دلیلی بر کاهش سهم شهرداری ها در "لایحه درآمدهای پایدار شهری" نمی بینم

شهردار تهران در واکنش به مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: نباید راجع به چیزی که هنوز قانون نشده، اظهار نظر کنیم.

به گزارش ایمنا،  سیدمحمدعلی افشانی در نشست خبری شهرداران کلان‌شهرهای کشور که ظهر امروز (پنج شنبه) در هتل همای مشهد برگزار شد، در خصوص مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان، اظهار کرد: قانون زمانی است که شورای نگهبان بعد از تصویب مجلس تایید کند و رییس جمهور برای اجرا ابلاغ کند. در حال حاضر باید بگذاریم شورای نگهبان نظر خود را اعلام کند.

وی ادامه داد: این قانون فعلا در مرحله بررسی است و بعد از آن اظهار نظر می‌کنیم که شامل حال چه کسانی خواهد بود چراکه این احتمال وجود دارد شورای نگهبان اظهار نظری کند و آن را به مجلس بازگرداند و نظر اصلاحی داشته باشد یا آن را تأیید کند، بنابراین نباید راجع به چیزی که هنوز قانون نشده اظهار نظر کنیم.

شهردار تهران در خصوص سهم شهرداری‌ها از عوارض مالیات بر ارزش افزوده در لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها تصریح کرد: سهم شهرداری‌ها در لایحه دولت مشخص شده است، اما باید به مجلس برود. در لایحه دولت مقرر شد که ۵۰ درصد درآمد مالیات بر ارزش افزوده متعلق به شهرداری‌ها باشد و ۵۰ درصد هم سهم دولت. این مهم‌ترین کمکی بود که در این مرحله دولت به شهرداری‌ها کرده است.

افشانی خاطرنشان کرد: عوارضی که قبلاً توسط شهرداری‌ها برای اداره شهر گرفته می‌شود، تجمیع شد و بعد از آن تجمیع عوارض به مالیات بر ارزش افزوده تبدیل شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نگرانی‌های شوراهای شهر در خصوص لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها اظهارکرد: در ابتدا لازم است از دولت بابت لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها تشکر کنم چراکه این قانون بسیار متفاوت تر است از آنچه امروز وجود دارد حتی متفاوت از لایحه مالیات بر ارزش افزوده‌ای است که در مجلس در حال بررسی است.

شهردار تهران با بیان اینکه دولت با نگاه مثبت سهم شهرداری‌ها را در لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها افزایش داد، گفت: ما هیچ دلیلی نمی‌بینیم که مجلس آن را کاهش دهد چراکه مصوبات مجلس نمی‌تواند بار مالی برای دولت داشته باشد یعنی اگر دولت این مصوبه را نداشت مجلس نمی‌توانست سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده را افزایش دهد، اما هم‌اکنون که دولت پیشقدم شده و آن را مصوب کرده است مجلس هم مطمئنم به دلیل این که علاقه‌مند به حوزه شهری است حتماً از آن حمایت می‌کند و جای نگرانی وجود ندارد.

افشانی افزود: متأسفانه به علت نبود آشنایی دقیق همه به تراکم بدبینانه نگاه می‌کنند. ما در شهر قانونی به نام طرح جامع و تفصیلی داریم. در طرح‌های جامع و تفصیلی تعداد طبقات و میزان تراکم در هر نقطه شهر مشخص است، اما نادیده گرفتن طرح جامع و طرح تفصیلی اکنون مایه نگرانی است.

وی با بیان این که تراکم، کلمه بدی نیست، خاطرنشان کرد: آن چیزی که بد است، این است که طرح‌های جامع و تفصیلی آسیب ببیند و حقوق مردم سلب شود، اما تراکم ممکن است در یک محل پنج طبقه و در یک محل هفت طبقه باشد.

افشانی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص بدهی دولت به شهرداری اظهارکرد: امسال در قانون بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای دیونی که دولت به دستگاه‌های مختلف دارد پیش‌بینی شده است. اگر دستگاهی از دولت طلبکار باشد و آن دستگاه به سیستم بانکی بدهکار باشد مانند شهرداری، بانک مرکزی می‌پذیرد که بدهی دولت را به شهرداری و شهرداری را به بانک تهاتر کند.

وی ادامه داد: با این وجود مشکلی که در این خصوص وجود دارد، این است که بخشی از آن چیزی که شهرداری‌ها به عنوان طلب خود عنوان می‌کنند دولت معتقد است که این طلب با مستندات قانونی تطبیق ندارد و آن را تأیید نمی‌کند. این موضوع در دولت بحث شد و دو نفر از شهرداری‌ها و دو نفر از سازمان برنامه و بودجه و خزانه کل کشور بررسی می‌کنند و تنها آن‌جایی که ما به لحاظ قانونی طلبکاریم تأیید می‌کنیم و دولت نیز با نگاه مثبت عمل می‌کند، اما باید طلبکاری شهرداری‌ها از دولت به لحاظ قانونی اثبات شود.

شهردار تهران با بیان اینکه نگاه مثبتی در نهادهای تصمیم‌گیری درباره کلان‌شهرها وجود دارد، گفت: دلیل آن این است که بخش قابل ملاحظه‌ای از جمعیت کشور در کلان‌شهرها هستند و مشکلات خاص خودشان را دارند.

منبع: ایسنا

کد خبر 350468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.