بومیان نحوه برداشت از محیط زیست را می‌آموزند

پارک ملی و حیات وحش قمیشلو با سابقه ای ۱۵۰ ساله ایستاده در نقطه شمال غربی اصفهان، در پنج کیلومتری شهر تیران با یک دشت نیمه خشک و صخره‌های بزرگ، آرامش را توفیق اجباری این منطقه قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محیطبانان این منطقه در بنایی نزدیک به قلعه ظل السلطان مستقر شده‌اند. اطراف قلعه پوشیده شده با درختانی سر به فلک گذاشته و پوشش‌های گیاهی متفاوت که شبیه به سرابی در بیابان خودنمایی می‌کند، چشمه ای که از میان این مجموعه می‌گذرد آرامش این محیط را دوچندان می‌کند، اما این حیات وحش همیشه میزبان این آرامش و سکوت نبوده است...

۱۵۰ سال قبل، چندین سال پیش از تاسیس نخستین پارک حیات وحش در آمریکا، حاکم اصفهان و پسر ارشد ناصرالدین شاه (ظل السلطان) قمیشلو را به عنوان شکارگاه اختصاصی خود انتخاب کرد تا با صدای گلوله‌های گاه و بیگاهش آرامش را بر موجودات این منطقه سلب کند. از همان زمان وی از چرای دام در این منطقه جلوگیری کرد و قمیشلو به صورت یک منطقه محافظت شده در آمد.

در حال حاضر، پارک ملی قمیشلو خانه امن و بانک ژن حیوانات و پوشش‌های گیاهی گوناگون است که توسط محیط بانان و اداره محیط زیست استان اصفهان حفاظت می‌شود، کاری دشوار که سختی‌های بسیاری به همراه دارد و بیشتر از روی علاقه انجام می‌شود و علاقه ای که گاهی به مرگ محیط بانان ختم شده است.

آنقدر که شعار می‌دهیم، عمل نمی‌کنیم

سید رحمان دانیالی که محل برگزاری سومین نشست خبری اش در سمت مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان را پارک ملی قمیشلو انتخاب کرده بود در جمع خبرنگاران به دغدغه‌ها و مشکلات پیش روی محیط بانان در ایران اشاره کرد و گفت: جای تاسف دارد در کشوری که باید  محیط زیست مورد توجه قرار بگیرد شاهد شهید شدن محیط بانی هستیم که در حال خدمت است. یکی از اهداف ما توسعه مناطق است، اکنون حدود ۱۱ درصد محافظت شده و این رقم باید به ۱۷ درصد برسد.

وی تصریح کرد: گاهی محیط بانان با مشکلاتی برای استفاده از آب و غذا و حتی جای نشستن روبه رو هستند، اما با این حال پرداختی پرسنل محیط زیست با دیگر ادارات قابل مقایسه نیست. کار محیطبانان مادی نبوده و عشقی و دلی کار می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان این که ورود گردشگر به مناطق باید مطابق قوانین باشد، تصریح کرد: در منطقه قمیشلو نیز برای ورود گردشگران فعالیت‌هایی انجام شده است. اکنون سیاست محیط زیست در حوزه گردشگری این است که قابلیت برداشت از محیط توسط بومیان وجود داشته باشد. فعالیت‌هایی در زمینه آموزش برای بومیان اجرایی شده که پاسخ خوبی را دریافت کرده‌ایم.

وی با  اشاره به افتتاح دومین پاسگاه مردم ساز در منطقه دالان کوه، گفت: بزرگ‌ترین اقدامی که می‌تواند انجام شود، ارتباط تنگاتنگ مردم و محیط زیست است. باید مشکلات و اتفاقات را روشن به مردم بگوییم. اکنون ارتباط خوب دستگاهی میان مردم وجود دارد. علی رغم اینکه دولت، محیط زیستی است، اما متاسفانه ان قدری که شعار می‌دهیم عمل نمی‌کنیم. باید بحث لایحه حفاظت از محیط بانان را به نتیجه برسانیم.

دانیالی افزود: احقاق حق آبه تالاب گاو خونی باید در اولویت قرار گیرد. باید پس از شرب به فکر تالاب گاوخونی باشیم و نباید پس از صنعت و... به آن بپردازیم.

هفت هزار چهارپای حلال گوشت در قمیشلو وجود دارد

همچنین مرتضی جوهری، رییس پارک ملی و پناه گاه حیات وحش قمیشلو در این نشست اظهار کرد: پارک ملی قمیشلو با وسعت ۱۱۳ هزار هکتار، از قدیمی‌ترین پارک های ملی جهان است. پوشش گیاهی این منطقه شامل درمنه وحشی و درختچه‌های بادام و پسته وحشی است.

وی افزود: این پارک شامل جانورانی مانند قوچ اصفهان، آهو، کل و بز است. قلعه قدیمی ظل سلطان نیز در این منطقه قرار دارد. حدود هفت هزار چهارپای حلال گوشت در منطقه وجود دارد که توسط ۳۰ محیط بان به صورت شبانه روزی اداره می‌شود. ۸۱ نمونه پرنده شامل عقاب طلایی و دلیجه و همچینین حیوانات وجشی از جمله  گرگ، پلنگ و شغال نیز در این منطقه وجود دارد.

۱۵۰ هزار راس دام در مناطق حفاظت شده اصفهان وجود دارد

همچنین مرتضی جمشیدیان، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در این نشست تصریح کرد: اصفهان بیش‌ترین جمعیت حیات وحش کشور را دارد. طبق سرشماری سال گذشته ۱۵۰ هزار راس حیوان در پارک های محافظت شده کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۳۲ هزار راس متعلق به اصفهان است.

وی افزود: در اصفهان، یگان حفاظت از محیط زیست حدود ۲۰۴ نفر است. یک میلیون هکتار مناطق چهارگانه حفاظت شده و بیش از یک میلیون منطقه شکار ممنوع وجود دارد که در کل دو میلیون هکتار زمین محافظت شده در اصفهان وجود دارد. ماموران محیط بان  ۱۸  روز کار و ۱۲ روز استراحت می‌کنند و کارشان سه برابر کار ادارات دیگر است. در اصفهان تا کنون درگیری که منجر به مرگ شود نداشته‌ایم.  بیش‌ترین جمعیت آهوی کشور در اصفهان وجود دارد و حفاظت از آهو کار بسیار دشواری است.

کد خبر 350531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.