۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
سقف بی مهری مسکن مهر

مسکن مهر از آن دست پروژه‌هایی است که کلید آن در دولت پیشین زده شد و اینک با توجه به وعده‌های مسئولان شمارش معکوس برای پایان این پروژه آغاز شده است. ناگفته نماند که در طی سال‌های گذشته بارها خبر بسته شدن پرونده آن مطرح‌ شد، اما همچنان متقاضیان زیادی در انتظار تحویل واحد مسکونی خود هستند.

به گزارش ایمنا، پروژه مسکن مهر که روزگاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت نهم و دهم اعلام می‌شد و قرار بود قشر بزرگی از مردم کشور را در کمترین زمان، خانه دار کند امروز همچنان با واحدهای نیمه ساخته‌ای مواجه است که مشخص نیست اتمام آنها چقدر طول بکشد. حتی با وجود اختصاص هزاران میلیارد تومان به این طرح در دولت یازدهم نه‌ تنها در آن زمان این پروژه به اتمام نرسید بلکه ادامه آن به دولت دوازدهم کشیده شد.

از طرفی طبق آماری که ارائه می‌شود از مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر کشور، حدود ۲ میلیون واحد به اتمام رسیده و از واحدهای باقی‌مانده ۱۵۰ هزار واحد آن دارای مشکل و یا واحدهای باقی‌مانده بدون متقاضی هستند که قطعاً برای اتمام این تعداد از واحدها اعتبار و زمانی دیگر لازم است.

در این میان بسیاری از کارشناسان مسکن بر این باورند که مشکلاتی چون عدم تأمین بودجه زیرساخت‌ها و خدمات روبنایی مسکن، واگذاری زمین‌های نامناسب برای احداث مسکن مهر، ضعف خدمات زیربنایی و روبنایی، پایین بودن کیفیت ساخت‌ و سازها، عدم نصب انشعابات آب، برق، گاز... از موانع اجرای سریع این طرح بوده است. ضمن آنکه تأخیر در تحویل واحدها، عدم برنامه‌ریزی و کنترل در مرحله آغاز به کار، تأمین تسهیلات بانکی، نقدینگی اندک مردم و مشکلات تعاونی‌ها از دیگر دلایل به طول انجامیدن این پروژه بوده است. حتی تعدادی از واحدهایی هم که آماده تحویل هستند به دلیل مشکلات اشاره‌ شده بدون متقاضی مانده‌اند به‌گونه‌ای که در برخی از مناطق بدون در نظر گرفتن شرایط، واگذار می‌شوند.

گلایه‌های متقاضیان

بر اساس گزارش‌های میدانی اهالی ساکن در خانه‌های ساخته و نیمه ساخته مسکن مهر همچنان از نبود امکانات اولیه شامل آب، برق و گاز گلایه دارند. مشکلات به‌گونه‌ای است که برخی از ساکنان برای تأمین آب شرب خود هم با مشکل مواجه هستند و برخی از ناتمام ماندن سایت‌های مسکن مهر معترض هستند.

شهسواری که یکی از این متقاضیان است با گلایه از تحویل ندادن واحد مورد درخواستش به ایمنا می‌گوید: با وجود گذشت چند سال از ثبت‌نام مسکن مهر هنوز واحدی به من تحویل داده نشده، در حالی‌که با وجود درآمد بسیار اندکم به امید خانه‌دار شدن با مشکلات بسیاری سال‌ها قبل درخواست داده‌ام اما هر دفعه به دلایلی تحویل مسکن به تأخیر افتاده است.

یکی دیگر از این متقاضیان به ایمنا می‌گوید: بلوکی که در دست‌ساخت است دارای امکانات اولیه آب، برق و گاز نیست و به این دلیل امکان سکونت برایم وجود ندارد. از طرفی برای دسترسی به امکاناتی چون مراکز آموزشی و رفاهی، بیمارستان و...لازم است مسافت بسیار زیادی را طی کنیم. به گفته این شهروند در صورت توان مالی، به‌ هیچ‌ وجه برای خرید مسکن مهر با این شرایط نامناسب و امکانات اندک اقدام نمی‌کردم.

گفتنی است که گلایه از طرح مسکن مهر محدود به این روزها نمی‌شود، بلکه از همان روزهای ابتدایی، شروع طرح با انتقاد بسیاری از کارشناسان همراه بود زیرا معتقد بودند پیامد این طرح، مقروض شدن دولت به بانک مرکزی و خانه‌دار نشدن عده‌ای زیاد از مردم است.

جعفر پیشه در پاسخ به این سؤال که بعد از اتمام پروژه مهر متقاضیان مسکن با چه شرایطی قادر به خانه‌دار شدن خواهند بود می‌گوید: در دولت نهم و دهم سیاست آن بود که دولت وارد بخش مسکن شود و مردم را خانه‌دار کند، دولت نهم و دهم بر این باور بود که با صفر کردن نرخ زمین همه می‌توانند خانه‌دار شوند، در حالی‌که زمین نامناسب، دور از شهر و بدون امکانات و خدمات زیربنایی دارای ارزش نیست.

وعده‌های بدون انجام

حال با توجه به چنین مشکلاتی که بر سر راه تکمیل مسکن‌ مهر وجود دارد تأخیر در اتمام این پروژه در شرایطی رخ‌ داده که یکی از شعارهای مهم و اساسی دولت یازدهم ساماندهی بخش مسکن و رونق بخشی به آن بود. حتی با وجود اینکه رئیس‌جمهور در سخنان انتخاباتی خود وعده ادامه مسکن مهر با رفع نواقص آن را داده بود، با گذشت بیش از یک سال از عمر دولت دوازدهم، هنوز تعدادی از این واحدها تکمیل‌ نشده‌ و همچنان از سوی مسئولان مربوطه وعده پایان آن‌ها تا چند ماه آینده داده می‌شود.

یادآوری این موضوع نیز ضرورت دارد که یکی از وعده‌های وزیر راه و شهرسازی اتمام و تحویل پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر در سال ۹۴ بود، اما این وعده وزیر راه و شهرسازی در سال ۹۴ رخ نداد و موکول به سال ۹۵ شد. پس‌ از آن نیز زمان اتمام آن سال ۹۶ اعلام شد و اکنون وزیر راه‌ و شهرسازی پیرامون وضعیت مسکن مهر قول داده که اقدامات لازم نسبت به تکمیل طرح‌های مسکن مهر تا پایان امسال را انجام دهد.

چنین وعده‌ای در حالی شنیده می‌شود که نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر، با تأکید بر اینکه پروژه‌های مسکن مهر مورد بی‌مهری مسئولان قرارگرفته است، اظهار می‌کند: در صورت تخصیص نیافتن منابع مالی نمی‌توانیم خدمات زیربنایی آب، برق و فاضلاب را انجام دهیم. به گفته این مقام مسئول تکمیل خدمات پایدار در بخش‌های مختلف خدمات زیربنایی آب، برق و فاضلاب در انتظار دریافت ۴ هزار میلیارد تومان منابع است که این عدد خود بیان‌گر، اتمام پروژه در زمانی طولانی‌تر است.

اغلب واحدهای مهر استان تحویل داده‌ شده‌

باوجود آنکه بسیار در مورد نیمه کاره ماندن واحدهای مسکن مهر شنیده می‌شود مهدی جعفر پیشه، رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن اصفهان در گفت‌وگو با «ایمنا» با تأکید بر تحویل اغلب واحدهای مسکن مهر استان اصفهان می‌گوید: تقریباً پرونده مسکن مهر استان اصفهان به‌جز چند مورد معدود بسته‌ و اکثر متقاضیان هم ساکن شده‌اند.

به گفته این مسئول بیش از ۵۵۰۰ واحد مسکن مهر در استان اصفهان توسط انبوه‌سازان به بهره‌برداری رسیده و تعدادی دیگر هم توسط تعاونی‌ها ساخته‌شده است. وی می‌افزاید: علت نارضایتی عده‌ای از این مسکن‌ها مربوط به نبود بخشی از امکانات است که عامل حیات یک شهر هستند، مانند دور بودن تعدادی از سایت‌ها به امکانات شهری و دشواری رفت‌ و آمد به مناطق مورد نیاز که باعث شکایت ساکنان این واحدها می‌شود. از طرفی برخی افراد واحدهای مسکن مهر را برای سرمایه‌گذاری خریداری کرده‌اند و قصد سکونت ندارند، به این دلیل تعدادی از واحدها خالی از سکنه است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان با اشاره به ایمنی مسکن‌های مهر استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: صحبت‌هایی که مبنی بر غیر ایمن بودن این مسکن‌ها وجود دارد بدون دلایل کارشناسانه است. وی تصریح می‌کند: به جرات اعلام می‌کنم تمام مراحل ساخت مسکن‌های مهر استان با نظارت‌های کارشناسانه سازمان مهندسی بوده و از ایمنی لازم برخوردار هستند.

دولت حمایت و نظارت کند

جعفر پیشه در پاسخ به این سؤال که بعد از اتمام پروژه مهر متقاضیان مسکن با چه شرایطی قادر به خانه‌دار شدن خواهند بود؟ می‌گوید: در دولت نهم و دهم سیاست آن بود که دولت وارد بخش مسکن شود و مردم را خانه‌دار کند، دولت نهم و دهم بر این باور بود که با صفر کردن نرخ زمین همه می‌توانند خانه‌دار شوند، در حالی‌که زمین نامناسب، دور از شهر و بدون امکانات و خدمات زیربنایی دارای ارزش نیست.

وی می‌افزاید: اما سیاست دولت یازدهم و دوازدهم نقطه مقابل بود. این‌گونه که اعتقادی به دخالت در بخش مسکن ندارند.  از دیدگاه من نیز دولت نباید وارد بخش مسکن شود، اما لازم است زمین مناسب و تسهیلات لازم را در اختیار خریداران قرار دهد و سازندگان را درگیر ساخت‌ و ساز کند. به عبارتی دولت بدون حضور مستقیم به‌ عنوان یک کارفرما نظارت و هدایت لازم را انجام دهد تا مشکلاتی که بر سر راه مسکن مهر بود دوباره تکرار نشود.

کد خبر 350604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.