خانه‌ای برای رویاهای کودکانه

مدتی قبل به ذهنمان رسید که خوب است یک کتابخانه کوچک در روستای آبا و اجدادی خود راه بیاندازیم. موضوع را که مطرح کردیم تعدادی از اهالی روستا با آن موافق بودند و تعدادی هم می‌گفتند که "اینجا دیگر کودکان و نوجوانان زیادی زندگی نمی‌کنند و کتابخانه عضو زیادی نخواهد داشت."

به گزارش خبرنگار ایمنا، با مخالفت تعدادی از اهالی موضوع به همین جا ختم شد تا اینکه به یاد کتابخانهای کوچک یا بهتر است بگوییم کوچکترین کتابخانه ایران افتادیم که چند سال قبل در یکی از مناطق استان کرمان تاسیس شده بود. با جستجو در فضای مجازی توانستیم شماره تماس "فرزاد میرشکاری" موسس این کتابخانه دوستداشتنی را پیدا کنیم. در گفت‌وگویی کوتاه فهمیدیم که او ۳۱ ساله است و در رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه باهنر کرمان تحصیل کرده و هماکنون دبیر زبان انگلیسی است. بعد از فرزاد میرشکاری خواستیم تا درباره کتابخانه و فعالیتهایی تا کنون که انجام داده است بیشتر بدانیم و او با تمام دغدغههایی که داشت از خواستۀ ما استقبال کرد.

آنچه میخوانید گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با فرزاد میرشکاری، موسس کوچک‌ترین کتابخانه ایران است.

کوچک‌ترین کتابخانه ایران در چه منطقه جغرافیایی قرار دارد؟

این کتابخانه در استان کرمان، جنوب شهرستان کهنوج و در روستای دهکهان قرار دارد، روستایی پهناور که اطرافش را حصاری از کوه فراگرفته است و مردم بسیار فرهنگدوستی دارد. شغل اکثر مردم کشاورزی و باغداری است که متاسفانه در سالهای اخیر بهخاطر کمبود بارش باران تمام باغ‌های روستا با تهدید جدی رو به رو شده اند. الان هم بیش از ۶۰ درصد باغات مرکبات روستا به‌دلیل بیآبی از بین رفته است و مردم بهخاطر کسب درآمد به کارگری و سایر شغلها در شهرهایی مانند بندرعباس و کهنوج روی آوردند و در واقع مشکل جدی روستا که باعث مهاجرت بعضی از خانوادهها به شهر شده کم آبی است، به نحوی که هر خانه روزانه فقط یک ساعت آب لولهکشی با فشار پایین دارد.

جمعیت روستای دهکهان چند نفر است؟

این روستا بیش از پنج هزار نفر جمعیت دارد. در تمام مدارس هم از مقطع پیش دبستانی تا دبیرستان برای پسران و دختران تدریس می شود،البته در مقطع دبیرستان فقط رشته علوم انسانی ارایه می‌شود. سالانه تعدادی از دانشآموزان روستا در دانشگاههای دولتی بندرعباس، کرمان و سیستان بلوچستان قبول میشوند.

ایده «کتابخانه فاطمه‌ها» را چه کسی و چه زمانی مطرح کرد؟

برای اولین بار ایده این کتابخانه در تیرماه سال ۱۳۸۹ به ذهن من آمد. به عنوان معلمی که تازه وارد این عرصه شده بودم خیلی دوست داشتم علاوه بر کار تدریس در مدارس، در تابستان نیز بتوانم کاری فرهنگی برای کودکان و نوجوانان انجام دهم که به این نتیجه رسیدم کتابخانهای در یک مغازه متروکه که اتاقکی گِلی بود راهاندازی کنم. من این کتابخانه را با ۴۰ جلد کتاب و یک قفسه فلزی زنگزده راهاندازی کردم و در دو روز نخست، سه عضو پیدا کرد که این سه عضو بیش از سه ماه تنها اعضای این کتابخانه بودند.

اسم کتابخانه، فاطمه است، این اسم بر چه اساس انتخاب شد؟

از آنجایی که هر سه عضو اولیه کتابخانه فاطمه نام داشتند بعد از مدتی تصمیم گرفتم این اسم را برای تنها کتابخانه روستای دهکهان انتخاب کنم.

این سه عضو را به طور کامل معرفی کنید؟ الان آنها چه کار می‌کنند؟

فاطمه شجاعی، فاطمه میرشکاری و فاطمه جعفری. همگی در حال ادامه تحصیل در مقطع متوسطه دوم هستند.

درحال حاضر «کتابخانه فاطمه‌ها» چند عضو دارد؟

الان کتابخانه بیش ۴۸۰ عضو دارد که اکثرا دختران و کودک و نوجوانان هستند.

شرایط عضویت در «کتابخانه فاطمه‌ها» چیست؟

سه نمونه عضو حقیقی و مجازی و افتخاری داریم. بچههای روستا با مراجعه به کتابخانه و به صورت کاملا رایگان میتوانند عضو حقیقی کتابخانه شوند و از تمام خدمات آن بهره ببرند.

اعضای مجازی نیز از روستاهای سراسر کشور میتوانند از طریق سایت یا اپلیکیشن کتابخانه به عضویت این کتابخانه در بیایند و از تمامی خدمات از راه دور بهره ببرند. یکی از این خدمات دریافت کارهای صوتی به زبان محلی هر روستا است و دیگری شرکت در مسابقات و جشنوارههای فرهنگی به صورت رایگان است.

سومین گروه اعضا، اعضای افتخاری هستند که بعضیها از راههای دور به صورت افتخاری عضو کتابخانه میشوند و از برنامههای متنوع فرهنگی که در کتابخانه اجرا میشود حمایت میکنند، مثل نویسندگان، بازیگران و اساتید دانشگاه. امیدوارم در آیندهای نزدیک، رشته کتابخانههای فاطمهها در سراسر روستاهای کشور با خدمات مشترک و خاص راه اندازی بشود و مردم روستا با عضویت در این کتابخانهها از خدمات ناب آن بهره ببرند.

اولین کتابی که به کتاب خانه اهدا شد، را به خاطردارید؟

دو ماه بعد از تأسیس کتابخانه جشنی در روستا برگزار شد که فاطمهها با لباس محلی برای خواندن سرود در جشن حاضر شدند. آنها این سرود را از طرف کتابخانه خواندند و این مسئله برای اهالی روستا خیلی جالب بود. در همان شب یکی از هنرمندان گروه تئاتر تعدادی کتاب کودک را از طرف پسرش به کتابخانه هدیه کرد که اولین اهدای کتاب به کتابخانه بود.

الان چند کتاب در «کتابخانه فاطمهها» دارید؟

در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار جلد کتاب در کتابخانه داریم.

ساعت کار «کتابخانه فاطمه‌ها» به چه شکل است؟

کتابخانه در روزهای تابستان هر روز باز است. این کتابخانه خودجوش است و هیچ ساعت مشخص و اداری ندارد و هر موقع کودکی کتاب بخواهد درِ کتابخانه به رویش باز می‌شود.

برای معرفی کتابخانه خود چه کارهایی انجام داده‌اید؟

برای معرفی کتابخانه از تمام ظرفیتهای فضای مجازی بهره بردیم. زمانی برای کتابخانه وبلاگ داشتیم و آنجا حسابی فعال بودیم و گزارش فعالیتهای کتابخانه را به تمام هواداران این کتابخانه میرساندیم. حالا نیز از طریق کانال تلگرام و پیج اینستاگرام تمام وقایع کتابخانه را به تمام دوستداران کتاب در سرتاسر دنیا مخابره میکنیم.

آیا «کتابخانه فاطمه‌ها» فقط مخصوص بچه‌ها است یا برای همه سن‌ها کتاب دارد؟

کتابخانه برای همه سنین است،ما همیشه برای کودکان برنامههای خاص و ویژه دارد به نحوی که کتابخانه را به خانهای برای رویاهای کودکانه تبدیل کردهایم.

«کتابخانه فاطمه‌ها» شعبه دیگری هم دارد؟

«کتابخانه فاطمهها» شش شعبه دارد که اکثر آن‌ها در روستاهای مجاور توسط جوانان بومی به صورت خودجوش راهاندازی شدهاند.

ادامه دارد...

گفت‌وگو از: سمانه آقائی آبچوئیه، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر ایمنا

کد خبر 350609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهارمست FR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    1 0
    واقعا قابل تامل هست
  • نینا IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    2 0
    خیلی جالب بود، ممنون
  • Tury CA ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    2 0
    دست مریزاد ، درود بر شما ! بسیار فعالیت زیبایی بود انتشار هر کتاب یک اندیشه جدید است وگسترش کتاب و کتابخوانی شکستن سدی از نادانی است
  • نازنين US ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    2 0
    تلاش ارزشمند اقاي ميرشكاري قابل تحسين است