۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
لحظه قطعی به اصفهان آمد

اولین تور نمایشگاهی ایران با ارایه ۱۰۱ عکس سیاه‌وسفید از ۱۰۱ هنرمند عکاس ایران و جهان به اصفهان آمده است تا مفهوم لحظه قطعی "کارتیه برسون" را به نمایش عموم بگذارد و نشان دهد که یک عکس می‌تواند ابدیت را در یک لحظه متوقف کند.

هنر یک مصرف خلاق است و برابری فرصت برای هنرمند و مخاطب پلت‌فورم ۱۰۱، از یک‌سو فرصتی است برای مردم تا به وسیله‌ هنر، زندگی خود را دگرگون کنند و ازسوی دیگر فرصتی است برای هنرمند تا هنرش را به‌صورتی عادلانه در اختیار همگان گذارد و به عبارتی، دموکراتیزه کند.

محمدعلی فاموری کیوریتور اولین تور نمایشگاهی عکس ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: این تور نمایشگاهی ازسوی نهاد هنری پلت‌فرم ۱۰۱ و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شده و شامل ۱۰۱ عکس سیاه و سفید از هنرمندان عکاس ۱۱ کشور جهان است که با موضوع "لحظه قطعی" در معرض دید عموم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هنرمندان عکاس شرکت‌کننده در این نمایشگاه تعداد ۱۰۱ نفر هستند، افزود: از میان ا۱۰ هنرمند عکاس، ۳۳ نفر آنها غیرایرانی هستند. تور نمایشگاهی عکس پلت‌فرم ۱۰۱ در هفت گالری و در هفت نقطه از ایران برگزار می‌شود و گالری متن اصفهان نیز میزبان پنجمین نمایشگاه لحظه قطعی است و سپس دور ششم این تور نمایشگاهی عکس به تهران بازخواهد گشت و در آخرین دور نمایشگاه تا ۲۷ شهریور در گالری آریانای تهران ادامه خواهد داشت و عکس‌های نمایشگاه در معرض فروش قرار می گیرد.

فاموری ادامه داد: سیستم فروش عکس‌ها به صورت حراج است. ما با یک سیستم فروش جدید، این نمایشگاه را برگزار کردیم که در آن تعداد ۱۰۱ عکس از قیمت پایه ۱۰۱ هزار تومان به حراج گذاشته شده است که این قیمت با هر چکشی که زیر اثر می‌خورد ۵۰ هزار تومان به قیمتش افزوده می‌شو؛ یعنی اگر یک اثر تا انتهای برگزاری نمایشگاه یک چکش بخورد همان ۱۰۱ هزار تومان باقی می‌ماند ولی اگر ۲۰ چکش بخورد ارزش آن، یک میلیون و پنجاه هزار تومان می‌شود در حقیقت می‌توان گفت قیمت‌ آثار ثابت نیست، اما قیمت فروش پایه ثابت است.

نمایشگاه‌گردان اولین تور نمایشگاهی ایران ادامه داد: بعد از این که فروش انجام شد و پس از پرداخت سهم هنرمندان، با همکاری گالری‌ها آثار ارایه شده در نمایشگاه در قالب کتاب چاپ و منتشر خواهد شد.

این هنرمند هدف از برگزاری این نمایشگاه را معرفی هنرمندان جوان در کنار هنرمندان شناخته شده ایرانی و خارجی دانست و گفت: آثار گروهی نهاد هنری مستقل پلتفرم ۱۰۱ پیش از این در تعدادی از گالری ها و مراکز هنری تهران به نمایش درآمده است.

فاموری تصریح کرد: موضوع اولین دوره نمایشگاه پلت‌فرم ۱۰۱، "لحظه قطعی" است. لحظه قطعی همان مفهومی است که "هنری کارتیه برسون" هنرمند عکاس فتوژورنالیست آن را ابداع کرد و دور اول این نمایشگاه به یاد او برگزار شده است.

وی تصریح کرد: ما برای ۱۰۱ هنرمند بیانیه، موضوع نمایشگاه و حتی زندگی‌نامه "برسون" را ارسال کردیم و از آنها خواستیم که هر کسی به شیوۀ هنرمندانۀ خودش عکاسی کند و لزوما لازم نیست عکاسی خبری و یا فتوژورنالیستی انجام دهد. به همین خاطر برای در نمایشگاه ۱۰ اثر فتوژرنالیستی داریم ولی بقیه عکس‌ها از شاخه‌های دیگر عکاسی هستند.

فاموری خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه ۱۰۱ عکس سیاه‌ و سفید در اندازه ۱۰ در ۱۵ سانتی‌متر ارایه شده است.

به گزارش ایمنا، در بیانیه نمایشگاه پلت‌فرم ۱۰۱ با موضوع لحظه قطعی، ضمن یادی از "هنری کارتیه برسون" خالق مفهوم "لحظه قطعی" آمده است که "هنری کارتیه برسون فوتوژورنالیسم را ابداع کرده و گسترش داد. او هم‌چنین پیشگام ژانر عکاسی خیابانی است و لحظه قطعی را ثبت کرده است و براین باور بود که کسری از ثانیه وجود دارد که خلاقانه است. هنگامی که شما عکسی را ثبت می‌کنید، چشمان شما ترکیب‌بندی یا بیانی از زندگی را که در برابر شما قرار گرفته، می‌بیند و شما در لحظه‌ای که عکس را ثبت می‌کنید، باید به این موضوع آگاه باشید. این لحظه‌ای است که عکاس به یک خالق تبدیل می‌شود. در عکاسی حتی کوچک‌ترین چیزها می‌توانند بهترین سوژه‌ها باشند و حتی کوچک‌ترین جزئیات می توانند به مهم‌ترین موضوعات تبدیل شوند. "

اولین تور نمایشگاه گروهی عکس پلتفرم ۱۰۱ با موضوع "لحظه قطعی" ازسوی نهاد هنری مستقل پلت‌فرم ۱۰۱ و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی در گالری متن اصفهان برگزار شده و نمایشگاه‌گردان آن محمدعلی و رضا فاموری هستند. محمدعلی فاموری هنرمند عکاس، متولد سال ۱۳۶۸ در دهلی و دانش‌آموخته کارشناسی عکاسی از دانشگاه هنر تهران و کارشناس‌ارشد مدیرت فرهنگی از دانشگاه آزاد است که چند سالی است در شاخه هنر فتومدیا پینتینگ فعالیت می‌کند. وی شرکت و حضور در چندین نمایشگاه گروهی داخلی و خارجی را در کارنامه هنری خود دارد.

علاقه‌مندان برای بازدید از اولین تور نمایشگاه گروهی عکس با موضوع "لحظه قطعی" می‌توانند تا هفتم شهریورماه ساعت ۱۷ تا ۲۰ به گالری متن، واقع در نشانی آبشار اول، پلاک ۲۵ مراجعه کنند؛ ضمن اینکه اطلاعات بیشتر درباره این نمایشگاه در نشانی اینترنتی آنplatform-۱۰۱.com  اورده شده است.

کد خبر 350880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.