تغییر موضع العبادی تاکتیک است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: حیدرالعبادی با حمایت گروه‌هایی توانست در راس قدرت قرار گیرد که به نوعی با ایران ارتباط دارند و اگر در موقعیت کنونی موضع خود را تغییر نمی داد، چه بسا دیگر نمی توانست در عرصه سیاسی عراق جایگاهی داشته باشد.

پیر محمد ملازهی در گفت‌و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به تغییر موضع حیدرالعبادی در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اظهار کرد: دلایل متفاوتی در این زمینه مطرح است؛ صحبت‌های اولیه وی به نوعی سیاست‌های عراق را در هماهنگی کامل با تحریم های آمریکا نشان می داد که البته در جامعه امروز عراق نمی توانست پشتیبانی احزاب سیاسی، گروه‌های مسلح و به طور کلی افکار عمومی عراق را داشته باشد.

وی افزود: مناسبات اقتصادی ایران و عراق در سطح بالایی است و بسیاری از نیازهای عراق در شرایط کنونی از طریق ایران تامین می شود به عبارت دیگر تجارت بین این دو کشور بیشتر یک سویه است و حجم بالای نیاز عراق به تجارت با ایران، یکی از دلایل عقب نشینی حیدر العبادی است.

ملازهی تأکید کرد: آقای عبادی با حمایت گروه‌هایی توانسته در راس قدرت قرار گیرد و باقی بماند که آن نیروها به نوعی با ایران ارتباط دارند و اگر در موقعیت کنونی موضع خود را تغییر نمی داد، حمایت این گروه ها را از دست می داد و چه بسا دیگر نمی توانست در عرصه سیاسی عراق جایگاهی داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در حقیقت می توان گفت که این تغییر موضع عبادی هم یک نوع تاکتیک است، او می داند که تحریم‌های آمریکا، تمام کشورها و شرکت های بزرگ مرتبط با ایران را مورد هدف قرار خواهد داد، از این رو ممکن است بسیاری از شرکت های غربی سرمایه گذار در عراق، به ویژه در حوزه نفت و انرژی تحت تاثیر تحریم ها از این کشور بروند.

ملازهی افزود: بنابراین العبادی به دنبال تاکتیکی است که این موج را پشت سر بگذارد و بعد دوباره موضعی بگیرد که آمریکایی ها را راضی کند، هرچند باعث نارضایتی ایران خواهد شد.

این کارشناس خاورمیانه تأکید کرد: در شرایط کنونی ایران باید موضع جدید عراق را تقویت کند و با توجه به اهرم‌هایی که در این کشور دارد، البته به گونه ای که دخالت تلقی نشود، سیاست‌های  این کشور همسایه را تعدیل کند.

به گزارش ایمنا، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که در روزهای گذشته گفته بود به خاطر منافع کشورش به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پایبند است، روز گذشته با تغییر مواضع گذشته خود گفت: ما نگفتیم که به تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پایبند هستیم، برخی آن را نادرست نقل کردند، ما گفتیم پایبندی عراق در رابطه با مساله جمهوری اسلامی ایران تنها مربوط به عدم معامله با دلار است و عراق به تمام تحریم‌های آمریکا پایبند نخواهد بود.

وی افزود: دولت عراق اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور برای تجاوز علیه کشورهای همسایه استفاده شود. ایران همسایه ما خواهد ماند و برای تحقق منافع ملت‌مان و زندگی در صلح با همسایه‌های‌مان، سیاست ما با همسایگان سیاست باز خواهد بود.

کد خبر 350886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.