توسعه شهرک صنعتی محمودآباد، تهدیدی برای اصفهان است

« فعالان شهرک صنعتی محمودآباد بر توسعه این شهرک اصرار دارند این در حالی است که فاصله شعاع ۵۰ کیلومتری این منطقه صنعتی با بافت مسکونی شهر رعایت نشده است.»

به گزارش ایمنا، «آلودگی هوا» معضلی که گریبان همه کلانشهرها را گرفته است، اما در میان این دود و دم اصرار عده ای برای توسعه شهرک های صنعتی جای ابهام دارد. فعالان شهرک صنعتی محمود آباد در جوار منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان نیز بر توسعه این شهرک اصرار دارند در حالی که توسعه این شهرک مغایر با مصوبه ایجاد شهرک های صنعتی تا شعاع ۵۰ کیلومتری شهر است. مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان نیز معتقد است که توسعه شهرک محمودآباد یک تهدید برای شهر اصفهان است.

منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان در بین مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان بیشترین وسعت را از نظر هکتار در سطح دارد و سومین منطقه از نظر جمعیت محسوب می شود. 

برای آشنایی با فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در منطقه ۱۲ در خصوص آلایندگی شهرک صنعتی محمود آباد، روند پیشرفت پروژه های بزرگی همچون پردیس خانواده محور و ادامه احداث خط یک مترو گفت وگویی را با «علی باقری، مدیر منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان» انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

با توجه به اینکه منطقه ۱۲ از مناطق حاشیه ای اصفهان محسوب می شود، این منطقه با چه معضلات و مشکلاتی روبرو است؟

توسعه شهرک صنعتی محمود آباد یکی از معضلات مهم منطقه است، فعالان شهرک بر توسعه این شهرک اصرار دارند در حالی که فاصله شعاع ۵۰ کیلومتری مناطق صنعتی با بافت مسکونی شهر رعایت نشده است. البته با پیگیری مسئولان در استانداری، دادگستری و سایر دستگاه‌ها در حال حاضر طرح توسعه آن متوقف شده است. چنان چه طرح توسعه تحقق پیدا می‌کرد، می توانست معضلات زیادی را برای اهالی ساکن در این نقطه از شهر به وجود آورد.

از شرایط جغرافیایی و مشخصه‌های منطقه ۱۲ بگویید.

منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان با وسعتی حدود هشت هزار  و ۲۰۰ هکتار از نظر مساحت بزرگترین منطقه در بین مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان به شمار می‌رود که جمعیتی بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر را در خود جای داده است.

بر اساس آخرین سرشماری انجام شده  ۴۴ هزار و ۹۴۹ خانوار در منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان ساکن هستند؛ این منطقه شامل ۱۰ محله برخوردار و نیمه برخوردار است که در حال حاضر ۱۳ مجموعه فرهنگی در این منطقه احداث شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است. همچنین ۱۱ ایستگاه ورزش همگانی ویژه بانوان و آقایان و ۱۵ زمین ورزشی روباز در این منطقه وجود دارد.

۲۴۰ هکتار از مساحت منطقه را فضای سبز تشکیل می‌دهد و بر این اساس می‌توان گفت که به ازای هر نفر ۱۶.۷ مترمربع سرانه فضای سبز وجود دارد که با استاندارد ۲۷ مترمربعی سرانه فضای سبز تا حدودی فاصله دارد.

پیش‌بینی بودجه برای سال ۹۷ این منطقه معادل ۱۶۰ میلیارد تومان است که از نظر رتبه بودجه‌ای، بعد از مناطق پنج و شش بالاترین مبلغ بودجه را به خود اختصاص داده است.

تاکنون چند درصد بودجه منطقه ۱۲ محقق شده است؟

در حال حاضر وضعیت درآمدی شهرداری مناسب نیست، البته اوضاع مالی در تمام شهرداری‌های کشور به همین منوال است، اما علی‌رغم این شرایط تا پایان ماه گذشته ۱۸ درصد از بودجه منطقه ۱۲ محقق شده است. به طور معمول در سه ماه اول سال درصد کمی از بودجه محقق می‌شود، زیرا ساخت و ساز در نیمه اول سال حالت رکود دارد که امیدواریم تا پایان نیمه نخست سال‌جاری رشد خوبی داشته باشد.

مهمترین پروژه‌های منطقه در سال‌جاری کدامند؟

در حال حاضر مجموعه فرهنگی، ورزشی شهرک مهدیه در زمینی به مساحت ۸۱۵ مترمربع، زیربنای ۸۸۰ مترمربع و با محوطه ۴۱۵ مترمربع در دست اجرا است که برای احداث آن ۱۴ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

پروژه دیگر احداث فرهنگسرای امام حسن مجتبی(ع) در شهرک کوثر است، این فرهنگسرا در زمینی به مساحت ۳۳۷ مترمربع و با زیربنای ۶۵۰ مترمربع و تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد ریال تاکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است که امیدواریم تا یک ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

احداث مجموعه ورزشی امین آباد در محله امین آباد از محله‌های کم برخوردار و حاشیه‌ای میدان استقلال در زمینی به مساحت ۳۳۵ مترمربع با زیربنای ۷۰۰ مترمربع و  اعتبار ۱۱ میلیارد ریال رو به اتمام است.

با توجه به شرایط کم آبی حاکم بر کشور، شهر و منطقه، احداث تصفیه خانه پساب و خط انتقال پساب شاهین شهر به طول لوله‌گذاری ۱۸ هزار و ۵۰۰  متر در دستور کار قرار دارد که با اجرای این پروژه ۱۰۰ لیتر در ثانیه آب تصفیه شده را برای آبیاری فضای سبز تامین می‌کنیم. پروژه تصفیه خانه پساب در زمینی به مساحت شش هزار و ۳۱۰ مترمربع به صورت مشارکتی با بخش خصوصی در حال احداث است.

عملیات اجرایی دو پروژه تصفیه‌خانه و خط انتقال پساب که برای تکمیل آن بیش از ۹ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده، تاکنون بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. البته در حال حاضر فعالیت برای تکمیل این پروژه‌ها به صورت شبانه روزی ادامه دارد و در صدد هستیم با توجه به مشکلات کم آبی تا اواسط شهریورماه پروژه را مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

این تصفیه خانه کدام مناطق شهر را پوشش می‌دهد؟

این تصفیه خانه مناطق ۱۲ و دو شهرداری اصفهان را پوشش می‌دهد، اما پیش‌بینی شده که از این تصفیه خانه، یک خط انتقال برای آبیاری فضای سبز منطقه هفت نیز اجرا شود. فاز نخست خط انتقال پساب تکمیل شده و منطقه دو شهرداری در حال استفاده  از پساب است، لوله گذاری ادامه فاز یک که بیشتر منطقه ۱۲ را درگیر کرده نیز در حال تکمیل است.

احداث پروژه پردیس خانواده محور در منطقه ۱۲ به کجا رسید؟

تملک زمین ۵۰ هزارمترمربعی پروژه پردیس خانواده محور در مجاورت ساختمان شهرداری منطقه ۱۲ در حال انجام است که تاکنون ۳۰ هزار مترمربع آن تملک شده و تملک و آزادسازی مابقی مسیر جزء برنامه‌های امسال این منطقه است. برای تملک زمین پروژه پردیس خانواده محور، هشت میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار در بودجه امسال پیش‌بینی شده است تا تملک پروژه به اتمام برسد.

۱۱ هزار مترمربع از فضای این پروژه به  مجموعه تفریحی، ورزشی، هزار مترمربع عرصه برای مجموعه فرهنگی هنری، ۱۲ هزار مترمربع برای کمپینگ و هزار مترمربع برای مجموعه خدماتی پیش بینی شده و مابقی مساحت به پارکینگ و محوطه‌های دسترسی اختصاص پیدا می‌کند. امیدواریم که امسال تملک و آزادسازی پروژه پردیس خانواده محور انجام شود تا سال آینده اجرای آن در سه فاز عملیاتی و هر سال بخشی از آن تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

برای اجرای این پروژه  از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌شود؟

بله، برای اجرای مجموعه‌هایی همچون پردیس یا فروشگاه‌ها از ظرفیت بخش خصوصی استفاده خواهیم کرد. به هر حال اجرا یک موضوع است و بهره‌برداری موضوعی دیگر، اگر در پروژه‌ها بهره‌بردار خوبی وجود نداشته باشد، طرح بهره‌وری لازم را نخواهد داشت.

در سایر پروژه های در حال اجرا تا چه اندازه بخش خصوصی مشارکت دارد؟

در منطقه برای خط انتقال پساب و تصفیه خانه تکمیلی از سرمایه گذار بخش خصوصی استفاده شده است. شهرداری منطقه ۱۲ برای تجهیزات، ایده، اجرا و طراحی مجموعه تصفیه‌خانه از ظرفیت جوانان متخصص ایرانی استفاده کرده و این مهم از مزایای اجرای این طرح است، ضمن اینکه بخش خصوصی مشارکت کننده در این طرح یکی از شرکت‌های دانش بنیان و از جوانان دانشگاهی هستند.

یکی از درخواست های اهالی این منطقه خارج شدن عاشق آباد از بن بست است. برای این درخواست چه برنامه ای دارید؟

با توجه به اینکه بافت عاشق آباد محلی بوده، نمی‌توان گفت که عاشق آباد بن بست است، اما به فرض بن بست بودن باید گفت این ویژگی به نفع امنیت منطقه است، زیرا هر چه دسترسی به بافت مسکونی از سمت زمین‌های بایر محدود باشد، محله از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود و خدمات دهی بیشتر می شود.

عاشق آباد از سمت شمال به شهرک امیرکبیر که ورودی آن از سمت اتوبان معلم و خیابان امام خمینی است، منتهی می شود که اجرای این دسترسی جزء برنامه های سال جاری منطقه است چرا که بسیاری از اهالی عاشق آباد در شهرک امیرکبیر مشغول کار هستند و به همین دلیل دسترسی موجود را اصلاح خواهیم کرد.

دسترسی دیگر از سمت جنوب عاشق آباد است که به شهرک کوثر متصل می شود؛ اکنون دغدغه اهالی عاشق آباد دسترسی به خیابان بهارستان است، در حالی که انتهای عاشق آباد خارج از محدوده قانونی شهر و در محدوده اراضی کشاورزی قرار دارد. در حال حاضر دسترسی عاشق آباد به خیابان بهارستان از طریق شهرک کوثر و خیابان پاسداران فراهم شده است. جهاد کشاورزی از مخالفان اجرای این طرح است و طبق قانون شهرداری نیز اجازه انجام این کار را ندارد.

چقدر از وسعت منطقه ۱۲ شهرداری اصفهان را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد؟

بافت فرسوده شهر اصفهان بیش از چهار هزار هکتار است که دو  هزار و ۳۰۴ هکتار آن تصویب شده و ۱۲۴ هکتار آن در منطقه ۱۲ واقع شده است، این ۱۲۴ هکتار شامل دو محله عاشق آباد و ناصر خسرو می‌شود. تاکنون پروژه های متعددی از جمله خیابان سازی ها، اصلاح هندسی‌ها و مراکز فرهنگی و ورزشی در این محله‌ها اجرا شده است. در حال حاضر نیز قطعه زمینی به مساحت ۷۵۰ مترمربع برای احداث مجموعه ورزشی عاشق‌آباد تملک شده و مراحل طراحی را می‌گذراند تا پس از تعیین پیمانکار، عملیات اجرایی آن آغاز شود.

در محله ناصر خسرو نیز مجموعه ورزشی ناصرخسرو در حال احداث است، همچنین ساخت ورزشگاه امیرالمومنین(ع) و اتصال خیابان مفتح به خیابان آزادگان در محله ناصرخسرو مطرح است که این اتصال می تواند به احیاء بافت فرسوده این نقطه از شهر کمک کند.

اتصال خیابان مفتح به خیابان آزادگان در محله ناصرخسرو به طول ۵۷۰ متر و با عرض ۳۰ متر می تواند تحولی در بافت فرسوده این محله ایجاد کند، البته تاکنون برای تملک و آزادسازی آن ۱۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۰ میلیارد تومان دیگر برای آزادسازی این پروژه نیاز باشد.

طرح توسعه خط یک قطارشهری از عاشق آباد تا میدان استقلال به کجا رسید؟

طرح توسعه قطارشهری جزء بودجه لحاظ شده است، اما مسیری به طول ۴.۵ کیلومتر در ارتفاع قرار می گیرد، بدان معنا که ادامه ایستگاه قدس به صورت شیب ملایم از زیرزمین خارج و از وسط خیابان امام خمینی عبور می‌کند. البته دیدگاهی که در حال حاضر وجود دارد، این است که شهرداری بر روی احداث خط دو متمرکز شود تا هر چه سریعتر این خط به نتیجه برسد.

پل قطارشهری میدان استقلال احداث شد؟

اجرای این پل بر عهده شهرداری مرکزی است و جزء پروژه‌های منطقه ۱۲ به شمار نمی رود، البته احداث این پل رو به اتمام است.

از برنامه‌های فرهنگی منطقه ۱۲ بگویید.

شهرداری مخاطبان منطقه را به چهاردسته شامل عموم شهروندان، فعالان فرهنگی منطقه، نخبگان و اقشار خاص و آسیب دیده تقسیم بندی و سعی کردیم برنامه های تابستانی را بیشتر برای عموم شهروندان در قالب جشن برگزاری کنیم.

در تابستان امسال ویژه برنامه‌ها و جشنواره‌های زیادی در قالب برنامه‌های «نشاطستان» در منطقه ۱۲ در حال اجرا است که از جمله آنها میتوان به جشنواره شاد و مفرح «به رنگ هیجان»، جشنواره ولایی غدیریه، جشنواره آموزشی تربیتی «مادر آگاه فرزند توانا»، جشنواره خانوادگی «به رنگ عشق»، جشنواره فرهنگی ورزشی «به رنگ سلامتی»، ویژه برنامه‌های «یک لیوان آرامش»، «خوشبختی در شهر»، «خانواده دانا» و «در مسجد» اشاره کرد.

کد خبر 350528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.