رهبر انقلاب چه گفتند؟ نمایندگان چگونه تفسیر کردند؟

در هفته ای که گذشت، رهبر انقلاب به تحولات موجود در جامعه واکنش نشان دادند و به عنوان شخص اول مملکت تکلیف برخی ابهامات ایجاد شده در عرصه سیاسی کشور را روشن کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بعد از ماه‌ها نوسانات نرخ ارز و سکه و فاش شدن برخی تخلفات در حوزه مصرف ارز دولتی که سبب شد عده ای از فساد گسترده در بدنه نظام و لزوم استعفای دولت سخن به میان بیاورند، رهبر انقلاب روز دوشنبه- ۲۲ مرداد- در جمع هزاران تن از اقشار مختلف مردم به برخی از این مسائل گریبانگیر جامعه اشاره و راه حل‌هایی نیز ارائه کردند. موارد زیر مهمترین نکاتی است که از سوی ایشان مورد تأکید قرار گرفت:

مشکل گرانی

رهبر انقلاب اسلامی در سخنان خود با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور و گرانی‌های فراوان اخیر که به بخش‌هایی از مردم به شدت فشار وارد کرده است، گفتند: اکثر کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولان متفق هستند که عامل همه این مشکلات تحریم‌ها نیست، بلکه ناشی از مسائل درونی و نحوه مدیریت و سیاست گذاری اجرایی است.

دلیل بحران ارز و سکه

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: وقتی ارز یا سکه به صورت غلط عرضه و تقسیم می‌شود، مشکلات فعلی به‌وجود می آید؛ زیرا این قضیه دو طرف دارد، یک طرف آن فردی است که دریافت می کند و طرف دیگر آن کسی است که عرضه می کند. همه بیشتر به‌دنبال آن فردی هستند که ارز یا سکه را گرفته است در حالی که تقصیر عمده متوجه آن فردی است که ارز یا سکه را با بی تدبیری عرضه کرده است که اقدامات اخیر قوه قضاییه نیز در واقع برخورد با کسانی است که با یک تخلف و خطای بزرگ، زمینه ساز این مسائل و کاهش ارزش پول ملی شده‌اند.

بن بست در کشور

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در کشور هیچ بن‌بستی وجود ندارد؛ زیرا مشکلات کشور شناخته شده است و برای همه آنها نیز راه حل‌های شناخته شده ای وجود دارد و فقط باید مسئولان کمر همت ببندند.

مشکل نقدینگی

ایشان، نقدینگی عظیم را یکی از مشکلات اقتصادی کشور و ناشی از سیاست‌های اشتباه دانستند و گفتند: این نقدینگی باید به سمت تولید و  بخشهای صنعت، کشاورزی و مسکن هدایت شود و اگر چنین کاری انجام شود، نقدینگی که امروز یک تهدید است، به فرصت تبدیل خواهد شد.

فساد در نظام

رهبر انقلاب فرمودند: برخی درخصوص فساد به گونه ای صحبت می کنند که گویا همه نظام فاسد است و ادعای فساد سیستمی و فراگیر می کنند در حالی که اینگونه نیست و ما در کشور، مدیران پاکدست و مؤمن فراوانی داریم و اینگونه سخن گفتن، ظلم به این افراد و ظلم به نظام اسلامی است، البته در نظام اسلامی حتی تعداد کم افراد فاسد، زیاد است و باید با آنها قاطعانه برخورد شود، هر چند افراط و تفریط غلط است.

نه جنگ می کنیم نه مذاکره

رهبر انقلاب با اشاره به حرف‌های بی ادبانه مقامات رژیم آمریکا درباره تحریم، جنگ و مذاکره گفتند: تأکید می کنیم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد. مقامات آمریکا پس از مذاکرات نیز به راحتی زیر وعده‌ها می زنند و به آنها عمل نمی کنند. به کدام دلیل باید با رژیم زورگوی متقلبی که اینگونه مذاکره می کند، پشت میز گفت‌وگو نشست؟

مذاکره دولت یازدهم با آمریکا

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با اجازه به صدور اجازه برای مذاکرات وزیر خارجه دولت یازدهم با همتای آمریکایی‌اش فرمودند:
«در قضیه‌ی برجام، بنده اشتباه کردم اجازه دادم که وزیر خارجه‌ ما با آن‌ها صحبت کند، ضرر کردیم.»

کمک ایران به کشورهای منطقه

رهبر انقلاب گفتند: یک عقب مانده ذهنی به ملت ایران می گوید دولت شما پول شما را در سوریه خرج می کند در حالیکه رییس او اذعان کرده که آمریکا هفت تریلیون دلار در منطقه خرج کرده، اما هیچ چیزی عایدش نشده است. این در حالی است که ما به دو کشور دوست یعنی سوریه و عراق در مقابل تهدیدات آمریکا و سعودی‌ها کمک کرده ایم که این کمک‌ها نوعی مبادله بین دولتهای دوست است.

استعفای دولت

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: آنها که می گویند دولت باید برکنار شود در نقشه دشمن نقش آفرین هستند. دولت باید سرکار بماند و با قدرت، وظایف خود را در حل مشکلات انجام دهد.

تفسیر برخی نمایندگان ملت از سخنان رهبری

برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایمنا به سخنان رهبر انقلاب واکنش نشان دادند و در شرایط سیاسی حاکم بر کشور  پاره ای از نکات مطرح شده را دارای اهمیت ویژه دانستند:

حیدرعلی عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس بخش حمایت رهبری از رییس جمهور را مهم دانست و به خبرنگار ایمنا گفت: بر اساس صحبت‌های مقام معظم رهبری در شرایط کنونی همگان باید پشتیبان دولت باشند؛ چرا که ایشان تکلیف را روشن و حجت را بر همه تمام کردند و فرمودند مخالفت با دولت یا مطرح کردن بحث استعفای دولت به منزله همراهی با دشمن است.

سید ناصر موسوی لارگانی، رییس مجمع نمایندگان استان اصفهان نیز دونکته مهم در سخنان مقام معظم رهبری را تأکید ایشان بر اینکه بین ما و آمریکا جنگ یا مذاکره رخ نخواهد داد دانست و به خبر نگار ایمنا گفت: مشخص است که مذاکره با فردی مانند ترامپ نتیجه‌ای نخواهد داشت؛ جز اینکه ما خود را کوچک کنیم. مذاکره با چنین فردی که از لحاظ فکری، عقلی و منطقی نمی‌تواند درست تصمیم گیری کند و حرف‌های خود را نیز قبول ندارد، کلاً جایز نیست.

سیده فاطمه حسینی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی نیز حمایت رهبر انقلاب از رییس جمهور را مهم ارزیابی کرد و به ایمنا گفت:این اواخر نقدها و ابزارهای نظارتی علیه دولت بیشتر به سمت تخریب و ایجاد موانع در مسیر مجریان بود، بنابراین رهبری به رغم حمایت ویژه از دولت، انتقادات سازنده‌ای را نسبت به بعضی تصمیمات دولت نیز بیان کردند.

کد خبر 350976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.