وظیفه یگان حفاظت چیست؟/موافقت با جذب آتش نشان زن در اصفهان

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در رابطه با بناهای تاریخی شهر اصفهان گفت: براساس شرح وظایف میراث فرهنگی، این سازمان یک یگان حفاظت دارد و باید حیطه کاری آن مشخص باشد؛ البته برای ما فرق نمی‌کند که ساختمان میراثی یا غیر میراثی است، ما سعی می‌کنیم در اسرع وقت در محل حاضر شویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن گلابی ظهر امروز در نشست خبری سه شنبه ها با رسانه با شعار "پاسخگویی در مسیر امید" به اهمیت شغل آتش‌نشانان در شهر اشاره و اظهارکرد: زمینه عملیات‌ آتش‌نشانی گسترده است، اما سوال این جا است که آیا تاکنون توجه شده که یک آتش‌نشان چه وظایفی دارد و جایگاه او در جامعه چیست؟ آیا مردم شرح وظایف یک آتش‌نشان را می‌دانند و یا با یک آتش‌نشان از نزدیک صحبت کرده‌اند؟

وی افزود: در قالب برگزاری مانور شهری طی روزهای اخیر از شهروندان خواستیم جملاتی درباره آتش‌نشان عنوان کنند، در این مسابقه یکی از شهروندان بر روی کاغذی نوشته بود «آتش نشان جان می‌دهد تا من جان ندهم». یک آتش‌نشان باید در بُعد روانشناسی نیز تبهر کافی داشته باشد تا چنان‌چه فردی از نظر روحی مشکلی داشت با قدرت بیان و روان‌شناسی حالات روحی فرد بتواند او را نجات دهد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه یک آتش‌نشان باید به مسایل پزشکی آگاه باشد و بتواند تا زمان رسیدن اورژانس اقدامات لازم را انجام دهد، تصریح کرد: یک آتش‌نشان باید آگاه به عملیات‌ امداد در کوهستان باشد، ضمن اینکه آتش‌نشان امانتدار مردم است و هنگامی که برای اطفاء یا رفع حادثه وارد یک منزل مسکونی شده و  جان، مال و ناموس مردم در اختیار او قرار می‌گیرد، باید با امانتداری کامل رفتار کند.

گلابی ادامه داد: آتش‌نشان باید در عین حال احساساتی و ابراز همدلی با آسیب دیدگان را داشته باشد و با شجاعت به جنگ حوادث و آتش برود.

آتش نشانان، فرشتگان نجات

وی با بیان اینکه آتش‌نشانان، فرشتگان نجاتی هستند که به درجه تعالی بندگی رسیدهاند چرا که با به خطر انداختن جان خود سعی دارد جان دیگران را نجات دهند، گفت: آن‌چه که شغل یک آتش‌نشان را از سایر شغل‌ها مستثنی می‌کند، عشق و علاقه افراد به این شغل است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ ایستگاه آتش نشانی در شهر اصفهان فعال است، اظهارکرد: در طرح پهنه‌بندی خطر که در حال تکمیل است، میزان خطرپذیری نقاط مختلف و نقاطی که نیاز به تقویت دارد از نظر ایمنی مورد بررسی قرار گرفته است.

جذب ۱۷۹ آتش نشان در اصفهان

گلابی با اشاره به تقویت نیروهای انسانی و متخصص در آتش‌نشانی اصفهان تصریح کرد: در صدد جذب نیروهای جوان و توانمند در سازمان هستیم، ضمن اینکه به تازگی موافقت جذب نیروی کارآمد از بدنه شهرداری اخذ شده است.

وی افزود: چهار هزار آتش‌نشان در کشور به کارگیری خواهند شد که سهم آتش‌نشانی اصفهان از این تعداد ۱۷۹ نفر است، منتظر صدور مجوز هستیم تا آزمون‌های مربوطه را برگزار کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از اقدامات مورد توجه سازمان ایجاد مرکز تحقیقات و آموزش و پژوهش است، گفت: قصد داریم با شیوه پیشرفته و نوین فعالیت‌ها را انجام دهیم در این راستا همچنین تکمیل آزمایشگاه آتش‌نشانی یکی از مهمترین اهداف سازمان است تا چنان‌چه حادثه ای اتفاق افتاد دلیل آن به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد.

گلابی ادامه داد: باید تجهیزات آزمایشگاه آتش‌نشانی خریداری و راه اندازی شود، البته اگر بخش خصوصی برای سرمایه گذاری آمادگی خود را اعلام کند، استقبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه آتش نشانی در سه معاونت عملیات، مالی اداری و آموزش و ایمنی فعالیت می‌کند، گفت: اطفاء و نجات در بخش عملیات، ایمن‌سازی و بازدید از ساختمان‌ها و تایید ایمنی ساختمان در معاونت آموزش و پیشگیری و در بخش مالی و اداری جذب نیرو بر اساس چارت سازمانی انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: موضوع رفاه کارکنان آتش‌نشانی مورد توجه قرار گرفته و اردوهای یک‌روزه تفریحی آتش‌نشانان همراه با خانواده‌ های آنها به صورت درون و برون استانی برگزار خواهد شد، در واقع درصدد هستیم زمینه نشاط و شادی که در روحیه آتش نشانان بسیار تاثیر گذار است را برای آنها فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های لازم برای احداث ایستگاه‌های جدید در شهر انجام شده است و به زودی با همکاری مدیران مناطق ۱۵ گانه چند ایستگاه جدید افتتاح خواهد شد، گفت: ظرف چند روز آینده از تجهیزات به روز سازمان همچون هفت ست امداد و نجات هولماترو، نردبان ۴۰ متری و تعداد ۱۵۰ دستگاه تنفسی رونمایی و در اختیار آتش نشانان قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: نمی‌توان ادعا کرد دستگاه‌ها و تجهیزات آتش‌نشانی اصفهان به روز است، زیرا هر روز تکنولوژی‌ها در حال پیشرفت است.

برای ایمن سازی ساختمان ها کوتاه نمی‌آییم

گلابی در خصوص ایمن سازی ساختمان های شهر اظهارکرد: در زمینه ایمنی ساختمان ها کوتاه نخواهیم آمد، سعی داریم موارد را به صورتی مورد توجه قرار دهیم که رضایت‌مندی مردم حاصل شود.

وی با اشاره به روند ایمن‌سازی ساختمان‌های میراثی شهر تصریح کرد: در برخی از ساختمان های میراثی یگان حفاظت وجود دارد، اما اگر شرح وظیفه حراست این است که مامور مربوطه با یک خودرو سری به ساختمان بزند تا بداند آیا ساختمان پا بر جا بوده یا خیر، این روند قابل قبولی نیست، لذا باید به این نکته اشاره کرد که در صورت اطلاع حریق یا حادثه در ساختمان‌های میراثی و تاریخی شهر همچون سایر ساختمان‌ها آتش نشانان در اسرع زمان به محل حادثه اعزام می شوند.

گلابی ادامه داد: گاهی اطفاء یک ساختمان باید به صورت تخصصی انجام شود، اگر ساختمانی میراثی باشد و یگان حفاظتی داشته باشد، اطفاء حریق و حادثه در آن نیز به صورت تخصصی انجام خواهد شد.

آتش نشانان زن نیاز صددرصدی شهر

وی با اشاره به فعالیت آتش نشانان زن گفت: در خصوص به کارگیری آتش‌نشانان زن بسیاری از مسایل باید به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد، البته این موضوع مورد موافقت شهردار اصفهان قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: به کارگیری آتش‌نشانان زن نیاز صد در صد شهر است، از نظر شرعی، حقوقی و انسانی نیز وجود آتش نشان بانو در آتش نشانی لازم و ضروری است چرا که در برخی حوادث، خانواده‌ای دچار بحران‌های پساحادثه شود که به حضور یک آتش نشان زن نیاز باشد.

وی با تاکید بر اینکه بانوان مانند آقایان در بخش‌های امدادی و نجاتی توانمند هستند، گفت: در حال حاضر آتش‌نشانان زن در استانهای همدان، البرز و تهران فعال هستند، امید است در آینده نزدیک با توجه به موافقت شهردار اصفهان شاهد فعالیت آتش‌نشانان زن در اصفهان نیز باشیم.

گلابی با اشاره به موفقیت‌های آتش‌نشانی اصفهان تصریح کرد: نخستین آتش‌نشانی که به قله هیمالیا صعود کرد و همچنین نخستین قهرمان یخ نوردی دنیا از نیروهای آتش نشانی اصفهان است.

آمار ساختمان های ناایمن شهر را نداریم

وی تصریح کرد: در دنیا پهبادهایی برای اطفاء حریق ساختمان‌های بلند مرتبه استفاده می شود، همچنین خودروهای اطفاء حریق، لوله‌های انتقال آب یا نازل‌ها و حتی لباس‌های حریق، دستگاه های تنفسی تغییر و پیشرفت کرده، بنابراین آتش نشانی اصفهان نیز باید به این تجهیزات دست پیدا کند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به ساختمان‌های ناایمن شهر، تصریح کرد: نمی‌توان آماری از ساختمان های ناایمن شهر ارایه کرد، اما سازمان تمام سیستم‌های اطفاء حریق و ایمنی ساختمان‌ها را بازدید می‌کند، البته گاهی اوقات زمانی که فرد پایان کار را می‌گیرد، دیگر اعتنایی به پیگیری و تداوم ایمنی ندارند، از این رو باید بازدید دوره‌ ای انجام شود. 

گلابی اضافه کرد: در نظر داریم چنان‌چه نیروهای مورد نیاز ما تامین شود یا با به کارگیری افراد تحصیل‌کرده در سطح شهر اصفهان، امکان تهیه چک لیست‌هایی از ساختمان‌های شهر تهیه و در زمان کوتاهی آسیب‌شناسی لازم انجام شود.

وی با بیان اینکه چندین کیلومتر از بازارهای قدیمی میدان امام(ره) نیز باید ایمن سازی شود، گفت: تعداد چهار دستگاه خودرو نردبان در چهار منطقه آتش‌نشانی تقسیم‌بندی و مستقر شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در رابطه با بناهای تاریخی شهر اصفهان گفت: براساس شرح وظایف میراث فرهنگی، این سازمان یک یگان حفاظت دارد و باید حیطه کاری آن مشخص باشد؛ البته برای ما فرق نمی‌کند که ساختمان میراثی یا غیر میراثی است، ما سعی می‌کنیم در اسرع وقت در محل حاضر شویم، اما می خوام بدانم که وظیفه یگان حفاظت چیست آیا صرفا بازدید مقطعی از بناها است؟

وی افزود: ساختمان های میراثی تجهیزات اطفاء خاص و تخصص نیاز دارد و یگان حفاظت موظف است از بناها حفاظت کند که اتفاقی رخ ندهد.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه افراد هنگام خرید ساختمان و نقل و انتقالات استعلام لازم درباره اینکه ساختمان پایان کار دارد یا خیر را باید انجام دهند، گفت: شهروندان به هیچ عنوان نباید ساختمانی که پایان کار ندارد را خریداری کنند.

گلابی در خصوص میزان رضایتمندی شهروندان از فعالیت‌های سازمان آتش نشانی اظهارکرد: نظرسنجی های انجام شده در چهارماهه اخیر نشان داده که ۹۵ درصد مردم خدمات آتش‌نشانی را بسیار مطلوب و پنج درصد خوب ارزیابی کردند.

۸۰ حادثه حبس در آسانسور طی یک روز

وی گفت: با توجه به قطعی برق آمار حبس در آسانسور افزایش چشمگیری داشته است به طوری که به ۸۰ مورد در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه تلفن ۱۲۵ آتش نشانی اصفهان روزانه به صورت میانگین دو هزار مرتبه زنگ می‌خورد، تصریح کرد: خوشبختانه فرهنگ مردم آن‌چنان ارتقاء یافته که آمار تماس‌های مزاحمت تلفنی این سازمان کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اطفاء ۹۴۵ حریق در سه ماهه اول سال جاری گفت: در این حوادث پنج آتش نشان مصدوم شدند، همچنین ۲۲۳ از شهروندان مصدوم و تعداد ۲۰ نفر از شهروندان نیز جان خود را از دست دادند.

گلابی زمان رسیدن نیروهای آتش نشان به محل حادثه را چهار دقیقه و ۱۵ ثانیه اعلام و تصریح کرد: برای ایمن سازی کوه صفه نیز اکیپ خبره‌ای متشکل از کوهنوردان حرفه ای در ایستگاه ۱۲ مستقر شده‌اند.

کد خبر 350825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.