طرح جامع شهری حلال مشکلات شهر زاینده رود

لنجان-شهردار زاینده رود گفت: طرح جامع شهر زاینده رود در سال ۹۴ تصویب و ابلاغ شد، اما به دلایل مختلف این طرح تنها به مشکلات شهر دامن زده و مردم را دچار سرگردانی کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، ابوالفضل توکلی در جمع خبرنگاران با اشاره به قدمت تاریخی شهر زاینده رود، اظهار کرد: در سال ۷۹ با مصوبه هیئت دولت پنج محله بیستجان، باباشیخعلی، کله مسلمان، کله مسیح و بهجت آباد با یکدیگر ادغام و نام زاینده رود به آنها اختصاص داده شد.

وی افزود: وجود امامزاده، شرایط آب و هوایی مساعد و طبیعت بکر باعث شده شهر زاینده رود در فصل های مختلف میزبان مسافران بسیاری باشد، اما با وجود ظرفیت های متعدد با مشکلات بسیاری مواجه است.

شهردار شهر زاینده رود تصریح کرد: این شهر به دلیل همجواری با حریم های مختلف همچون خطوط انتقال گاز، رودخانه زاینده رود، جاده اصفهان به شهرکرد، خطوط انتقال برق فشار قوی و واقع شدن در کنار صنایع بزرگی همچون ذوب آهن، صنایع دفاع و شهرک صنعتی فولاد به طور کامل محصور شده و این مسئله شهرداری و مردم شهر را دچار مشکلات بسیاری کرده است.

وی ادامه داد: طرح جامع شهر زاینده رود در سال ۹۴ تصویب و ابلاغ شده، اما به دلایل مختلف این طرح تنها به مشکلات شهر دامن زده و مردم را دچار سرگردانی کرده است، چراکه فرایند این ابلاغ حدود هشت سال به طول انجامید و در طول این سال ها شهر براساس طرح هادی توسعه هایی داشته است البته این موضوع باید زمان ابلاغ باید مورد توجه قرار می گرفت.

توکلی اضافه کرد: عدم توجه به تغییر کاربری بعضی از اراضی کشاورزی واقع در بین منازل مسکونی در محدوده قانونی شهر، مغایرت اساسی شبکه معابر شهر با طرح جامع و منطبق نبودن کاربری ها در این طرح از مهم ترین مشکلات شهر زاینده رود است.

وی با بیان اینکه شهر زاینده رود در امتداد رودخانه قرار دارد، عنوان کرد: یکی از محلات قدیمی شهر به طور کامل در حریم رودخانه قرار داشته و اصلا امکان توسعه شهری در آن وجود ندارد.

شهردار زاینده رود خاطرنشان کرد: کاهش محدوده شهر از ۶۰۰ هکتار به ۲۶۴ هکتار و افزایش حریم رودخانه زاینده رود در برخی از محلات شهر مشکلات متعددی را برای شهروندان به همراه داشته است و بر همین اساس در گام نخست با کمک نماینده مردم لنجان و فرماندار به دنبال رفع این چالش مهم گام برداشته ایم.

وی با بیان اینکه رویکرد توسعه شهر زاینده رود با مبنای توسعه گردشگری شکل گرفته است، افزود: طرح جامعی ابلاغ شده به دلیل مشکلات بسیار، شهرداری را در بحث درآمدزایی و صدور پروانه محدود کرده بود که البته با رفع مشکلات این طرح شاهد رونق شهر خواهیم بود از سوی دیگر امروز به دلیل وجود ظرفیت های طبیعی به سمت توسعه صنعت گردشگری و بوم گردی در این شهر تاریخی حرکت کرده ایم.

توکلی تصریح کرد: اقدامات خوبی برای ایجاد منطقه گردشگری برداشته شده و شهرداری زاینده رود با انعقاد تفاهم نامه ای با اداره کل بنیاد مسکن اصفهان به دنبال آن است تا با فراهم کردن و توسعه زیرساخت های گردشگری، به سمت ایجاد درآمد پایدار و گسترش فرهنگ اجتماعی و معرفی منطقه و به ویژه محلات مختلف شهر زاینده رود گام بردارد.

شهردار زاینده رود متذکر شد: محله کله مسیح یکی از محلاتی است که از ویژگی های خاصی برای ایجاد منطقه گردشگری برخوردار است و به دنبال آن هستیم زمینه مشارکت بخش خصوصی نیز در این منطقه فراهم شود و این منطقه با مشارکت شهرداری در اختیار سرمایه گذاران بخش خصوصی قرار گرفته تا با سرعت هرچه بیشتر به بهره برداری برسد.

کد خبر 350602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.