۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
تاکسی‌های لوکس بدون مشتری

« تعداد تاکسی‌های فرودگاه زیاد است، هر راننده باید پنج تا شش ساعت برای سوارکردن مسافر منتظر بماند تا نوبت‌اش برسد، اگر بر فرض روزی ۱۰۰ هزار تومان هم درآمد داشته باشیم، ۳۵ هزار تومان آن هزینه سوخت می‌شود جدا از اینکه هزینه استهلاک ماشین‌مان هم بسیار بالا است.»

به گزارش ایمنا،  این روایتی است از مجموعه تاکسیرانان فرودگاه اصفهان که کارشان همانند کارگران روزمزد است با این تفاوت که برای ابزار کار باید سرمایه‌گذاری چند ده میلیونی کنند. کرایه‌هایی که دریافت می‌کنند تنها صرف امرار معاش‌ آنها می‌شود، اما سوال اینجاست در روزگاری که رقابت میان تاکسیرانان، مسافربرهای شخصی و شرکت‌های اینترنتی تا این اندازه تنگاتنگ است، یک راننده تاکسی چگونه امرار معاش کند؟  

«رضایی» از رانندگان تاکسی فرودگاه از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی گلایه دارد: « تاکسی‌های اینترنتی، نان ما رانندگان تاکسی را آجر کرده اند، الان درآمد خیلی کمی داریم حتی خرج ماشین‌مان هم در نمی‌آید.»

او از مراحل سخت صدور مجوز تاکسی می‌گوید: «برای انتخاب شغل رانندگی تاکسی باید از فیلترهای زیادی عبور کنیم: نداشتن سوءپیشینه، گواهی سلامت روان و سلامت بهداشت و ... اما مدتی است که تاکسی‌های اینترنتی خیلی راحت کنار خیابان ثبت نام کرده و مشغول کار می شوند؛ در حالی که تاکسی باید پلاک و رنگی مشخص داشته باشد.»

معتمدی راننده ۳۸ ساله فرودگاه از خرید تاکسی‌های گران قیمت گلایه دارد:« سال گذشته تاکسی‌های گران قیمت ۱۷۰ میلیون تومانی را به اجبار به ما فروختند و امروز ما در پرداخت قسط ماشین خود مشکل داریم. استهلاک خودروهای آریو به دلیل اتوماتیک بودن بسیار بالاست، قطعات آن هم در بازار به سختی پیدا می‌شود و اگر خدای نکرده تصادف کنیم، باید تا دو ماه معطل تعمیر آن باشیم، چون قطعاتش کمیاب است.»  

کشانی یکی دیگر از رانندگان تاکسی می‌گوید: «دو سال پیش بود که تاکسیرانی اعلام کرد باید تاکسی‌های فرودگاه لوکس باشد به خاطر همین مجبور شدیم خودروهای جدید آریو را که ۱۷۰ میلیون تومان قیمت داشت، بخریم؛ قول دادند تاکسی‌های آریو را گاز سوز کنند اما فقط قول دادند. الان درآمد ما بسیار کم است و نمی‌توانیم قسط های ماشین را دربیاوریم چه برسد به اینکه خرجی به خانه خود ببریم.»

او نیز از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی گلایه‌مند است: «کمتر از ۱۰ دقیقه، با یک ترمز و ثبت نام در یک فرم کاغذی هر کسی به راحتی راننده تاکسی می‌شود، این درست نیست، با فعالیت آنها درآمد ما رانندگان تاکسی فرودگاه خیلی کم شده  در حالی که حق بیمه ۴۰ درصد اضافه شده و نمی‌توانیم هزینه  قطعات خودرو را تامین کنیم.»

مسافران فرودگاه چه می‌گویند؟

اما مسافران نیز از قیمت بالای کرایه تاکسی‌های فرودگاه گلایه دارند. «ناهید محمدی» یکی از مسافرانی که از پرواز تهران وارد اصفهان شده، می‌گوید: « کرایه تاکسی‌های فرودگاه زیاد است، اما ناچار به استفاده از آنها هستیم چون وسیله دیگری برای رفت و آمد مسافران از فرودگاه به داخل شهر نیست.»

«علی هادیلو» کارمند یکی از ادارات دولتی تهران که به اصفهان سفر کرده نیز می‌گوید: « تاحد امکان سوار تاکسی‌های فرودگاه نمی‌شوم چون قیمت مسیری که من با اسنپ یا تپسی می‌روم ۱۴ هزار تومان است اما همین مسیر را تاکسی فرودگاه ۳۲ هزار تومان دریافت می‌کند.»

«محمد حیران‌یزدی» از شهروندان اصفهانی است که هر هفته با هوایپما به تهران می‌رود: « قبلا مجبور بودیم از فرودگاه به سمت شهر از تاکسی های فرودگاه با قیمت های دوبرابری استفاده کنیم، اما با آمدن تاکسی‌های اینترنتی دیگر مجبور نیستیم.»

او ادامه‌ می‌دهد: تاکسی‌های فرودگاه فقط در میدان احمدآباد و خیابان چهارباغ‌پایین ایستگاه توقف دارد، در حالی که اگر شهروندی بخواهد از سپاهان‌شهر به فرودگاه برود، نمی‌توان از او انتظار داشت به میدان احمدآباد بیاید و از تاکسی های فرودگاه استفاده کند، با این وجود قطعا مسافر از تپسی یا اسنپ استفاده می‌کند تا او را با کمترین قیمت از در منزل سوار و در فرودگاه پیاده کند.

مسافربرهای اینترنتی در فرودگاه جریمه می‌شوند

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در این خصوص به ایمنا می‌گوید: در حال حاضر ۱۷۰ دستگاه تاکسی در فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نقل و انتقال مسافران به شهر و بالعکس را انجام می‌دهند.

هادی منوچهری با بیان اینکه قیمت هر کدام از تاکسی‌های فرودگاه  با احتساب امتیاز خط ۱۷۰ میلیون تومان است، ادامه می‌دهد: طبق قوانین موجود رانندگان می‌توانند نسبت به نقل و انتقال خودرو تاکسی و امتیاز خط مانند سرقفلی مغازه اقدام کنند، البته طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تاکسیرانی نیز مبلغ اندکی معادل چهار درصد ارزش خودرو را دریافت می‌کند. خرید و فروش خط تاکسی همچون خرید و فروش ملک است، اگر قیمت غیرواقعی مطرح شود کسی خریدار نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان می‌گوید: ارزش افزوده‌ای که برای خودروهای تاکسی در دنیا وجود دارد بر اساس سه شاخص هزینه، در دسترس بودن و طرح های تشویقی تعیین می‌شود، حال اگر این تاکسی‌ها را نه با مسافربرهای اینترنتی بلکه با تاکسی‌های خطی و آژانس‌های مسافربری مقایسه کنیم هزینه حمل و نقل از فرودگاه به مقاصد مختلف زیاد است، ضمن اینکه مسیر دسترسی مناسبی به فرودگاه در شهر اصفهان وجود ندارد.

منوچهری با اشاره به فعالیت مسافربرهای اینترنتی ادامه می‌دهد: مسافربرهای اینترنتی معمولاً از داخل شهر به فرودگاه می‌روند، اما از فرودگاه با توجه به غیرفعال‌شدن اپلیکیشن مربوطه امکان سرویس‌دهی ندارند البته شرکتی که در فرودگاه تاکسی‌ها را تحت پوشش خود قرار داده، یک گشت سیار در محوطه فرودگاه با حکم دادستانی و همراهی یک مامور پلیس فعال کرده تا از فعالیت تاکسی‌های اینترنتی جلوگیری کند، همچنین نرم‌افزاری طراحی شده که ورود خودرو مسافربر اینترنتی به محوطه فرودگاه را نشان می‌دهد که بلافاصله گشت سیار خودرو را توقیف و جریمه می‌کند.

وی تاکید می‌کند: مجوز شرکت‌های مسافربرهای اینترنتی توسط وزرات صنعت و معدن صادر شده است، اما در آینده نزدیک با اقدامات انجام شده و پیگیری‌های در حال انجام فعالیت آنها با محدودیت رو به رو خواهد شد.

مسئولان مشکلات صنف تاکسیرانان شهر را برطرف کنند

 مدیر شرکت تاکسیرانی فرودگاه اصفهان نیز از مشکلات رانندگان تاکسی فرودگاه می‌گوید: در یک مقطع زمانی یعنی تا دو سال پیش با توجه به اینکه تعداد پروازهای خارجی خوب بود، میانگین درآمد هر راننده بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان در روز بود، اما از زمانی که مسافربرهای اینترنتی به عنوان رقبای رانندگان تاکسی فعال شدند و البته تعداد پروازها نیز تا حدودی کاهش پیدا کرد، روز به روز تعداد مسافران کمتر شد به طوری که برخی از رانندگان تاکسی درصدد فروش و واگذاری امتیاز خودرو خود هستند.

علی حسینی ادامه می‌دهد: تاکسی‌های ویژه فرودگاه خودروهایی لوکس‌تر است و البته با توجه به تعداد بالای آنها مدت زمان زیادی باید طی شود تا نوبت به حرکت هر کدام از رانندگان برسد.

وی در خصوص علت تفاوت کرایه۱۰ تا ۱۵ درصدی تاکسی‌های فرودگاه نسبت به تاکسی‌های فعال در آژانس‌های مسافرتی، اظهار می‌کند: قیمت خط تاکسی فرودگاه تعریف شده نیست، چون به صورت سهام و نوعی سرقفلی در اختیار رانندگان است و خودشان بر اساس عرف قیمت را مشخص می‌کنند.

مدیر شرکت تاکسیرانی فرودگاه اصفهان تصریح می‌کند: در فرودگاه اصفهان علاوه بر ناوگان تاکسیرانی، اتوبوسرانی شهرداری اصفهان نیز به مسافران سرویس‌دهی می کند و اگر کرایه این تاکسی ها زیاد است، مسافران می‌توانند با استفاده از اتوبوس به مقصد برسند.

وی با بیان اینکه در فرودگاه اصفهان هر کدام از رانندگان تاکسی به طور میانگین روزانه سه بار قادر به جابه جایی مسافر خواهند بود چرا که هر شش ساعت یک بار نوبت به هر کدام از رانندگان برای سوارکردن مسافر می رسد، ادامه می‌دهد: این رانندگان به صورت میانگین روزانه ۹۰ هزارتومان درآمد خواهند داشت، اما آیا یک راننده تاکسی می‌تواند با روزانه ۹۰ هزار تومان درآمد و هزینه‌های بالای سوخت و استهلاک خودرو، امرار معاش کند؟

حسینی با تاکید بر اینکه حضور تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی در محدوده فرودگاه ممنوع است و این موضوع به تمام رانندگان تاکسی‌های اینترنتی ابلاغ شده، می‌گوید: انتظار می رود مسئولان مشکلات صنف تاکسیرانان شهر را برطرف کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: به طور میانگین ۱۰تا ۱۵ درصد رانندگان تاکسی فرودگاه به زبان‌های انگلیسی و عربی تسلط دارند و تقریبا تمام رانندگان این توانایی را دارند که میزان کرایه، نشانی مبدا و مقصد را به زبان انگلیسی و عربی متوجه شوند و به مسافران خارجی اطلاع دهند.

راه‌اندازی مُدهای جدید حمل و نقلی برای فرودگاه

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اصفهان نیز در این باره می‌گوید: دو دستگاه اتوبوس از میدان احمد آباد هر۳۰ دقیقه یکبار به سمت فرودگاه شهید بهشتی و بالعکس تردد می‌کند که امید است به زودی دیگر مدهای جدید حمل و نقلی برای فرودگاه راه‌اندازی شود.

علیرضا صلواتی در خصوص تاکسی‌های ۱۷۰ میلیون تومانی فرودگاه اظهار می‌کند: شرکت امین سیر سپاهان برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقدام و مذاکرات لازم را با شرکت سایپا انجام داد، شهرداری اصفهان در خرید ناوگان دخالتی نداشته و فقط دغدغه نوسازی ناوگان را داشت. متولی خط فرودگاه شرکت امین سیر سپاهان است، اما شهرداری تاکنون از ارایه هیچ خدمتی دریغ نکرده است.

وی با بیان اینکه دریافت کرایه از سوی رانندگان تاکسی فرودگاه باید طبق تعرفه‌های موجود باشد، ادامه‌ می‌دهد: با توجه موقعیت ویژه اصفهان که یک شهر گردشگری است و مسافران زیاد داخلی و خارجی دارد، انتظار می رود سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان مشکلات ناوبران خط فرودگاه را بررسی و در راستای رفع آنها بیشتر تلاش کند.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس شهر خبرگزاری ایمنا

کد خبر 350719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک شهروند IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    1 2
    خدایی خیلی قیمت های تاکسی های فرودگاه بالا است، درسته تاکسی هاشون مدل بالاست اما مردم چه گناهی کردند قطعا برای مردم اسنپ بیشتر میصرفه
  • محسن IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    3 4
    خیلی بد است که در فرودگاه اپلیکیشن اسنپ و تپسی غیر فعال است. در فرودگاه مهرآباد و مشهد اینگونه نیست. حق مردم است از سرویس ارزانتر و بهتر استفاده کنند. یک اتوبوس بگذارید مردم را تا درب فرودگاه ببرد تا بتوانند اسنپ سوار شوند خواهید دید که هیچکس از تاکسی های فرودگاه استفاده نخواهد کرد. جلوی تکنولوژی تسهیل کننده زندگی مردم را نمی توان گرفت.
  • علی هستم IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    1 3
    گزارش خوبی بود از مشکلی که کمابیش همه ما تجربه کردیم. آخه این چه مسخره بازی هستش که سر مردم در میارین، چرا توی این وضعیت گرونی باز هم می خواین تلاش کنین مردم پول بیشتری برای کرایه تاکسی بدهند، خب فکری برای نجات راننده های تاکسی های فرودگاه بکنید؛ مردم چه گناهی کردن اخه؟؟؟؟؟؟؟؟ ای بابا
  • میلاد US ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    1 2
    یه گزارش هم در مورد کرایه ها و اصرار ها و رفتارهای عجیب و خودخواهانه رانندگان تاکسی ترمینال ها علی الخصوص کاوه تهیه کنید