نقاشان ایران، گوهری پنهان را آشکار کردند

این روزها خانه صفوی میزبان روستای "خرانق" شده و شگفتی‌ها و زیبایی‌های شهر یزد را در پایتخت فرهنگ و هنر به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایمنا، "خرانق" روستایی در ۸۵ کیلومتری شهر یزد است و همگان این روستا را زادگاه خورشید در سرزمین ایران می‌دانند. شاید به همین خاطر است که برای خانه صفوی گرما و نور خورشید را به ارمغان آورده است، ارمغانی که با ۴۵۰۰ سال تاریخ و فرهنگ همراه است.

در میان تاریخ و فرهنگ غنی کشورمان، خرانق یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین روستاهایی است که می‌توان از آن نام برد. ساختمان‌های چند طبقه با قدمتی تاریخی از شگفتی‌های خاص این روستا است. از خاص‌ترین و زیباترین بناهایی که در روستای خرانق بوم سفید  همچون گلوبندی طلایی جلوه‌گر است، در خانه صفوی به نمایش در آمده... این بناها شامل قلعه، کاروانسرا، پل و منارجنبان خرانق است...

این آثار در سفر سه روزه عده ای از انجمن هنرمندان ایران به خرانق بر سپیدی بوم‌ها نقش بسته‌اند... مهناز جاوی، میترا شیرکوبیان، میترا صمدی، شهریار صمصام، هما کشاورزی شهربابکی، الهام نفیسی‌فر و سارا بافتی زاده برای به تصویر کشیدن خرانق در این نمایشگاه قلم زده‌اند. 

ایرانیان خرانق را نمی‌شناسند

در این میان، شهریار صمصام نقاش پیشکسوت اصفهان که ازجمله نقاشانی است که آثار وی از خرانق در خانه صفوی نمایش داده شده با بیان این که تاریخچه این روستا به ۱۵۰۰ سال پیش از حضرت موسی باز می‌گردد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خرانق یا خورنق(زادگاه خورشید) روستایی شگفت انگیز است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه نخستین نماشگاهی نیست که با موضوع روستای خرانق برگزار می‌کنیم، تصریح کرد: در مجموع ۵۰ هنرمند از تهران و اصفهان به مدت سه روز و چهار شب در این روستا مشغول به کار بودند تا بتوانند این نمایشگاه‌ها را برگزار کنند. پیش از این نیز نمایشگاهی در تهران با همین موضوع برگزار شده است.

این نقاش با اشاره به تاثیر برگزاری نمایشگاه‌هایی با موضوع خرانق گفت: این نمایشگاه‌ها می‌تواند معرف خرانق به ایران باشد. در مدتی که در این روستا مشغول نقاشی بودم اتوبوس های گردشگری بسیاری از کشورهای مختلف برای دیدن این روستا آمدند، اما هیچ اتوبوس ایرانی برای بازدید از این روستا نیامد، ایرانیان خرانق را نمی‌شناسند. با نقاشی کشیدن از این روستا خواستیم تا جواهری که از آن دو نمونه دیگر بیشتر وجود ندارد را به ایران معرفی کنیم.

صمصام که با تکنیک اکریلیک نقاشی‌های روستای خرانق را کشیده است، با بیان این که تا کنون همیشه نقاشی‌هایش ذهنی بوده‌اند، گفت: تجربه خوبی در روستای خرانق کسب کردم. من در این روستا شگفتی را در چهره گردشگران خارجی می‌دیدم. شگفتی و انرژی خاصی در خرانق وجود داشت که توریست‌ها گاهی فراموش می‌کردند عکس بگیرند.

ارزش خرانق از اهرام مصر بیشتر است

هم‌چنین محمد رضا قانعی معمار برجسته اصفهانی که دوبار موفق به دریافت جایزه ویژه یونسکو در زمینه معماری شده است، در خصوص برگزاری این نمایشگاه گفت: شاید مکان‌های بسیاری در ایران وجود دارد که مورد بی‌لطفی قرار گرفته، اما خرانق ارزش خاصی دارد. این روستا با معماری خاص دارای ویژگی‌های منحصر به فرد است.

وی افزود: در سایت های خارجی ۴۵۰۰ سال قدمت تاریخی برای این روستا عنوان شده است و به نوعی با اهرام مصر برابری می‌کند، اما به نظر من خرانق ارزش بیشتری دارد. چرا که انسان‌ها این روستا را با میل خودشان و همکاری با یکدیگر ایجاد کرده‌اند، اما اهرام با زور و استبداد ساخته شده است.

این هنرمند با بیان این که این روستا نوعی از روند زندگی ایرانیان در گذشته را به نمایش می‌گذارد، گفت: در گذشته شیوه زندگی در این روستا با کم آبی همراه بوده است. هنوز هم الگوهای جمع آوری آب از قدیم در ایران کار می‌کند و این مسئله می‌تواند از ارزش‌های معنوی ما باشد.

قانعی افزود: چند سالی است که به صورت داوطلبانه در حال فعالیت در این روستا هستم. فعالیت‌های داوطلبانه در این زمینه در ایران کم است. فکرهایی برای مرمت و توسعه این روستا به سمت گردشگری دارم. نمایشگاه خرانق نیز از نخستین حرکت‌ها برای معرفی روستای خرانق بود که با دعوت از انجمن نقاشان ایران برای خلق آثاری از این روستا انجام شد.

به گزارش ایمنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه "خرانق، گوهر پنهان" می‌توانند تا ۲۴ مردادماه صبح‌ها ساعت ۱۰ تا ۱۳ و بعد از ظهرها ساعت ۱۷ تا ۲۳ به نگارخانه صفوی، واقع در خیابان خاانی، حدفاصل خواجه پطروس و وحید، جنب کوچه شماره ۳۱ مراجعه کنند.

کد خبر 350721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.