتانسیل‌های بسیار خوبی دارد. این منطقه، به عنوان یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر، جایگاه توسعه دارد؛ همچنین اراضی بکری دارد؛ که اکثر آنها در حریم شهرداری است.

در طرح حریم شهری، پهنه‌بندی هایی تعریف شده است که در همین فرصت از سرمایه گذاران، ساکنان و تمام شهروندان، درخواست می‌کنم برای سرمایه‌گذاری بر اساس پهنه‌بندی‌های خاص خدماتی، رفاهی، گردشگری و طرح‌های کلان شهری که شهرداری امکان صدور مجوز دارد، همچنین برای همکاری در توسعه محدوده شرق اصفهان اقدام کنند.

در محدوده شهرداری منطقه چهار، پتانسیل‌های فرهنگی خاصی وجود دارد. مجموعه بزرگ باغ غدیر به عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند منطقه، از جمله مراکز رفاهی، تفریحی، گردشگری و خدماتی شهر محسوب می شود. باغ غدیر، حدود ۳۰ هکتار از فضای سبز شهر اصفهان، با بسته کاملی از مراکز رفاهی، تفریحی و گردشگری است که اکثر، شهروندان در طول سال‌های گذشته از آن استفاده کرده و آشنایی کامل با این مجموعه دارند.

شهررویاها که طی سال‌های اخیر افتتاح و در اختیار شهروندان قرار گرفته است، از بزرگترین مراکز شهربازی خاورمیانه به شمار می رود.

به پروژه‌های منطقه اشاره کنید و اینکه در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟

پروژه‌های بزرگی در محدوده منطقه چهار در حال احداث است، نمونه آن پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان است که متولی آن خود نمایشگاه بین المللی اصفهان است.

بر اساس اعلام مدیرعامل نمایشگاه فاز اول آن حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حال حاضر این میزان پیشرفت رضایت بخش است.

گویا در یک زمان، روند اجرای پروژه متوقف شد؟

به آن شکل متوقف نبوده؛ اما با مشکلاتی رو به رو بوده است که مقداری از آن به مسائل تملک اراضی و بخشی به منابع مالی مربوط می شود. اکنون این مشکلات رفع شده است. متولی اجرای پروژه، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی است؛ اما در محدوده منطقه چهار واقع شده و صدور پروانه آن با این منطقه بوده است.

پروژه دیگری که می توان از آن به عنوان پتانسیل منطقه چهار یاد کرد، پروژه پردیس اشراق یا کوه نخودی است که به عنوان یک مرکز رفاهی، تفریحی و گردشگری در محدوده شرق اصفهان همجوار شهر رویاها در حال اجرا است.

کوه نخودی یکی از کوه‌های سه گانه محدوده شرق اصفهان بعد از کوه صفه و کوه امام زاده سید محمد است و می‌تواند به عنوان یک مرکز رفاهی، تفریحی، گردشگری برای شهر اصفهان باشد. از این مکان به عنوان معدن بهره‌برداری می‌شد، که با تملک اراضی، رفع معارضات و توافقات انجام شده، برای اجرای پروژه پردیس اشراق آماده شد.

فاز اول این پروژه شامل محوطه‌سازی، پیاده راه سازی و فضای سبز سال گذشته به بهره‌برداری رسید. مطالعات فاز دوم پروژه نیز توسط مشاوران انجام، پتانسیل‌های آن شناسایی و طرح مجموعه آماده است، اما زمینه کار برای فعالیت پیمانکار فراهم نیست؛ زیرا اقدامات عمرانی نیاز به فضای مناسب دارد و این فضا به دلیل مباحث توپوگرافی و اینکه از این محل به عنوان معدن بهره برداری می‌شده و خاک بستر آن سَرَند شده، فراهم نیست.

شهرداری منطقه چهار، فرصت را غنیمت شمرده و در صدد است برای اجرای فاز دوم، از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و همشهریانی که امکان سرمایه‌گذاری و مشارکت دارند، استفاده کند.

براساس سیاست های کلان مدیریت شهری، شهردار تاکید دارد که ما با حضور سرمایه‌گذاران و جلب مشارکت خصوصی بتوانیم فازهای بعدی این مجموعه را راه‌اندازی کنیم و محیط جذابی ایجاد و در اختیار شهروندان قرار دهیم.

با توجه به وسعت زیاد فضای سبز منطقه چهار نسبت به سایرمناطق ۱۵ گانه، با وجود بحران کم آبی برای آبیاری فضای سبز چه چاره‌ای اندیشیدهاید؟

فضای سبز منطقه چهار که حدود ۳۰ درصد فضای سبز شهر اصفهان را در برمی گیرد، شامل سه عرصه بزرگ مجموعه باغ غدیر، مجموعه مشتاق و پارک جنگلی شرق است. با توجه به شرایط کم آبی که گریبان‌گیر کشور و شهر اصفهان است، این روزها برای نگهداری فضای سبز منطقه، به ویژه عرصه‌هایی که اشاره شد، با مشکلات و موانع زیادی مواجه هستیم.

حدود ۷۰ درصد از چاه‌های سطح منطقه به دلیل کم آبی و پایین رفتن سطح آب از مدار خارج شده است. از حدود ۳۱ حلقه چاه آبی که وجود داشته است، در حال حاضر بیش از نیمی از چاه‌ها از مدار خارج شده‌اند که با توجه به فصل گرما و ادامه روند کم آبی‌ها، ممکن است این چاه‌ها نیز در آینده از مدار خارج شود. این روزها تأمین آب بیشتر از طریق اجاره چاه‌های آب و از طریق آبرسانی به وسیله تانکر انجام می‌شود. شاید شهروندان در سطح منطقه تردد تانکرها را دیده باشند.

طی این دو ماه که به عنوان شهردار منطقه چهار افتخار خدمت گذاری به شهروندان را پیدا کردم، یکی از مهمترین دغدغه‌های کاری‌ام تامین آب، آبرسانی و نگهداری فضای سبز منطقه است. خوشبختانه علیرغم مشکلات موجود، با تدابیر به کار گرفته شده آسیب جدی به فضای سبز نرسیده و تلاش زیادی کرده ایم که فضای سبز را حفظ کنیم.

بسیاری از شهروندان بر این باور هستند که مشکلات مربوط به نگهداری و آبرسانی به فضای سبز مربوط به فصل تابستان است، در صورتی که این فکر، صحیح نیست. با توجه به شرایط خشکسالی که بیشتر در شهر اصفهان حاکم است، تا آذرماه و زمانی که برگ به درختان است آبرسانی به درختان و فضای سبز شهر را باید داشته باشیم؛ البته فاصله آبیاری‌ها این روزها در بعضی نقاط متأسفانه به ۳۰ روز هم رسیده است.

جا دارد که از همکاری شهروندان در حفظ فضای سبز محلی تشکر کرده و درخواست کنم بیشتر در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، چرا که مدیریت منابع آبی بدون همکاری، هم‌افزایی و کمک شهروندان میسر نخواهد بود.

از فعالیت‌های فرهنگی منطقه بگویید.

باتوجه به پتانسیل‌های خوبی که در منطقه چهار شهرداری اصفهان وجود دارد و رویکرد جدید مدیریت شهری، در راستای نشاط اجتماعی، رونق شادی مردم و امید بخشی، فعالیت‌های فرهنگی را در راستای سلسله برنامه های «نشاطستان» برنامه ریزی کرده‌ایم.

ویژه برنامه های نشاطستان منطقه ۴ همزمان با میلاد امام رضا(ع) در مرکز فرهنگی باغ غدیر آغاز شد و تعداد ۱۵عنوان برنامه براساس شرایط و بافت منطقه در ۱۷ محله در نظر گرفته شده است.

براساس سیاست توازن بخشی و تعادل بخشی برای برنامه های فرهنگی و خدماتی، این برنامه‌ها براساس نیاز هر محله اجرا می‌شود؛ البته محله‌هایی که برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی در آنها اجرا نشده است، اولویت دارند.

این تقسیم‌بندی شامل چه محله‌هایی است؟

محله‌های پینارت، کلم‌خواران، شهرستان و کردآباد  از جمله این محله‌ها هستند که در نظر داریم در ایام عید غدیر دو برنامه متنوع در مرکز محله کردآباد برگزار کنیم.

در واقع محلاتی کم برخورداری که در سال‌های گذشته به آنها توجه کافی نشده، در اولویت نخست اجرای برنامه‌های فرهنگی و خدمات عمرانی منطقه قرار گرفته است. امیدواریم در ادامه مسیر با مشکلی مواجه نشویم و در خدمت شهروندان باشیم.

آیا کردآباد از بن‌بست خارج می‌شود؟

یکی از انتظارات دیرینه و به حق اهالی محله کردآباد، کلمان و سواردژ خروج از بن‌بست است؛ البته از سال ها پیش طرحی توسط مسئولان برای تحقق آن مطرح شده است.

قرار بر این است که از ادامه خیابان علامه امینی، خیابانی برای برون رفت منطقه کردآباد و سواردژ از بن بست و دسترسی مناسب برای منطقه احداث شود. طول این خیابان حدود 1100 متر و عرض آن ۳۶ متر است که در محله سواردژ ، به دو بخش تبدیل می‌شود. متاسفانه طرح این پیشنهاد متأسفانه به تصویب مراجع قانونی نرسیده بود؛ اما از سال ۱۳۹۳ طرح پیشنهادی به تصویب کارگروه کمیسیون امور زیربنایی و برنامه ریزی استان رسید.

به دلیل مشکلات مالی و عدم تحقق درآمدهای شهرداری، اعتباری برای آن در بودجه سال‌های گذشته به ویژه امسال پیش‌بینی نشده است. امیدواریم امسال با توجه به مطالعات انجام شده، دستور مجموع کلان مدیریت شهری و در راستای توازن بخشی خدمات و توجه به مناطق کم برخوردار برآورد بودجه این خیابان در بودجه سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی شود و در صورت تحقق درآمدهای مالی آزادسازی آن را شروع کنیم.

با توجه به آغاز ارایه بسته‌های تشویقی ساخت و ساز، بازتاب اجرای این طرح در منطقه چهار چگونه بوده است؟

بسته های تشویقی معمولاً به فراخوار زمان و مکان خاص خود توسط شهرداری و مجموعه مدیریت شهرداری به ویژه حوزه مالی اقتصادی و درآمد شهرداری تهیه می‌شود.

امسال، بسته تشویقی که با نظر کارشناسان و نظرخواهی از همه مدیران و مسئولان به ویژه مردم و سرمایه گذاران انجام شده است، برای نخستین بار در این فصل تهیه شده و از یک هفته پیش اعلام عمومی شده است. در این یک هفته، بازتاب آن ملموس نیست و زمان لازم است تا نتیجه حاصل شود؛ البته امیدواریم با توجه به اینکه این بسته تشویقی تنها برای درآمد شهرداری نیست و قرار است باعث رونق کسب و کار و ساخت و ساز شود، پیشنهاد می‌شود شهروندان و انبوه‌سازان مسکن به شهرداری مراجعه و از تسهیلات پیش بینی شده قابل توجه که در صدور پروانه قطعاً موثر خواهد بود، استفاده کنند.

کد خبر 351059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید احمدی IR ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    8 0
    جناب شهردار محترم منطقه 4 لطفا به پارک مشتاق دوم توجه بیشتری بفرمایید. سپاس
    • مهدی رحمانیان IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
      0 0
      این مورد که فرمودید واقعا لازمه و اصلا دیده نمی شود. با تشکر
  • یک شهروند US ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
    2 0
    آقای اخوان روشن دشت هم جزو شهرداری منطقه چهاره، به این محله رسیدگی بیشتری داشته باشید.
  • م.بیگی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
    0 1
    سلام ، جناب شهردار.... پس پل هفتم کی احداث میشود؟! پلی که انشاالله قرار است میدان شهید قوچانی را به مشتاق متصل کند، لطفا اطلاع رسانی بفرمائید.... با تشکر.