چه میزان نمک برای سلامت قلب مضر است؟

نمک زیاد یکی از عواملی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. اما دقیقا چه مقدار نمک برای قلب مضر است؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف میزان زیاد سدیم، منجر به بروز طیف وسیعی از مشکلات قلبی عروقی نظیر فشار خون بالا می‌شود. به گفته سازمان جهانی بهداشت، افراد نباید روزانه بیش از ۲ گرم سدیم مصرف کنند که این میزان برابر با حدود ۵ گرم نمک در روز است.

همچنین انجمن قلب آمریکا مصرف روزانه بیش از ۲.۵ گرم سدیم را توصیه نکرده و مصرف ایده آل سدیم برای یک فرد بزرگسال بالغ را ۱.۵ گرم در روز می‌داند. اما گروهی از محققان دانشگاه مک مستر (McMaster) کانادا، دانشگاه Health Sciences همیلتون در کشور کانادا و همچنین محققان ۲۱ موسسه بین المللی دیگر اعتقاد دارند که این محدودیت‌ها لزومی ندارند.

پژوهشگران برای ارزیابی اینکه چه مقدار سدیم برای قلب مضر است، داده‌های ۹۴ هزار فرد با محدوده سنی ۷۰-۳۵ سال را مورد بررسی قرار دادند. شرکت کنندگان این تحقیق از ۱۸ کشور مختلف بوده و داده‌های آن‌ها در بازه زمانی ۸ سال گردآوری شد. اندرو منت، یکی از اعضای گروه تحقیق می‌گوید: "بنا بر پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت، مصرف روزانه کمتر از ۲ گرم سدیم که معادل یک قاشق چایخوری نمک است، یک مقیاس پیشگیری‌کننده در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب می‌شود."

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد که ما می‌توانیم در مورد مصرف نمک، کمی آسان‌تر و بدون ترس از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی عمل کنیم. به گفته محققان مصرف زیاد سدیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، اما این موضوع در جوامعی صدق می‌کند که افراد بالغ بیش از ۵ گرم در روز سدیم مصرف میکنند که حدود ۲.۵ قاشق غذاخوری نمک است.

خبر دلگرم کننده اینکه کمتر از ۵ درصد از شرکت کنندگان که مصرف سدیم آن‌ها بیش از ۵ گرم بود از کشورهای توسعه یافته بودند، اما در بیشتر کشورها میزان متوسط مصرف سدیم ۵-۳ گرم و حدود ۱.۵ تا ۲.۵ قاشق چایخوری نمک در روز بود. همچنین نتیجه بررسی‌های صورت گرفته نشان داد مصرف سدیم در میان چینی‌ها بالا است و در واقع ۸۰ درصد آن‌ها بیش از ۵ گرم در روز، سدیم مصرف می‌کنند؛ به همین ترتیب، ارتباط مستقیم میان مصرف نمک و ابتلا به بیماری‌های جدی قلبیعروقی نظیر حمله قلبی و سکته مغزی در چینی‌ها بیشتر مشاهده شده است.

اندرو منت خاطرنشان می‌کند:" افراد به منظور حفظ سلامت قلب خود می‌توانند مصرف نمک خود را به راحتی اصلاح کرده و تغییرات کوچکی در رژیم غذایی خود ایجاد کنند. برای مثال مصرف میوه، سبزیجات و غذاهای طبیعی را که در آن‌ها میزان بالایی پتاسیم وجود دارد افزایش دهند."

کد خبر 350798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.