لزوم ایجاد تحول در نظام برنامه‌ریزی و مالی کشور/ آب، معضل ملی است

وزیر کشور با بیان اینکه نظام برنامه‌ریزی، اداری، بودجه و بانکی کشور ظالم است، گفت: بیش از ۷۰ سال است که نظام برنامه‌ریزی و بانکی شرایط را به گونه ای ایجاد کرده که همه احساس ظلم می‌کنند و باید در این زمینه تحولی بزرگ ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالرضا رحمانی فضلی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در همایش گرامیداشت روز ملی تشکل‌ها که در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه بزرگترین جبر انسان اختیار است، اظهار کرد: اجتماعی بودن هر فرد اختیاری است و هر فرد می‌تواند در فعالیتهای اجتماعی مشارکت داشته باشد. هیچ دولتی بدون مشارکت واقعی مردم نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد و اگر دولتی این چنین نباشد راه باطل میورد و شکست می‌خورد.

وزیر کشور با بیان اینکه همه دولت‌ها با توجه به گستردگی نقشها وظایف و مطالبات و خواسته‌ها باید از ظرفیت عظیم مردمی در حوزه نبوغ، خلاقیت، هنر و ... استفاده کنند، ادامه داد: دولت و نظام عاقل و جامعه عاقل، جامعه‌ای است که مردم را در جهت مشارکت مدیریت و مسئولیت سوق دهد و با این روش شرایط را اداره کند، این مدل موفقی است که نمونه آن را در جهان داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه نمی‌توان گفت به احزاب و تشکلها نیاز نداریم، افزود: دولت نمی‌تواند در چنین شرایطی فعالیت کند، نمیتوان گفت که محیط زیست مهم است و تشکل‌های محیط زیستی را قبول نداریم، ما باید در راستای تقویت تشکلها تلاش کنیم و باید به ضرورت و نقش آفرینی این نهادها اعتقاد داشته باشیم. انسان‌ها همواره در زندگی خود مشارکت را داشتهاند و در قالب همکاری های جمعی هر چند کوچک مشارکت مردم را داشتیم.

وی با بیان اینکه سمن‌ها استمرار فعالیت‌های جمعی بشر است، اضافه کرد: اگر امکاناتی به سمن ها می دهیم نباید به عنوان منت تلقی شود، بلکه این یک وظیفه است چرا که به آنها نیاز داریم و باید آنها را در همه مراحل تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجرا و نظارت مشارکت دهیم و تشکل‌ها و مردم نقش و جایگاه خودشان را باور داشته باشند.

۱۴ هزار سمن در کشور ثبت شده است

رحمانی فضلی با اشاره به وجود ۱۴ هزار تشکل ثبت شده در کشور تصریح کرد: توانمندی تشکل‌ها از نظر من مطلوب نیست، چرا که این نهالی است که تازه پا گرفته و باید با شرایط جدید انطباق پیدا کند.

وی ادامه داد: زمانی که به وزارت کشور رفتم برخی تشکل‌ها سه سال در صف استعلام بودند، این در حالی است که قانون میگوید باید حداکثر تا ۲۰ روز این استعلام انجام شود.

وزیر کشور افزود: در زلزله کرمانشاه تاسیسات، جاده‌ها و مسیرهای هوایی دچار مشکل شد و هر لحظه منتظر بروز حادثه بدتری بودیم، از سوی دیگر توزیع بستههای رفاهی را داشتیم که مردم کرمانشاه از این امر ناراضی بودند و دلیل این امر را نیز عدم حضور سمن‌های مدیریت بحران می‌دانیم.

وی با تاکید بر اینکه دولت ‌ها قدرت اداره جامعه بدون کمک سمن ها را ندارند، ادامه داد: برای این امر در دولت یازدهم و دوازدهم تعداد سمن‌های ثبت شده دو برابر شده و لایحه ای را به مجلس برای تصویب ارسال کرده‌ایم.

وزیر کشور با بیان اینکه سمن‌ها در شرایط فعلی کشور میتوانند در حوزه مصرف کالا و انرژی همکاری خوبی را داشته باشند، اضافه کرد: وقتی کالایی کم است همه مردم باید برای حل مشکل در مصرف بهینه کالا همکاری کنند و این امر تنها از عهده سمن‌ها بر میآید.

لزوم مصرف بهینه آب با نوآوری

وی با بیان اینکه نظام برنامه‌ریزی، اداری، بودجه و بانکی کشور ظالم است، افزود: بیش از ۷۰ سال است که نطام برنامهریزی و بانکی شرایط را به گونه ای ایجاد کرده است که همه احساس می کنند تحت ظلم قرار گرفته اند.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه نظام برنامه‌ریزی کشور مبتنی بر اراده و مشارکت واقعی مردم نیست، ادامه داد: حکومت قبلی به گونه ای ساخته شد که باید متمرکز اداره می شد و نظام فعلی که مبتنی بر رای مردم است باید فضا را برای مشارکت بیشتر مردم بشکند.

وی تصریح کرد: البته ما وصله پینه های زیادی را انجام دادیم و تغییر نظام اداری و برنامه ریزی تحول بزرگی است که باید آغاز شود و نیاز است تشکل‌ها در این زمینه ورود جدی داشته باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه معضل آب موضوع ملی است، ادامه داد: شرایط پیش رو الگوی موفقی از بارندگی را نشان نمی‌دهد و در این زمینه باید مدیریت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حدود هزار سال گذشته مردم ایران در برابر بحران خشکسالی قنات ها را به عنوان پیچیده‌ترین روش انتقال آب ایجاد کردند، افزود: در شرایط کنونی باید با خلاقیت و نوآوری روند مصرف آب را بهینه و منابع موجود را مدیریت کنیم.

کد خبر 350994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.