بهمن آسیب‌های اجتماعی در حال پرصدا تر شدن است

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قانون تکلیف مدیریت شهری در حوزه آسیب‌های اجتماعی را مشخص نکرده است، گفت: این موضوع بستگی به این دارد که شوراها و مدیران چه نگاهی به آسیب‌های اجتماعی دارند و در ادامه چه برنامه‌ای برای کاهش این موارد در نظر گرفته‌اند.

به گزارش ایمنا و به نقل از معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی رفسنجانی در نشست مدیریت شهری و آسیب‌های اجتماعی خطر آسیب‌های اجتماعی را به مثال بهمنی تشبیه کرد که هر لحظه صدای آن در حال بیشتر شدن است بر ضرورت برخورد عاقلانه نظام با آن تاکید کرد.

وی خانواده را مهم‌ترین عنصر مبارزه با آسیب‌های اجتماعی دانست و تصریح کرد: هرچند خانواده  کوچکترین نهاد اجتماعی است اما به عنوان موثرترین نهاد برای جلوگیری از آسیب اجتماعی است این در حالی است که مشکلات مختلف تشکیل خانواده را برای جوانان دچار بحران کرده است.

رییس شورای شهر تهران، فقر را عامل مهم تولید آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: فقر انواع مختلفی از جمله فقر انسانی، آموزشی ، سلامتی دارد که اگر چه در ایران با کمبودهایی در این حوزه ها مواجه هستیم اما در آنها فقیر نیستیم. اما آنچه ما را آزار می دهد و  به آسیب های اجتماعی منجر می شود فقر درآمدی است.

هاشمی با تاکید بر اینکه نیازهایی که حل این مشکل دارد اعمال سیاست هایی است که بالاتر از سطح اختیارات مدیریت شهری است تصریح کرد: اگر سیاست ها از ابتدا درست تنظیم نشود، منجر به تولید فقر می شود و در این وضعیت فعالیت های روبنایی برای حل مشکل آسیب های اجتماعی راه به جایی نمی برد.

وی با بیان اینکه یکی از دهک های درآمدی جامعه زیر خط فقر است و مشکلات مالی اخیر وضعیت را بدتر کرده است، با یادآوری بیانات مرحوم آیت اله هاشمی رفسنجانی گفت: برای تحقق عدالت باید ثروت را توزیع کنیم  و به صورت زیربنایی طوری عمل کنیم که از ابتدا تولید فقر نشود.

رییس شورای شهر تهران ادامه داد: سیاست کلانی که در سطح نظام و حکومت باید برنامه ریزی شود تا از تولید فقر جلوگیری شود سیاست هایی است که باعث ایجاد اشتغال و تولید درآمد می شود و در این مسیر است که تعداد فقرا خود به خود کم شده و تاثیر اساسی بر  آسیب های اجتماعی می گذارد.

هاشمی تاکید کرد: می بینیم که در کشورهای پیشرفته برای تولید شغل، زحمات زیادی کشیده می شود این در حالی است که گاها با برخی نظرات افراطی در کشور به گونه ای عمل می شود نه تنها شغل ایجاد نشده بلکه امکان ایجاد شغل نیز از بین می رود.

رییس شورای شهر تهران تصریح کرد: امروز سهم گردشگری در تولید اشتغال در جهان در حدود ۳۰ درصد است و مشاهده می شود که کشور فرانسه در حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون نفر توریست دارد و در کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای جنوب شرق آسیا نیز آمارهایی مشابه وجود دارد و این موضوع ظرفیتی برای تولید شغل های ارزان را برای آن کشورها ایجاد کرده است.

هاشمی با بیان اینکه ظرفیت های موجود در کشور نشان از آن دارد که می توان به سمت استفاده از موضوع گردشگری پیش رفت اظهار کرد: اما با تغییر سیاست ها در این حوزه می بینیم که نمی توانیم استفاده های لازم را از آن ببریم.

وی تشریح کرد: در حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از اقتصاد کشور در حوزه کشاورزی است که امروز مشکل آب آن را مورد حمله قرار داده است، بخش مالی و مسکن نیز در حال کاهش است و در حالی که گردشگری می تواند ۳۰ درصد از اقتصاد کشور را تامین کند امروز اصلا فعال نیست.

محسن هاشمی افزود:  علت عدم فعال بودن این حوزه به دلیل برخی سیاست ها است که بهانه آن را حفظ ارزش های نظام و انقلاب عنوان می کنند و گاها نظرات افراطی در آنها دیده می شود اما نتیجه ای که از  آن می بینیم از بین رفتن ظرفیت های اشتغال زایی در این حوزه و افزایش روز افزون آسیب های اجتماعی است.

رییس شورای شهر تهران که در نشست مدیریت شهری و آسیب های اجتماعی سخن می گفت اظهار داشت:  اگر بخواهیم به صورت زیربنایی برخورد کنیم باید در سطح کلان به دنبال ایجاد اشتغال باشیم و نقدینگی را به سمت ایجاد اشتغال سوق دهیم که ضرورت آن ایجاد امنیت مالی است این در حالی است که در وضعیت کنونی سرمایه ها به این حوزه می رود اما با یک جمله افراطی این سرمایه گذاری از بین می رود.

وی تاکید کرد: مهمترین درسی که امروز می توان از تجربیات گذشته در حوزه آسیب های اجتماعی گرفت این است که راه حل های ضربتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی نمی تواند آسیب های اجتماعی را کنترل کند چرا که منبع تولید فقر ما قدرتی بیش از این طرح ها را دارد.

هاشمی با بیان اینکه قانون تکلیف مدیریت شهری در حوزه آسیب های اجتماعی را مشخص نکرده است گفت: آنچه تاکنون در این حوزه انجام شده است بسته به علاقه مندی ها بوده است که ضرورت دارد تا گزارشی در خصوص آنها و میزان تاثیری که در حل آسیب های اجتماعی داشته است تهیه شود و شورای شهر نیز آماده فعالیت در این حوزه است.

وی تاکید کرد: البته برایند ها نشان می دهد که آنچه تاکنون در حوزه آسیب های اجتماعی در مدیریت شهری رخ داده است نتوانسته تاثیر گذار باشد چراکه منبع فقر به قدری بزرگ است که این اقدامات نمی توانسته است که تاثیرات لازم را داشته باشد.

هاشمی به تجربیات دیگر کشورها در این حوزه اشاره کرد و گفت: این تجربیات نشان می دهد که دولت و مدیریت شهری به تنهایی نمی تواند در آسیب های اجتماعی موفق عمل کند بلکه ثمن ها و سازمان های مردم نهاد باید در این حوزه ورود کنند.

وی تاکید کرد: البته باید نظارت جدی در این حوزه وجود داشته باشد چرا که می بینیم بسیاری از تخلفات جدی در پشت پرده اینگونه ثمن ها ایجاد می شوند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران به امکانات و بودجه شهرداری تهران برای موضوعات فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز شاهد جهت گیری درستی در این حوزه نیستیم.اگر بخواهیم با این بهمن که روز به روز صدای آن بلند تر می شود مقابله کنیم باید سیاست ها را تغییر داده و برای مردم شغل ایجاد کنیم تا بتوانیم از ایجاد آسیب های اجتماعی جلوگیری کنیم.

وی گفت: البته در شورا نیز باید بررسی کنیم که سیاست های شهر چه تاثیری بر تولید فقر دارد و اصلاحات لازم را در خصوص آنها انجام دهیم.

هاشمی به بازدید اعضای شورای شهر از فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: این فرودگاه در ارتفاع حدود ۱۲۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است و در آمایش سرزمین به عنوان نقطه سوق الجیشی به شمار می رود و ظرفیت آن در ترانزیت مسافر بیش از ۱۰۰ میلیون نفر مسافر است.

وی با اشاره به رفتار افراطی برخی از مسئولان در خصوص برخورد با مسائل فرهنگی به موضوع حجاب گردشگران خارجی در فرودگاه امام خمینی اشاره کرد و افزود: مسافران خارجی که باید تعداد آنها به ۲۰ تا ۳۰ میلیون برسد به دلیل این نگاه افراطی و دلیل آنکه مسئولان نتوانسته‌اند برای حجاب راهکاری بیندیشند، هم اینک به کمترین حد خود رسیده است و لازم است مسئولان سیاست‌های افراطی خود را در حوزه فرهنگی که غیرعقلانی نیز هست کنار بگذارند.

رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر در خانواده های برخوردار آسیب اجتماعی ایجاد شود به احتمال بسیار زیاد مشکل در خانواده برطرف می شود گفت: اگر سیاست های نظام جلوی تولید فقر را بگیرد انگاه است که اقدامات روبنایی می تواند، تظاهرات آسیب های اجتماعی را در شهرها برطرف کرد.

وی ابراز امیدواری کرد تا برای جلوگیری از بهمن آسیب های اجتماعی که هر لحظه صدای آن بیشتر می شود برخوردی عاقلانه شود چرا که این موضوع به کل نظام آسیب خواهد زد.

کد خبر 350905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.