هیدروپونیک تنها راه نجات کشاورزی در خشکسالی

عضو انجمن هیدروپونیک ایران گفت: سیستم کشاورزی آبگشت با صرفه جویی هفتاد درصدی در مصرف آب تنها راه نجات کشاورزی در شرایط خشکسالی است.

هیدروپونیک یا آبگشت شیوه کشت بدون استفاده از خاک است. در این نوع کشت متخصصان نیازهای غذایی گیاه را اندازه‌گیری کرده و به جای خاک با استفاده از آبی که به گیاه داده می‌شود با افزودن عناصر ماکرو و میکرو و نگهداشتن گیاه توسط مواد نگهدارنده بی‌اثر عملاً نیاز به خاک منتفی می ‌شود.

بهنام شریبانی، عضو انجمن هیدروپونیک درباره این شیوه از کشت به خبرنگار ایمنا گفت: سیستم هیدروپونیک در دو مدل باز و بسته اجرا می شود که با اجرای مدل بسته بیش از ۷۰ درصد در مصرف آب صرفه صرفه جویی خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر از سیستم باز در ایران بیشتر استفاده می شود که در این مدل نیز مصرف آب به طرز چشم گیری کاهش می یابد.

این کارشناس کشاورزی اظهار کرد: سیستم هیدروپونیک تنها راه برون رفت از مشکل فعلی آب است، کشاورزان با سرمایه گذاری در هیدروپونیک می توانند در کمترین زمان به بازده بالایی برسند؛  برای مثال در ارومیه زمینی به وسعت دو هزار و ۲۰۰متر مربع با فقط یک تانکر آب زیرکشت رفته است.

عضو انجمن هیدروپونیک ایران با اشاره به استفاده کشور اسپانیا از این تکنولوژی گفت: منطقه بیابانی آلمریا در اسپانیا با استفاده از این روش زیر کشت رفت و در حال حاضر کل نیاز اروپا به محصولات کشاورزی را تامین می کند.

وی درباره نمونه های کارشده در ایران اظهار کرد: کشاورزان با استفاده از آبگشت در ایران محصولاتی مانند گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای و لیموترش پرورش داده اند و توانسته اند با صادرات این محصولات به سود خوبی برسند.

شربیانی میزان سرمایه گذاری برای هرمتر مربع از اجرای این شیوه کشاورزی را ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومان ارزیابی کرد و گفت: هزینه با توجه به نوع محصول متفاوت است و دوام تجهیزات این روش نیز حداقل هفت سال است.

کد خبر 350809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.