همّ و غمّ مؤمن باید آخرتش و فکر دنیا در حاشیۀ زندگی او باشد

مرجع عالیقدر شیعه و رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان یک روایت گفت: اگر همّ و غمّ و همّت انسان آخرتش باشد، خدا وعده داده است که دنیای او را اصلاح کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مظاهری، این مرجع عالیقدر در درس اخلاق خود با عنوان شرح چهل حدیث، در قالب تفسیر حدیث بیستم با اشاره به لزوم توجّه به سه موضوع، در مکاتبه‌ها و گفت‌وگوهای دانشمندان گفت: روایتی از امام صادق«سلام‌الله‌علیه» در روضۀ کافی شریف است که عمل به آن برای همه، به‌خصوص برای طلبه‌ها خیلی مفید است.

وی افزود: در این روایت امام می‌فرمایند که «هنگامی که فقیهان و عالمان به همدیگر نامه می‌نوشتند، سه چیز را یاد آور می‌شدند که چهارمی نداشت: هرکس همتش به آخرتش باشد، خداوند او را از دنیا هم کفایت می‌کند، هرکه درونش را اصلاح کند، خداوند ظاهرش را اصلاح می‌نماید و هرکس میان خود و خدا را اصلاح کند، خداوند بین او و مردم را اصلاح می‌کند.»

آیت الله مظاهری خاطر نشان کرد: بر این اساس، مطلب اوّل که باید در گفت‌وگوها یادآوری شود این است که اگر همّ و غمّ و همّت انسان آخرتش باشد، خدا وعده داده است که دنیای او را اصلاح بکند. محتوای این جمله، در چندین روایت دیگر آمده است. در آن روایات، می‌فرمایند: مؤمن آن است که همّ و غمّش آخرتش باشد و فکر دنیا، در حاشیۀ زندگی اوست، نه در متن؛ و اگر غم و غصه‌ای برای دنیا دارد، در تأمین آخرتش تأثیر نمی‌گذارد.

وی افزود: هرکه دلش را پاک کند، به طور ناخودآگاه متّقی می‌شود. قرآن کریم روی این مسأله خیلی پافشاری دارد. از کوزه برون تراود آنچه در اوست. اگر دل آدمی واقعاً از صفات رذیله پاک شود، فکر او، گفتار او و کردارش پاک می‌شود. همان‌طور که اگر دل کسی ناپاک باشد، صفت رذیله‌ای بر آن حکم‌فرما باشد، خواه‌ناخواه افکار، گفتار و کردارش ناپاک است.

این مرجع عالیقدر شیعه گفت: معلوم است که زمین شوره‌زار، اگر هم حاصل داشته باشد، بیش از بوته‌ای مزاحم نیست که تیغش دیگران را می‌آزارد و مانع حرکت است، اما زمین طیّب و حاصل‌خیز، درختان میوه‌دار می‌دهد و ثمرات شیرین دارد که همه از میوه‌های آن بهره‌مند می‌شوند.

آیت الله مظاهری تأکید کرد: اساساً باید دل انسان پاک و پاکیزه باشد تا تقوا و عبادات و تقدّس او کاربرد داشته باشد. در قیامت، به جز دل پاک، هیچ چیز به درد نمی‌خورد. دل پاک و دل منهای رذالت است که موجب رستگاری در دو دنیا می‌شود. باید توجه شود که همه صفت رذیله دارند و کسی نمی‌تواند خود را مبرّای از این مسائل بپندارد.

کد خبر 350720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.