بازگشت چین و آمریکا پای میز مذاکرات تجاری

چین اعلام کرد اواخر ماه اوت در واشنگتن دور جدیدی از مذاکرات تجاری با آمریکا خواهد داشت.

به گزارش ایمنا رویترز نوشت: وزارت بازرگانی چین اعلام کرد وانگ شوون،  معاون وزیر بازرگانی چین با نمایندگان آمریکا تحت ریاست دیوید مالپاس، معاون وزیر خزانه‌داری در امور بین‌المل دیدار خواهد کرد.

دو اقتصاد بزرگ جهان از ابتدای امسال دوره‌های متعددی از افزایش تعرفه‌ها را علیه واردات کالای یکدیگر اعمال و تهدید کرده‌اند تعرفه‌های بیش‌تری را روی صدها میلیارد دلار صادرات یکدیگر وضع خواهند کرد.

معلوم نیست این مذاکرات پیش یا پس از ۲۳ اوت برگزار خواهد شد که واشنگتن قرار است تعرفه روی ۱۶ میلیارد دلار کالای چینی را اعمال کند. چین اعلام کرده است این تعرفه‌ها را به شکل مشابه پاسخ خواهد داد.

پس از وضع تعرفه برروی ۳۴ میلیارد دلار واردات کالای چینی در ماه گذشته، آمریکا به منظور تحت فشار قرار دادن چین برای دادن امتیازهای تجاری، دریافت تعرفه ۲۵ درصدی روی ۱۶ میلیارد دلار کالای چینی را از ماه میلادی جاری آغاز خواهد کرد. با فهرست اخیر، ارزش مجموع واردات چین که با تعرفه ۲۵ درصدی روبروست به حدود ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، همچنین تهدید کرده است روی کالاهای چینی به ارز ۲۰۰ میلیارد دلار و همچنین روی ۳۰۰ میلیارد دلار دیگر واردات چینی تعرفه وضع خواهد کرد تا چین را به تغییر رفتار خود در زمینه مالکیت معنوی، دسترسی بازار و سیاست‌های یارانه صنعتی وادار کند.

آخرین دور مذاکرات دو طرف در اوایل ژوئن انجام گرفت که ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا با لیو هی، معاون نخست وزیر چین دیدار کرده بود. وزارت خزانه‌داری آمریکا هنوز به اعلامیه پکن واکنش نشان نداده است. دیدار آتی نسبت به چهار دور مذاکرات قبلی که در آن‌ها معاون نخست وزیر چین و وزیران بازرگانی و خزانه‌داری آمریکا حضور داشتند، در رده پایین‌تری انجام می‌گیرد.

در حالی که دیدارهای قبلی دستاورد چندانی به همراه نداشتند، کاخ سفیدی سوم اوت اعلام کرد که آمریکا برای حل اختلافات تجاری آماده مذاکرات بیشتری با پکن است. سرمایه‌گذاران از این واهمه دارند که جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن به رشد جهانی آسیب خواهد زد و گروه‌های تجاری آمریکا تعرفه‌های بالای ترامپ را محکوم کرده‌اند.

کد خبر 350982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.