۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
 پنج شهر هوشمند در مدیریت آب

امروزه کم آبی و آلودگی آب‌ها از بزرگ‌ترین معضل‌های دنیای صنعتی شناخته می‌شوند که عوامل انسانی و غیرانسانی در شکل گیری آن نقش مهمی ایفا می‌کنند و قربانی آن طبیعت، انسان و تمام جانداران هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آمار­ها نشان می‌دهد که آگاهی انسان از اهمیت کم آبی اقدامات کارآمدی را به دنبال خواهد داشت که به نتایج امیدوارکننده­ منتهی می‌شود. با افزایش جمعیت ساکن در شهرها، فارغ از اینکه آب زیادی وجود دارد یا خیر و یا آب آلوده است یا شور، اقدامات لازم برای مبارزه با معظل کم آبی وهمچنین مدیریت درمصرف صحیح آب از اهمیت به سزایی برخوردار است. تدابیر و خلاقیت مسئولان و شهروندان و البته صرف هزینه کافی می تواند مسیر مقابله با این معضل را هموارتر کند. در این مقاله با  مختصری از اقدامات نوین برخی از شهرهای دنیا در  مدیریت و کاربرد صحیح آب آشنا می‌شویم.

بنگلور، هند

بنگلور، مرکزاستان کارناتاکا در کشورهند است و سومین شهر پرجمعیت هندوستان به شمار می‌رود که بر طبق آخرین آمار ارائه شده، جمعیتی حدود ۱۰ میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۱۲, حدود ۴۵۰ دریاچه در این شهر با خطر خصوصی سازی مواجه شدند. درحالی که به گفته­ کارشناسان، خصوصی سازی دریاچهها خطری جدی برای محیط زیست محسوب می‌شود. درواقع دریاچه ها، آب سفرهها و منابع زیرزمینی را تامین می‌کنند و کاهش سطح آب دریاچه‌ها منجر به خشک شدن منابع آب­‌های زیرزمینی می‌شود. از این رو، اقدامات مثبتی در جهت حفاظت از منابع آبی در شهر بنگلور صورت گرفت که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

افزایش آگاهی اهمیت حفاظت از دریاچه‌­ها

در سال جاری کارگاه‌های بسیار­ی توسط گروه حمایت از محیط زیست با هدف آگاه ساختن مردم از اهمیت حفاظت از دریاچه‌­ها برگزار شده است که البته این قبیل برنامه‌ها طی سال‌های آتی نیز تداوم خواهند داشت.

مخالفت مردم با طرح خصوصی‌سازی دریاچه­‌ها

افراد محلی به این شناخت رسیده اند که خصوصی سازی دریاچه‌­ها یک خطر جدی برای محیط زیست محسوب می‌شود و همین شناخت مقدمه­‌ای برای مقابله با این خطر زیست محیطی شد.

حمایت و پیگیری نمایندگان از طرح پیشنهادی

بحث حمایت از نجات دریاچه‌ها با موافقت مردم و به سرپرستی گروه حمایت از محیط زیست به مقامات بالا ارجاع داده شد و کمیته­‌ای از نمایندگان دولت پیگیر طرح حفاظت از دریاچه‌های بنگلور برای آیندگان شدند. درنتیجه­ این پیگیری‌ها، ۴۵۰ دریاچه احیا و این طرح به عنوان طرح برگزیده توسط سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ انتخاب شد.

کیپ تاون، آفریقای جنوبی

کیپ تاون، شهری است که درسطح بین الملل به تلاش و توسعه در مدیریت آب شناخته می‌شود. با وجود رشد ۳۰ درصدی جمعیت در ۱۵ سال گذشته، مصرف آب در این شهر به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است. در کیپ تاون برنامه­‌های حفاظت از آب از طریق دو راهکار اساسی اعمال شده است؛ متقاعد ساختن مردم در مصرف صحیح آب و اعمال جدیدترین تکنولوژی به منظور افزایش کیفیت مصرف. در نتیجه با تعویض تجهیزات قدیمی درسیستم آب شهری کیپ تاون و همچنین روش‌هایی برای مقابله با مصرف نادرست آب در مدارس، زمین­‌های ورزشی و پارک‌­های این شهر از به هدررفتن آب به میزان میلیون­‌ها لیتر در سال جلوگیری شده است. 

سرکابا، برزیل

اهالی سرکابا خود را مقید به تمیز کردن رودخانه شهرشان می‌دانند. این رودخانه که با آلودگی­‌های صنعتی و فاضلاب شهری صحنه ی بسیار ناخوشایندی را به چهره­ شهر بخشیده بود، به همت شهروندان از ۱۰ تن زباله‌­ای که در دلش جا گرفته بودند، رهایی یافت. لازم به خاطر نشان است که تلاش مردم شهر همچنان ادامه دارد چرا که قصد دارند حاشیه­ رودخانه را به یک تفرجگاه تبدیل کنند؛ مکانی که دیگر زباله‌­ها جایی در آن نداشته باشند و درعوض، کاشتن درختان و فضای سبز جایگزین این آلودگی‌ها و زباله‌­ها شود واین همان چیزی است که سزاوار یک محیط زیست سالم است. 

بیرا، موزامبیک

بیرا دومین شهر بزرگ موزامبیک و یک شهر بندری درجوار رودخانه است. رودخانه ای در نزدیکی اقیانوس هند. به همین دلیل دراین منطقه گردبادهای دریایی با قدرت تخریب بسیار بالایی شکل می‌گیرد. این گردبادها تهدیدی جدی برای زیرساخت‌­ها و همچنین سلامت انسان‌ها به حساب می آیند. به همین دلیل تیمی بزرگ به کمک یک سازمان غیردولتی طرحی با نام بیرا ۲۰۳۵ را با هدف مقابله با مشکلات ایجاد شده توسط این گردبادها هدایت می‌کند.

لیما، پرو

لیما، شهریست کویری با میزان بارندگی بسیار اندک؛ تنها یک سانتیمتر در سال! این میزان از بارندگی برای شهری با جمعیت هشت میلیون نفر بسیار ناچیزاست. در سال ۲۰۰۷ مسئولان شهر لیما تصمیم گرفتند که برای حل مشکل کمبود آب به شکل جدی اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین بانک جهانی با هدف آگاه ساختن مردم از مصرف صحیح آب در مصارف کشاورزی و خانگی و همچنین تجدید نظر در تعرفه‌ها، اقدام به همکاری نمود. 


کمبود منابع و آلودگی آبها در روی زمین اتفاق ساده ای نیست وبا بررسی پنج شهر هوشمند در مدیریت آب، مشخص می‌شود که آگاهی انسان از شرایط محیطی تا چه اندازه در انجام اقدامات به موقع برای نجات زمین و انسانها اهمیت دارد. در این راستا عوامل مهمی در زمینه مصرف و مدیریت آب نقش مهمی را ایفا میکنند که از جمله­ آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • افزایش آگاهی و فرهنگ سازی در  مصرف صحیح آب در مصارف صنعتی، کشاورزی و خانگی
  • تلاش شهروندان برای پاکیزه نگه داشتن محیط زیست و رودخانه‌­ها
  • استفاده از فناوری و تکنولوژی پیشرفته برای حفظ این سرمایه­ جهانی
  • حمایت مسئولان و بانک جهانی در مدیرت آب

گزارش از: الهه جلالی، خبرنگار سرویس ترجمه ایمنا

کد خبر 350651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش CA ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    2 0
    مدتی هست که بر روی بنرها در سطح شهر و داستانهای کوتاهی که بر روی ایستگاهها و در اتوبوسها نوشته شده شاهد تلاش شهرداری اصفهان برای فرهنگ سازی در مصرف آب هستم اما باز هم افرادی را میبینم که هیچ ملاحظه ای در مصرف آب نمیکنند!
  • ناهید IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    2 0
    با توجه به اینکه بخش وسیعی از کشور ما در متطقه بحران آب قرار دارد اطلاعات ارائه شده در این متن میتواند الگوهای بسیار کارآمدی در اختیار مردم و مسئولین جهت گذر از این قرار دهد ممنون از موضوعات به روز و کاربردی که در اختیار مردم قرار میدهید
  • خسرو IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    1 0
    در صورتی که مسئولین دولتی از موارد آگاهی یابند انشاالله تصمیم گیری آنها درخصوص مسائل آب بهتر خواهد شد خیلی ممنون از اطلاع رسانی خوب شما.