عربستان و زنان، اصلاحات با استانداردهای دوگانه

در پی اظهار تأسف کانادا از بازداشت تعدادی از فعالان حقوق زنان به ویژه «سمر بدوی» فعال سرشناس حقوق زنان، عربستان روابط سیاسی و تجاری خود با کانادا قطع و سفیر این کشور را اخراج کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وزارت امور خارجه کانادا اخیراً در توئیتر از وضعیت فعالان حقوق زنان در عربستان اظهار نگرانی و تأسف کرده بود. آن وزارتخانه مشخصاً خواهان آزادی «سمر بدوی» از فعالان معروف حقوق زنان از زندان شده است.

در پی این اتفاق، وزارت خارجه عربستان اعلام کرد «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور با تاکید بر اینکه به هیچ کشوری اجازه دخالت در امور داخلی عربستان را نمی دهد، دستور قطع فوری روابط سیاسی و اقتصادی با کانادا و الغای خریدهای تسلیحاتی و تکنولوژیک از این کشور را صادر کرد.

وزارت خارجه عربستان سفیر خود را از کانادا فراخوانده و سفیر کانادا در این کشور را «عنصر نامطلوب» نامیده و به وی 48 ساعت وقت داده تا خاک عربستان را ترک کند. این وزارتخانه همچنین خواهان بازگشت نزدیک به شش هزار دانشجوی این کشور از دانشگاه های کانادا شد. پروازهای هوایی نیز بین این دو کشور به حال تعلیق در آمد.

تمامی این واکنش های خشم آلود عربستان در عکس العمل به موضعگیری دولت کانادا در حمایت از حقوق زنان در این کشور، در حالی رخ می دهد که در ماه های اخیر حکومت عربستان و در رأس آن محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور سعی در ارائه تصویری نوگرا و همراه با موازین جهانی حقوق بشر در مجامع جهانی و رسانه های خبری داشته است.

آزادی رانندگی زنان، اعطای حق حضانت فرزندان به زنان (البته به صورت مشروط) و همچنین اجازه تماشای مسابقات فوتبال در استادیوم های این کشور در کنار محارم از جمله این اقدامات است.

حال با تنش اخیر در روابط این کشور با عربستان به بهانه حمایت کانادا از حقوق زنان، تمامی این تلاش های حکومتی و اصلاحات مد نظر بن سلمان می تواند تحت الشعاع این تصمیم قرار گیرد.

کد خبر 350570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.