۱۶ دروغ در روز،‌ رکورد تازه ترامپ

واشنگتن پست و نیویورکر در گزارش‌هایی به تحلیل سخنان ترامپ پرداخته‌اند و ضمن اعلام آمار ادعاهای نادرست و دروغ‌های او، ‌شباهت شخصیت دونالد ترامپ و ریچارد نیکسون، رییس جمهور اسبق آمریکا را هم بررسی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه «واشنگتن پست» در گزارشی آماری از دوره ۱۸ ماهه ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به بررسی سخنان غیرمنطبق با واقعیت و انتقال نادرست اطلاعات در اظهار نظرهای وی پرداخته است. روزنامه واشنگتن پست ستونی معروف و محبوب به نام «منبع بررسی درستی اطلاعات» دارد که در آن به بررسی سخنان و اعمال افراد مهم و انطباق آنها با واقعیت می‌پردازد.

در مطلب مربوط به سخنان ترامپ به قلم «گِلِن کسلر» و «سالوادر ریتزو» ستون‌نویسان معروف این روزنامه به بررسی تحلیلی سخنان رییس جمهور ایالات متحده از آغاز دوران ریاست جمهوری وی تاکنون پرداخته شده و اطلاعات جالب توجهی در این‌باره ارائه شده است.

در این گزارش آمده است که تا روز ۵۵۸ ام از دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وی به مخاطبان خود مجموعاً چهار هزار و ۲۲۹ اطلاعات غلط و گمراه کننده داده است، که ۹۷۸ عدد از این اطلاعات فقط در دو ماهه پایانی تهیه این گزارش، یعنی در ماه‌های ژوئن و ژوئیه ارائه شده است.

بر اساس این گزارش ترامپ به طور متوسط ۷.۶ دروغ در روز گفته است. در ۱۰۰ روزه نخست ریاست جمهوری وی این عدد ۴.۹ دروغ در روز بوده، که این میانگین جدید، افزایش چشم‌گیری در ارائه ادعاهای نادرست و ارائه اطلاعات گمراه‌کننده از جانب وی را نشان می‌دهد.

دو ماهه پایانی تهیه این گزارش عدد باور نکردنی ۱۶ دروغ در روز را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر ترامپ در یک‌سال اول ریاست جمهوری‌اش دو هزار و ۱۴۰ نمونه از این دست ادعاهای گمراه کننده ارائه داده است. در حالی که در دوره شش‌ماهه بعدی، این میزان به دو برابر افزایش یافته است.

تقریباً یک سوم این آمار (هزار و ۲۹۳ عدد) مربوط به مسائل اقتصادی آمریکا در زمینه تبادلات تجاری و ایجاد شغل در این کشور بر می‌گردد. یکی از افتخارات ترامپ که از نظر وی به «موفقیتی باورنکردنی» تعبیر شده، رشد تولید شغل در دوره ریاست جمهوری وی است. این در حالی است که رشد تولید شغل سالانه در دوره وی، از متوسط آن در پنج ساله پایانی دولت قبلی آمریکا در دوران باراک اوباما کمتر بوده است.

*دونالد ترامپ بر خلاف سوگند ریاست جمهوریش اطلاعات گمراه کننده زیادی به افکار عمومی ارائه داده است.

یکی دیگر از زمینه‌هایی که ترامپ در مورد آن اطلاعات گمراه کننده (۵۳۸ بار) ارائه کرده، عملکرد وی درباره کنترل مهاجرت به آمریکاست. وی همواره در مورد ساخت دیوار مرزی بین ایالات متحده و مکزیک وعده داده، در حالی که تاکنون بودجه‌ای در این‌باره در کنگره این کشور از تصویب نمایندگان نگذشته است.

دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از دیگر موضوعاتی است که ترامپ همواره درباره آن به اظهارنظرهای غلط و مبالغه‌آمیز پرداخته و از عباراتی نظیر «بدتر از رسوایی واترگیت» و «بازگشت به دوران مک‌کارتی» در سیاست آمریکا یاد کرده است. وی در ۳۷۸ باری که در این باره صحبت کرده، همواره به دموکرات‌ها و شخص هیلاری کلینتون (نامزد رقیب ترامپ در انتخابات) تاخته و آنها را به چشم‌پوشی از دخالت روسیه در حزب دموکرات متهم کرده است. در حالی که بر اساس شواهد و اطلاعاتی که سایت ویکی‌لیکس منتشر کرده، حزب دموکرات خود قربانی دخالت روسیه و نقش آن کشور در هک ایمیل‌های کمپین انتخاباتی هیلاری کیلینتون بوده، و این مسئله به نوعی در پیروزی ترامپ در انتخابات نقش داشته است.

ترامپ در زمینه سیاست خارجی نیز این اطلاعات و آمار غلط را بارها اعلام کرده است، به طور مثال ۶۰ بار از روابط این کشور با «ناتو» (پیمان نظامی آتلانتیک شمالی) اطلاعات نادرست ارائه داده است. وی مدعی شده که آمریکا ۹۰ درصد از هزینه‌های این سازمان را بر عهده دارد، و دیگر کشورهای عضو به این سازمان «بدهکارند». در عین حال وی به تعهد آمریکا به این سازمان و نقش رهبری این کشور همراه با متحدان دیگرش در «ناتو» پافشاری کرده است.

ترامپ و نیکسون

سوزان بی. گلاسـر، محقق و نویسنده سرشناس مجله نیویورکـر، در مقاله‌ای در این مجله، تحلیل مفصلی از گزارش بالا ارائه داده است. وی با بررسی سخنان ترامپ و همچنین بعضی دیگر از اعضای دولت وی، از جمله سارا سندرز، سخنگوی دولت آمریکا، دست به مقایسه‌ای تطبیقی بین دونالد ترامپ و ریچارد نیکسون، رییس جمهور اسبق ایالات متحده و مسئول جنگ ویتنام در دهه هفتاد میلادی زده است.

دشمن مردم

گلاسر با مقایسه مواضع این دو رییس جمهور باور دارد: " تشابه دیگر ترامپ با نیکسون در رویکرد آنها نسبت به مطبوعات آشکار می‌شود. هر دو آنها رسانه‌ها و مطبوعات را «دشمن مردم» خطاب کرده‌اند. از اسناد به‌دست آمده در ماجرای «واترگیت» می‌خوانیم که نیکسون از کاخ سفید خواسته بود «لیستی» از به قول او «دشمنان ملت» تهیه کنند که در آن نام ۲۰ خبرنگار و گزارشگر منتقد دولت به‌چشم می‌خورد. گزارشگرانی که با افشای دروغ‌هایی که نیکسون به ویژه درباره جنگ ویتنام به خورد افکار عمومی آمریکا داده بود، نهایتاً باعث برکناری او از مقام ریاست جمهوری ایالات متحده شدند.

کد خبر 350699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.