احداث هر کیلومتر مترو ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

شهردار اصفهان گفت: احداث هر کیلومتر از مترو که در گذشته ۱۴ میلیارد تومان بودجه نیاز داشته، همان میزان کار در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان و امسال ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت‌الله نوروزی  عصر امروز ( یکشنبه) در جمع خبرنگاران نوجوان حوزه حمل و نقل و ترافیک که در قالب سلسله نشست های اصفهان فردا برگزار شد، اظهار کرد: هر شهروندی حق بهره‌مندی از وسایل حمل و نقل عمومی، پارک و آب شرب سالم، سلامت و درمان، ورزش و امکانات رفاه عمومی را دارد و دولت‌ها موظفند آن را تأمین کنند تا مردم به عنوان صاحب حق در سایه این امکانات زندگی با آسایشی داشته باشند.

وی افزود: اگر خبرنگاران و اصحاب رسانه حقوق و وظایف خود را بشناسند به عنوان نماینده مردم در جامعه بر فعالیت ها و رفتار مسئولان نظارت می کنند.

 شهردار اصفهان خطاب به خبرنگاران نوجوان  گفت: بهتر است آموزش‌های لازم را ببینید، دانش خود را تعمیق ببخشید و گام‌هایی بردارید که تحول ایجاد کند، خبرنگاران باید از مسئولان سوالات کلیدی بپرسند تا مسئول به درک و دانش او در مقابل موضوعات پی ببرد.

وی ادامه داد: از ابتدا صادقانه عمل کنید نه اینکه با ابزار خبرنگاری درصدد تخریب دیگران و حتی دشمن باشید، یعنی اخلاق محور باشید، جامعه را به سوی اصلاح ببرید؛ نقش نقاد داشته باشید و در راستای هدایت به مسیرهای درست عمل کنید، لازم است از اکنون این کار را یاد بگیرید؛ اما اگر به جای نقد تخریب کنید، دروغ بگویید و افکار را دچار اخلال کنید، ناامیدی تزریق کنید و بخواهید کسی را بر زمین بکوبید، بیشترین ضرر را برای جامعه خواهید داشت.

وی خطاب به خبرنگاران نوجوان اظهار کرد: در کنار مردم بودن مهم است؛ اگر خبرنگار حامی مردم نباشد نقش خبرنگاری خود را ندارد؛ لازم است سخنتان برخواسته از دل مردم و چشم و گوش مدیران باشد؛ چراکه خبرنگار به معنای درست کسی است که سوادش را داشته و فردی رسانه‌ای به معنای واقعی باشد. افزون بر آن، خبرنگار دانشمند است یعنی لازم است بیشترین اطلاعات را داشته و مسلط بر همه خبرها و در تحصیل علم کوشا باشد.

شهردار اصفهان در پاسخ به سؤالات خبرنگاران جوان ترافیک در خصوص جذب سرمایه گذاران برای رفع مشکلات ترافیکی گفت: شهرداری سیاست‌ها را تعیین می‌کند و سرمایه‌گذاری آن بر عهده دیگران است. البته حمایت شهرداری از سرمایه‌گذار تا اندازه‌ای است که اگر بگویند سرمایه‌گذاری قصد ارائه خدمت دارد ما به دنبال او می‌رویم؛ چراکه اگر بخش خصوصی و سرمایه گذاران نباشند نمی‌توانیم کار کنیم، به همین خاطر شهرداری بسترسازی می‌کند و امکانات را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد تا آنها نیز تشویق به سرمایه‌گذاری شوند.

نوروزی در زمینه احداث و راه‌اندازی قطار شهری اظهار کرد: از زمان آغاز فعالیت خود در اصفهان برای تکمیل خط یک مترو در راستای کاهش آلودگی هوا تلاش کردیم تا سریعتر به بهره برداری برسد؛ در طول چهار ماه به اندازه چهار سال کار  و به وعده ای که به مردم دادیم عمل کرده‌ایم، به طوری که خط یک مترو از عاشق‌آباد تا صفه در اختیار شهروندان قرار دارد، البته برای راه‌اندازی مترو در بخش‌های دیگر نیز کمک می‌کنیم و برای شهر مبارکه و زرین‌شهر در تلاش هستیم که قطار حومه‌ای را احداث کنیم.

وی در رابطه با دوچرخه‌سواری در شهر گفت: لازم است زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری در شهر آماده شود، در واقع شهرداری قرار نیست به مردم دوچرخه بدهد؛ چراکه اگر زیرساخت‌ها آماده باشد خود مردم دوچرخه تهیه می‌کنند و این نیازمند تقویت سیاست‌گذاری‌ها است.

شهردار اصفهان در زمینه پیاده‌راه‌سازی معابر گفت: پیاده‌راه سازی محور غربی چهارباغ را از صفر شروع کرده‌ایم، همچنین قرار است برای محور میانی هفت آبنما ساخته شود و محور چهارباغ پیاده‌راهی می شود که  شهروندان با قدم زدن در آن از مبلمان شهری مناسب استفاده می کنند و به مباحثه و مطالعه می پردازند. افزون بر آن قرار است میدان امام حسین (ع) تا خیابان سپه هم پیاده‌راه شود تا محیطی برای تفریح سالم ایجاد شود؛ چراکه در روزگاری که با کمبود آب مواجه‌ایم باید برای تفریح و نشاط جایگزین دیگری داشته باشیم.

وی ادامه داد: قرار است پیاده‌راه‌ها عریض و خیابان‌ها کم‌عرض شود، البته این اقدام نیازمند فرهنگ‌سازی است، در این زمینه شعار از ما و تبلیغ از شما خبرنگاران است، فرهنگ سازی کنید تا مردم از پیاده‌راه استقبال و کمتر از  و خودرو شخصی خود استفاده کنند چراکه دولت نمی‌تواند فرهنگ بسازد، بلکه تنها می‌تواند بستر آن را آماده کند.

نوروزی در رابطه با خدمات حمل و نقل عمومی اظهار کرد: از آنجایی که نمی‌خواهیم در سطح شهر اتوبوس فرسوده‌ای باشد، اتوبوس‌های ۱۰ساله را همچون تابوتی می‌دانیم که باید ناوگان آن نوسازی شود، در همین راستا تاکنون ۵۰ دستگاه یورو چهار جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است؛ البته نبود عدالت در توزیع اتوبوس‌ها را قبول داریم و باید فکری در این رابطه کنیم؛ چراکه امکانات باید در سطح شهر عادلانه توزیع شود.

وی در رابطه با خطوط دیگر مترو افزود: خطوط دو و سه مترو نیاز به بودجه دارد و البته درصدد احداث آن هستیم، اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و بدهی‌ها نیاز به کمک مردم در زمینه پرداخت عوارض و تحمیل نکردن هزینه‌های بی‌جا داریم تا این تابستان سخت را نیز بگذرانیم. البته باید توجه کرد که احداث مترو پول بسیاری می‌خواهد به گونه‌ای که ساخت هر کیلومتر از آن که در گذشته ۱۴ میلیارد تومان بودجه نیاز داشته، همان میزان کار در سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان و امسال ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

شهردار اصفهان در رابطه با افزایش نرخ بلیت‌های اتوبوس گفت: نرخ بلیت های حمل و نقل عمومی افزایش اندکی داشته و به میزان ۱۵ درصد بوده است. البته توصیه می‌شود برای استفاده از اتوبوس‌های شهری از اصفهان کارت استفاده شود تا سوء استفاده‌ای از پول مردم نشود.

نوروزی با بیان اینکه قرارداد موتورسیکلت برقی را امضا کرده‌ایم، اظهار کرد: برتری موتورسیکلت برقی نسبت به دیگر موتورها این است که پرخطر نیستند و آلودگی هوا و صوت ندارند؛ به همین خاطر قرار است پنج هزار دستگاه موتورسیکلت برقی را با بودجه شهرداری و از راه قرض‌الحسنه در شهر ارائه کنیم.

وی در زمینه توسعه پایدار شهری گفت: توسعه شهر باید به گونه‌ای باشد که ضمن آنکه مردم امروز از توسعه و امکانات زمان حال استفاده می‌کنند آثار تخریبی برای آیندگان نیز نداشته باشد؛ به همین خاطر نگاه هر کار توسعه‌ای باید به آینده باشد که نیازمند همبستگی جهانی است؛ البته تاکنون توسعه بر اساس ساخت و ساز بوده و اکنون که ساخت و ساز رکود یافته درآمد پایداری را برای شهر ندارد در حالی که باید راهی جز این انتخاب می‌شد.

کد خبر 350711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    1 0
    با آرزوی سلامتی برای شهردار اصفهان و مجموعه شهرداری و شورای شهر