۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸
 "کوران" را از دست ندهید

چگونه می‌شود در دنیا زندگی کرد، اما با مفاهیم بنیادی ساختارش، دست و پنجه نرم نکرد! این روزها تئاتری بر روی صحنه اصفهان به اجرا درآمده تا این مفاهیم را فلسفی‌تر از آنچه که می‌پنداریم به نمایش بگذارد.

به گزارش ایمنا، اگر ممکن است با یک بار خواندن کتاب "بیشعوری"به مفاهیم ارزشمند آن پی‌ببریم، نمایش کوران را باید چندین بار ببینیم تا بتوانیم تعاریفش را باور کنیم، چرا که کوران زیربنای تئوری محکمی دارد. باخوانش متن اصلی این اثر، می‌توان به هدف نویسنده از بیان تعاریف متفاوتی از یک موضوع پی‌برد، اما بیان شعارگونۀ آن در نمایش، گاهی ممکن است مخاطب را دچار القای تعاریف کند. استفاده از راهکارهای نوین برای غنای زیبایی شناسی نمایشی اثر، نشان از به‌روز بودن تیم طراحی و کارگردانی است که این خود به تنهایی یکی از نقاط قوت این نمایش است.

روایت تمامی تعاریفی که در دنیای امروز تحریف شده‌اند و برخی آدمها آن‌ها را به نفع خود تغییر داده اند، آن‌هم توسط یک کشیش، می‌تواند به مخاطب اجازه تفکر بدهد. در ارایه این تعاریف، مکث‌هایی به‌اندازۀ بازی به مخاطب، زمان بیشتری برای تعمق می‌دهد، اما با وجود گروه زنده موسیقی و ایجاد صدای یک تک‌نت در این مهم، مخاطب را از جای می‌پراند تا از تفکراتش خارج و به تماشای ادامه نمایش وا دارد. سعی کارگردان در ایجاد این تلنگرها بسیار نمایان است.

درست مانند تئاتر "گلوب" که پسر بچه ‌ای جذاب و خوش صورت به دنبال اسبان می‌دود، تا راهش را بیابد، در نمایش کوران نیز، دخترکی که قرار است به دنیا بیاید، به دنبال کوران می‌دود تا رازهای نهفته در دنیای زمینی برایش آشکار شود.

در سرتاسر نمایش، کوران به دنبال کشیشی می‌گردند که بارها و بارها نجاتشان داده است وشاید درگیر روزمرگی‌شان کرده است. کشیش مرده و حالا همه دچار روز مرگی شده اند.

تا زمانی که در سالن نمایش هستیم حس راه رفتن روی خط‌های زرد پیاده روهای شهر را داریم که ما را وادار می‌کند تا حس متفاوتی داشته باشیم. همان‌جایی که تعاریف را یکی پس از دیگری از زبان کشیش می‌شنویم تا مانند سیلی‌های محکمی بر صورتمان بخورد و ما را محکوم به نوعی دیگر از تفکر و نگاه به مسایلی همچون عادت، انتظار، مرگ، تولد، خیالات، تنهایی و بسیاری دیگر کند. در اصل کشیش آمده تا مبین تعاریف اشتباه دنیوی از مفاهیمی چون اگزیستانسیالیسم، عشق، عادت، دروغ و موارد این‌چنین باشد و بازیگران فرم این نمایش، تصویرگر آنها هستند تا در ذهن مخاطبان جایی بیش از کلام را اشغال کنند.

ردپای تبحر کارگردان در همراه کردن مخاطب با خود در جای جای نمایش به چشم می‌خورد که اگر از ابتدا تا انتهای نمایش، ردپاها را دنبال کنیم در نهایت به استفاده از سبکی متفاوت در اجرای نمایش می‌رسیم. با توجه به تعداد زیاد بازیگران این نمایش و حرکات دقیقی که هرکدام دارند، مخاطب این نمایش، به هرگوشه‌ای از صحنه که نگاه می‌کند چیزی برای دیدن دارد که این موضوع از طراحی و اجرای دقیق حرکات حکایت دارد.

"کوران" را نباید از دست داد، چرا که می‌تواند روشنگر افق‌هایی بلند در سبک‌های تئاتری امروزی باشد.

تئاتر "کوران" از چهارم مردادماه تا دوم شهریورماه، ساعت ۲۰:۳۰ در سالن اصلی تالار هنر اصفهان و با درخشش بیش از ۳۰ بازیگر به روی صحنه می‌رود.

کد خبر 350808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.