طرح بازپیرایی جلوخان فردوسی تصویب شد

طرح بازپیرایی پیشخوان آرامگاه فردوسی توسط شورای تخصصی میراث فرهنگی کشور به تصویب رسید.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد مقدس، رئیس کمیسیون عمران و توسعه توس با اعلام این خبر، اظهار کرد: نزدیک به یک سال از فعالیت کمیسیون عمران و توسعه توس شورای پنجم شهر مشهد می‌گذرد؛ پیش از این، ساختاری با محوریت توس وجود نداشت و به همین منظور سعی کردیم به امور زیربنایی بپردازیم و مقدمات مورد نیاز برای شکل‌گیری بستری برای احیای توس فراهم شود.

سید مسعود ریاضی با بیان اینکه به ازای کمیسیون‌های شورا یک ساختار موازی و معاونت اجرایی در شهرداری وجود دارد که هم‌راستا با آنها فعالیت می‌کنند، گفت: در خصوص توس چنین ساختاری وجود ندارد و به همین دلیل کمیسیون به ناچار در برخی حوزه‌های اجرایی نیز فعالیت می‌کند.

وی افزود: با حمایت اعضای شورا و شهردار مشهد اقدامات بسیار خوبی در حوزه توس انجام شده که از جمله آنها می‌توان به تصویب سند احیای توس و تصویب اساسنامه شرکت توسعه پایدار توس اشاره کرد.

رئیس کمیسیون عمران و توسعه توس با اشاره به همکاری خوب دستگاه‌ها و نهادهای دولتی دخیل در این حوزه، تصریح کرد: ناحیه توس از سال 1392 به شهر مشهد پیوسته در حالی که فاقد طرح شهری است؛ مقارن با روی کار آمدن شورای پنجم، اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی برای تهیه طرح شهری ناحیه منفصل توس دست به کار شد و یک سال است که مشاور بر روی طرح راهبری کار می‌کند و اکنون به کمیسیون ماده 5 رسیده و در حال بررسی است.

ریاضی با بیان اینکه پیش از فعالیت شورای پنجم شهر مشهد بودجه مشخصی برای توس وجود نداشته است، اظهارکرد: به منظور باززنده سازی توس اقدامات متنوعی انجام شد که به عنوان مثال می‌توان به تهیه نقشه‌های شهری و ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی اشاره کرد.

وی گفت: خوشبختانه طرح بازپیرایی جلوخان پس از طی مسیر طولانی، گذراندن وقفه‌هایی به دلایل مختلف و رفت و برگشت بین دستگاه‌های ذی‌ربط سرانجام از سوی شورای تخصصی میراث فرهنگی کشور به تصویب رسید؛ فضای هفت هکتاری نابسامانی که زیبنده شان و جایگاه فردوسی نیست.

ریاضی افزود: کلیات نقشه‌ها و طرح بازپیرایی پیشخوان آرامگاه فردوسی از سوی معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و دیگر اعضای حاضر در جلسه بررسی، به امضاء رسید و طبق آن مقرر شد جزئیات طرح مذکور ظرف یک هفته از سوی یک کمیته کارشناسی پنج نفره تایید و آماده اجرا شود.

وی با بیان اینکه پس از تایید نقشه‌ها نیز دشواری‌هایی همچنان بر سر راه است، گفت: در گام بعدی نیازمند نقشه عمرانی، شامل نقشه‌های تاسیسات، شبکه برق و ... خواهیم بود؛ سپس با تایید تیم اجرایی از سوی شهردار، عملیات عمرانی آغاز می‌شود؛ طی یک ماه آینده کارگاه در محل جلوخان تجهیز و پیمانکار شروع به کار خواهد کرد.

ریاضی خاطرنشان کرد: بودجه امسال مصوب برای توس 2.5 میلیارد تومان است ولی با توجه به نوسانات بازار ارز و افزایش قیمت‌ها، اعتباری در حدود 14 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

وی گفت: فعالیت در حوزه توس و فردوسی، فعالیتی ولایی است؛ 22 سال از صدور فرمان رهبری درخصوص توس گذشته و هنوز اقدام درخور و شایسته‌ای انجام نشده است.

کد خبر 350981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.