از سنجاق پروانه‌ها تا اسب بالدار

پروانه‌های سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بال‌هایشان را به اسب سفیدی قرض داده‌اند تا اسب بالدار رویای کودکی‌هایمان از هشتم تا ۱۴ شهریورماه بر فراز اصفهان به پرواز درآید و یک دنیا کودکی را در شهر گنبدهای فیروزه ای پخش کند.

به گزارش ایمنا، پرواز پروانه‌های جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان از سال ۱۳۶۱ آغاز شده است و از همان سال هنرمندان تلاش کردند تا این جشنواره هر چه بیشتر رنگ و بوی کودک و نوجوان را بگیرد، پوستر این جشنواره نیز گویای این مطلب است چرا که هر چه رو به جلو حرکت کرده کودکان را در متن کار خود قرار داده است. در این گزارش به پوسترهای سی و یک جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان نگاهی می‌کنیم تا با جشنواره و رنگ و بوی آن در سی و یک دوره آشنا شویم.

نخستین دوره

اولین گامی که این جشنواره برداشت زیر سایه جشنواره فیلم فجر بود و از ۱۲ تا ۲۲ بهمن در سال ۱۳۶۱ برگزار شد.

دومین دوره

در بهمن ۱۳۶۲ بار دیگر جشنواره فیلم کودک و نوجوان صحنه‌ای برای رقابت میان هنرمندان این عرصه شد.

سومین دوره

۱۲ تا ۲۲ سال ۱۳۶۳ جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان به عنوان زیر مجموعه‌ای از جشنواره فجر جای خود را در میان مخاطبان باز کرد، اما گویا پوسترهای این جشنواره قالب خود را عوض نمی‌کردند و همچنان لوگوی جشنواره به فجر سنجاق شده است.

چهارمین دوره

چهارمین دوره جشنواره کودک و نوجوان آخرین سالی است که این جشنواره پروانه‌های خود را در جشنواره فجر پرواز می‌دهد و آخرین سنجاقی که دو جشنواره را در یک پوستر متصل می‌کند.

پنجمین دوره

پنجمین دوره این جشنواره ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۸ برگزار شد و گرافیک پوستر نشان می‌دهد که این جشنواره پس از چهار سال تغییر اساسی داشته است و جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از سایه جشنواره فیلم فجر بیرون آمد.

ششمین دوره

سال ۱۳۶۹ اولین تغییرات زمانی و مکانی بر این جشنواره تحمیل شد و جشنواره از ۱۳ تا ۲۰ آبان در اصفهان برگزار شد و کودکان با بال‌های رنگین خود بر فراز گنبدهای فیروزه ای پرواز کردند.

هفتمین دوره

سال ۱۳۷۰ جشنواره از ۱۴ تا ۲۰ مهر ماه و باز هم در اصفهان برگزار شد و رنگ و طرح پوستر هفتمین جشنواره نشان می‌دهد این جشنواره هر چقدر گام‌های رو به جلویی بر می‌دارد بیشتر رنگ و بوی کودکان را می‌گیرد.

هشتمین دوره

هشتمین دوره از جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان ۱۱ تا ۱۷ مهر ماه ۱۳۷۱ در اصفهان برگزار شد در این دوره فیلم‌هایی چون "شرم"، " خمره" و " چکمه" خوش درخشیدند.

نهمین دوره

آغاز نهمین دوره این جشنواره در حالی است که باز هم اصفهان زمان جشنواره را تغییر داده است و در سال ۱۳۷۲ از ۲۰ تا ۲۶ شهریور پروانه‌ها به دست کودکان به آسمان رها شدند.

دهمین دوره

سال ۱۳۷۳ جشنواره کودکان و نوجوانان دهمین دوره خود را باز در آبان ماه برگزار کرد و ۲۱ تا ۲۷ آبان فرشته‌های کوچک مخاطب سینما شدند.

یازدهمین دوره

یازدهمین دوره جشنواره ۸ تا ۱۴ مهر ماه ۱۳۷۴ در اصفهان برگزار شد و فیلم‌های "خدا می آید"، " امیل و کارآگاهان" و " شاخ گاو" از به یاد ماندنی‌ها در این سال شدند.

دوازدهمین دوره

جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان کودک در دوازدهمین دوره خود باز هم بار سفر می‌بندد و به شهر کرمان کوچ می‌کند.

سیزدهمین دوره

در دوره سیزدهم، جشنواره به محل تولد خود شهر تهران باز گشت و از ۱۲ تا ۱۶ بهمن ۱۳۷۷ میزبان کودکان و نوجوانان شد.

چهاردهمین دوره

اصفهان دوباره در چهاردهمین سال برگزاری جشنواره در مهر ماه ۱۳۷۸ پرواز پروانه ها را به تماشا می‌نشیند.

پانزدهمین دوره

۲۳ تا ۲۹ مهر ماه ۱۳۷۹ پانزدهمین دوره جشنواره در اصفهان برگزار شد در این سال حسین پاکدل دبیری جشنواره را بر عهده داشت و «زمانی برای مستی اسب ها» به کارگردانی بهمن قبادی بهترین فیلم بلند این سال در سینمای ایران شناخته شد.

شانزدهمین دوره

در سال مهر ماه ۱۳۸۰ خاتون شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان اصفهان دستانش پر از پروانه شد و این دوره فیلم "نه یک نفر کمتر" در بخش بین‌المللی مورد توجه داوران قرار گرفت.

هفدهمین دوره

هفدهمین دوره جشنواره باز هم در مهر و باز در اصفهان برگزار شد فیلم "فرشته کوچک" از کشور سریلانکا بهترین جایزه بازیگری را دریافت کرد.

هجدهمین دوره

مهر سال ۱۳۸۲ جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان به هجدهمین دوره خود در اصفهان رسید و جشنواره در دو بخش‌ مسابقه‌ سینمای ایران‌ و بین‌الملل‌ با حضور نمایندگان‌ سینمایی از ۲۸ کشور جهان‌ برگزار شد.

نوزدهمین دوره

اسدالله اعلایی، پوران درخشنده، کامبوزیا پرتوی، مجتبی راعی و نغمه ثمینی در نوزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در مهر ماه ۱۳۸۳هیات داوران مسابقه سینمای ایران بودند.

بیستمین دوره

۱۳۸۴ اصفهان میزبان بستمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان بود. پروانه زرین بهترین فیلم به رسول صدرعاملی برای فیلم "دیشب باباتو دیدم، آیدا" تعلق گرفت.

بیست و یکمین دوره

پس از دو سال ۱۰ تا ۱۴ اردیبهشت۱۳۸۶ دوباره جشنواره با تغییری دیگر روبرو می شود و همدان این بار پروانه ها را رها می کند.

بیست و دومین دوره

بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان یکم تا پنجم تیر ماه برگزار شد و این دوباره آغازی برای تغییرات زمانی این جشنواره شد.

بیست و سومین دوره

۱۱ تا ۱۵ مرداد همدان میزبان بیست و سومین دوره جشنواره بود در آن سال ۸۸ داور کودک و نوجوان از استان‌های کشور، و ۱۴ کودک و نوجوان از کشورهای مختلف در بخش‌های رقابتی جشنواره را به عنوان داوران کودک و نوجوان داخلی و بین‌الملل عهده‌دار شدند.

بیست و چهارمین دوره

بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان باز هم همدان میزبان بود و در این سال پروانه زرین بهترین اثر پویانمایی بلند به "پرندگان یاسمن" به کارگردانی سولافا حجازی از کشور سوریه داده شد.

بیست و پنجمین دوره

و بار دیگر چمدان جشنواره در اصفهان باز شد و بیست و پنجمین دوره جشنواره در آبان ماه سال ۹۰ برگزار شد.

بیست و ششمین دوره

بیست و ششمین دوره جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان مهر ماه ۱۳۹۱ به میزبانی شهر اصفهان برگزار شد.

بیست و هفتمین دوره

۱۵ تا ۱۹ مهر ۱۳۹۲ اصفهان بار دیگر میزبان جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان بود و بیست و هفتمین دوره در این سال برگزار شد.

بیست و هشتمین دوره

بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مهر ماه ۱۳۹۳ به میزبانی شهر اصفهان برگزار شد و علیرضا شجاع نوری دبیری این جشنواره در این سال بر عهده داشت.

بیست و نهمین دوره

بیست و نهمین دوره در سال ۱۳۹۴ همدان میزبان جشنواره بود و این آخرین سالی بود که پروانه‌ها آسمان همدان را رنگی می‌کردند.

سی امین دوره

سال ۱۳۹۶ آمدن دوباره پروانه‌ها به اصفهان شادی آور بود و خبر خوشی که به همراه داشتن این بود که جشنواره در اصفهان ماندگار خواهد شد این پایان سفرهای جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان به استان‌های دیگر پس سی سال بود.

و اما... سی و یکمین دوره

سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به میزبانی اصفهان از ۸ تا ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ برگزار می شود.

پوستر جشنواره سی و یکم دیدگاه جدیدی به این جشنواره دارد و پروانه‌ها را به دست باد سپرده است تا با اسب خیال به دنیایی پر از رنگ و خاطره پرواز کند؛ این نگاه جدید از دیدگاه "وحید شریفی" طراح این پوستر، نیاز جشنواره بود تا تغییری در روند پوسترها ایجاد شود و استفاده از اسب، میدان نقش جهان و نقوشی که در اسب و لباس بچه ها به کار برده شد باعث شده است که این طرح میزبان جشنواره را به خوبی معرفی کند. حضور کودکان با رنگ پوست‌های متفاوت از حضور جهانی کودکان در کنار هم در این جشنواره حکایت دارد. این پوستر با اینکه نقدهایی را به همراه داشت اما توانست بال‌های پروانه را اینک با پرواز اسب به نمایش بگذارد.

کد خبر 350799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.